Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inderdaad, die is van mij.
    Krijg je in het donker, blijft de helft achter.

Wil hem tzt graag terug Victor, neem hem maar mee als ik weer aanwezig ben.

Bedankt dat je hem hebt gevonden.

Commentaar

Gisteren stonden we met 3 man in Berlicum. Ik had mijn vriend Jaques meegenomen en Rob was ook overgekomen. Het duurde tot na 22.00 uur voordat de hemel opentrok. De omstandigheden waren dan wel niet helemaal optimaal door de skyglow aan de horizon maar we hebben toch heel goed kunnen waarnemen. Ik had weer een heel aantal nieuwe objecten gezien die Jaques me aangewezen had. Ik zal ze niet allemaal kunnen onthouden maar een aantal moet toch lukken. In Hercules een galaxie vlakbij M13, n.l. NGC 6207. Je moet heel erg geconcentreerd perifeer kijken om iets te zien. Zonder begeleiding had ik er zeker overheen gekeken. Dan een aantal galaxies bij Andromeda, NGC 1023, NGC 404, M33 en tenslotte de oude bekenden in één beeldveld M31 M32 en M110. Daarna naar M81 en M82 die ook in een beeldveld te zien waren. Vorige keer had ik ze niet meer gevonden omdat ik te hoog zat en het driehoekje van sterren niet meer zag staan. Dat driehoekje gevonden staan M81 en M82 ook zo in beeld. Bij Cassiopeia een open cluster gezien Czernik 45, die was ook nieuw voor mij. Ook M34 een open cluster was nieuw voor me.
      Toen naar the Veil. Wat blijkt een UHC filter helpt toch !!!. de boog in the Veil was bijzonder goed te volgen. Daarna naar de Noord Amerika nevel. OOk met UHC zeer goed te zien. Wel erg uitgestrekt en past niet in het beeldveld. Ik heb er dus een deel van gezien. Daar ga ik volgende keer zeker weer naar kijken. Vervolgens naar M15, blikvanger van Pegasus. Afgelopen donderdag een paar minuten naar gezocht maar niet gevonden, blijkt dat ik wat teveel naar rechts zat. eigenlijk heel makkelijk te vinden en niet te geloven dat ik hem vorige keer miste. Ook de oude bekenden weer opgezocht, M52, M13, M92, M27, M56, M71, dubbelcluster, albireo, alcor en mizar, M39, Delta 1 in lyra, mooie ster !. M57,Mars, M45.
      Halverwege de avond kwam mijn 2 inch diagonaal los van de focusser, ik had er op dat moment de 40 mm Williams Swan inzitten. bij elkaar behoorlijk wat gewicht. Gelukkig kon ik het net opvangen voor het op de tegels landde en Jaques kon de telescoop tegenhouden die via de declinatieas naar beneden suisde. Weet iemand een oplossing hiervoor want zoveel gewicht was met 2 kleine schroefjes vastgeklemd moet worden tegen de focusser van een refractor is geen ideale oplossing.

We hebben gelukkig toch een mooie waarneemavond gehad en veel gezien. Om 2 uur hebben we afgebroken.

Marcel.
      mvc Berlicum

Commentaar

Mooi verslag Marcel..!!

Ik heb rond 0.30u mijn spullen buiten gezet, want het was hier inmiddels prachtig helder, en zelfs in de achtertuin was de melkweg zeer goed zichtbaar, voor Nederlandse begrippen.. Mijn moeder was nog wakker, dus die heeft ook een half uurtje mee staan kijken..

Ik begon met een aantal objecten in Lyra (Lier), Cygnus (Zwaan), en Vulpecula (Vosje).. De Coathanger was snel gevonden, en ik ging meteen op jacht naar M27 (De Halternevel), die ik ook steeds sneller te pakken heb.. Na M27 was Albireo aan de beurt, blijft mooi. Toen wilde ik het laatste object in deze regio zoeken: M57 (de Ringnevel).. Tijdens het zoeken schoot, ja ja, weer eens een meteoor voorbij, dit zou niet de enige zijn die nacht, ik heb er in totaal weer 8 gezien in 2 uur tijd.. Ik heb toch maar even opgezocht welke zwermen momenteel actief zijn, omdat ik de laatste tijd toch redelijk veel meteoren zie.. Ik denk dat ik de laatste tijd voornamelijk Cygniden (radiant Cygnus), Pisciciden (Radiant Pisces, Vissen), en een paar sporadische meteoren gezien heb..

