Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Door de vele bewolkte dagen deze week had ik niet durven hopen dat het vrijdag toch nog op zou klaren. Maar dat deed het! De satellietbeelden logen er niet om, dus net na zonsondergang was ik ter plaatse.

Voor het eerst was Jan ('baco') uit Son er ook. Stamgast Rob ('rob van roekel') was er rond half negen. Het zoveelste avondje waarnemen in Berlicum in groepsverband!
    Naarmate het donkerder werd, werd erg snel duidelijk dat het cht een goede avond zou gaan worden. Rond half tien was het nautische avondschemering en precies op dat moment keek ik naar het zuiden. Bijna het hele sterrenbeeld (voor zover dat op onze breedtegraad kan )Sagittarius was zeer goed zichtbaar!! Dat is iets wat je vanuit Nederland niet vaak ziet! Overal waren tot dicht tegen de horizon de sterren te zien, m.u.v. het westen waar 's-Hertogenbosch de boel licht vervuilt.....

Ik heb zelf de avond benut om systematisch weer een aantal sterrenbeelden schoon te vegen. Delphinus, Equuleus (da's echt een supergaaf sterrenbeeld :P ), Vulpecula, Aquarius en Pisces passeerden tussen tien en half drie mijn oculairs.
    Echt bijzondere objecten ben ik vanavond niet tegengekomen. Wat wel erg leuk was, was om even met gebruik van Jan's 16mm UWAN oculair (Williams Optics) Messier 71 in Sagitta te bekijken. Dat was indrukwekkend, zoals die bolhoop met dat oculair oploste! Staat op m'n verlanglijstje!
    De Helix nebula in Aquarius verborg zich, laag boven de horizon en in de lichtvervuiling van Veghel. Dat was jammer want ik wilde 'm graag zien. Toch maar eens naar Frankrijk...
    De avond eindigde met Mars: Klein en behoorlijk geel en maar weinig detail zichtbaar... maar toch even meegepikt. Daarna begon de accu uitgeput te raken. Niet zo vreemd op een nacht als deze. Het was zeer vochtig en het water liep letterlijk van de dauwkap. Gelukkig hebben de anti-dauw strips hun werk weer gedaan.
    In totaal, als ik goed geteld heb telde de nacht 105 objecten, de meesten weer dubbelsterren. Nu dus weer genoeg te schrijven om m'n gidsen aan te passen.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hallo het was gisterenavond een zeer geslaagde avond het weer was goed er waren veel objecten goed zichtbaar deze avond. Zoals M27 en ook M71 .Maar M57 was minder goed zichtbaar. Maar M31 was zeer mooi en ons eigen sterrenstelsel was goed zichtbaar zeer mooi. Er was zoveel te zien maar ik moet nog een hoop leren. Dus maar hopen op meer van deze mooie avonden. Groetjes Rob
      [url]http://france.red187.nl/[/url]

Commentaar

Leuk dat jullie zo'n mooi lange nacht hadden. Bij ons in Drenthe begon het ook veelbelovend maar om 23 uur was de hemel al potdicht.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Jullie hebben zich zo te zien ook vermaakt. Goed om te horen. Ik wou dat het wat vaker helder werdt!
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Mooie verslagen Victor en Rob..!!

Ik wist dat het op zou gaan klaren, maar dat het z helder werd had ik niet verwacht.. ik heb thuis heel even gekeken tot 23.30, want daarna moest ik weg..

Gr.
            "Messier Vrienden Club Berlicum"
            **Bresser Skylux 70/700**
            **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Voor mij een gemiste kans als ik de verslagen zo lees.
              Ik had niet verwacht dat het de hele avond helder zou zijn gezien de voorspellingen.
              Van de andere kant was het erg vochtig begrijp ik en zolang ik mijn antie dauwband nog niet heb was het voor mij dan ook weer een korte kijkavond geworden.
              Maar goed jullie hebben je prima vermaakt begrijp ik, en daar gaat het toch om.

Commentaar

Ik had niet verwacht dat het de hele avond helder zou zijn gezien de voorspellingen.
                Van de andere kant was het erg vochtig begrijp ik
                Hier in het westen aan de kust viel het erg mee met de vochtigheid. Geen last van beslagen oculairs gehad. En het bleek ook uit de grenshelderheid die ik haalde.
                Ik heb van 23.00 tot 01.00 MEZT veranderlijke sterren geschat, en de zwakste in mijn 14,5" Dobson (met een TS 5,7 mm WA oculair) had ik op magn. 15,9 met vergelijkingssterren van 15,6 en 16,0. Volgens mij de eerste keer dat ik de 16 haal bij officiele schattingen.
                Na 38 schattingen trok het ineens in de tijd dat ik de laatste schatting opschreef helemaal dicht. Zonde, want ik wilde de 40 