Rond 1.30u was het tijd voor de regio Cassiopeia, Andromeda, Perseus.. Ik begon natuurlijk met het Dubbelcluster. Omdat hij zo hoog aan de hemel stond, was hij prachtig zichtbaar, zo goed gedetailleerd en scherp had ik hem nog niet gezien door mijn 70/700mm refractor.. Echt prachtig gewoon.. Daarna was M31 (de Andromedanevel) aan de beurt, deze stond ook erg hoog aan de hemel, en was dus prachtig en gedetailleerd te zien, de kern sprong gewoon in het beeld naar voren, met een goed waarneembare stofschijf er omheen.. Daarna heb ik nog wat NGC'tjes in Cassiopeia gezocht.. Ondertussen rond 2.00u stond M45 (de Pleïaden) hoog genoeg aan de hemel, en die pakte ik er dus ook maar even bij.. Om 2.20u was Mars nog even aan de beurt als afsluiter, maar zo spectaculair is deze planeet niet door mijn scoopje, nog even wachten op december, als hij in oppositie staat dus.. Misschien dat hij dan mooier is om te zien..

Al bij al toch weer behoorlijk wat oude bekenden opgezocht, jammer dat ik er niet in Berlicum bij kon zijn.. Maar binnekort zal ik er zeker weer bij zijn bij goed weer...!!

Gr. Bas
        "Messier Vrienden Club Berlicum"
        **Bresser Skylux 70/700**
        **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Eigenlijk wilde ik niet gaan vanavond... was deze week al drie keer geweest... gewoon avondje lekker thuis...

Maar helder... wil toch nog wat objecten in Cygnus loggen... volgende week weer storend maanlicht... volgende maand Cygnus al een stuk lager... Aaarghhh! Ik ga!

Dus snel spullen pakken en om kwart over acht aangekomen op de stek.
          Daar stond Willy van de modelvliegclub Berlicum. Heb hem daar al vaker gezien en hij volgt onze activiteiten daar met veel interesse. Leest zelfs dit forum, top Willy! We zijn erg blij met de locatie en willen er graag nog lang en vaak gebruik van maken!!!

Mijn waarnemingen vanavond dan: 19 carbonsterren, 22 open clusters (waaronder exoten als Berkeley 86, Do 5, Basel 6 en Biurakan 2... iemand hier z'n tong al op verzwikt ?). Niet allemaal even fel en speciaal maar wel bijzonder om gezien te hebben. Daarna nog één neveltje (Van den Bergh 145) dat nogal zwak was, maar wel zichtbaar. Caldwell 19 (de "Cocoon nebula", IC5146) kon ik niet onderscheiden, ook niet met gebruik van een filter. Daarna heb ik de telescoop nog even naar Messier 15 gestuurd om die ook even mee te pakken en ben ik alweer op gaan ruimen.

Ben blij dat ik nog even gegaan ben en sorry dat ik niet eerder liet weten dat ik ging, wellicht hadden er nog wel anderen ook willen komen...

Victor
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Zo zo.. jullie hebben je wel vermaakt tijdens mijn afwezigheid lees ik!

Klopt Victor, Willy leest mee. Ik hoorde het vrijdag, hij kwam op onze receptie.

Ik ga maar eens slapen
            - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Even een edit bij mijn verslagje van 16-9-2007:

Ik zei dat ik de laatste tijd erg veel meteoren zag, en ik heb wat research gedaan op internet, en tot mijn verbazing kwam ik erachter dat wereldwijd ook een stuk meer meteoren/vuurbollen gezien zijn dan normaal..
              Vermoed wordt, dat we te maken hebben met een nieuwe meteorenzwerm, met het radiant in Camelopardalis..

Dit zou inderdaad kunnen kloppen, want de meteoren die ik de laatste tijd zie komen bijna allemaal uit die richting, en uit cygnus.. Dus ik denk dat ik te maken heb gehad met Cygniden, en de Basoïden (uit Camelopardalis dus :P, zie 2e bericht in dit topic)..

Voor meer informatie over deze tijdelijk verhoogde meteorenactiviteit:
              http://www.spaceweather.com

Commentaar

hmm ik had eigenlijk nog wel even op en neer kunnen komen gisteren.
                - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Ik ben nog maar even naar buiten gegaan,

Eerst dubbel cluster. Dan zie ik wat me verder te wachten staat
                  Dat viel erg tegen helaas. Zeer weinig details en de achtergrond was grijs ipv zwart. (ik baal van de maan)

Daarna de ringnevel. Door het maanlicht was dit meer een rond vlekje dan een ringetje. Zeker niet meer.

Toen de M13. Volgens mij mijn eerste keer. Ik had hem ook meteen te pakken.
                  Toen ook dat slechts een vlekje bleek te zijn heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb ik nog even naar de maan gekeken.

Jammer.
                  Niet alleen de maan zorgde voor problemen, maar er was ook veel strooilicht van de lampen in de buurt.

In elk geval één pluspunt: Ik heb mijn red dot een keer meteen uitgezet!
                  (die vergeet ik nogal eens )

Dus zsm naar Berlicum, het liefst zonder maan!

Commentaar

Volgend weekend beter... In ieder geval leuk je verslag te lezen!

Commentaar

Dat was een snelle.

We verdienen ondertussen weleens een echt goede nacht!

Commentaar

De nachten worden langer, sneller volledig donker... mijns inziens is oktober dé maand voor astronomie: nog niet zo koud maar wel veel te zien!

Commentaar

Ik ben benieuwd!

Commentaar

Ik heb gisteren ook even gekeken..

Ik begon met de maan.. Leuk, maar jammer dat hij 98% verlicht was (weinig kraters dus, heeeel fel).. Daarna het dubbelcluster gezien, viel tegen.. weinig sterren en inderdaad een grijze achtergrond van het storende maanlicht.. M31 (andromedanevel) was ook niet veel, dus ik heb maar even op de maan gericht een kwartiertje en ik ging weer naar binnen :P..

Over dé maand voor astronomie gesproken: Ik vind november het beste.. Herfst net voorbij, dus relatief veel kijkdagen.. Vroeg donker, meteorenregens (!), opzich veel te zien.. De temperaturen kunnen verschillen.. Niet zo koud tot zeer koud kan het zijn..

Geef mij november maar..!!

Commentaar

Zo, dat was een prima avond! Ben pas om kwart over drie opgehouden.

Marcel, Henk, Patrick, Bas en ondergetekende hebben weer optimaal de hobby beleefd... wat is het toch prachtig!
                              Hoogtepunten van de avond, afgezien van de vele mooie objecten die de oculair passeerden, waren de perfecte werking van Patrick's hagelnieuwe 6" LXD-75 en de avonturen van Marcel... Nadat diens montering in hoofdgroepen uiteen viel (nou ja, het plateautje dan) ging het letterlijk van de wal in de sloot . Grapje voor insiders.

Zelf heb ik nog redelijk wat waargenomen. Voor deep sky was het echter niet optimaal. Veel vocht in de lucht waarachter de vele zwakke sterrenstelsels in Pegasus en Aquarius zich konden verbergen. Dus maar veel dubbelsterren gelogd.
                              Het was erg gezellig en voor herhaling op korte termijn vatbaar! Goed clubje hebben we daar!!!

Commentaar

Volgende keer neem ik een hengel mee Victor! . Afgezien van alle avonturen gisteren ben ik blij dat mijn 40mm Williams Swan de val op de tegels overleefd heeft. Vanmorgen heb ik de uiteinden van de bevestiging van het plateau wat verbogen met een tang en ik denk dat het euvel nu verholpen is. Het was weer gezellig gisteren. Afgezien van de dauw een perfecte tijd voor waarnemen, zomer en wintersterrenhemel. !!

Marcel.
                                mvc Berlicum

Commentaar

Werken...
                                X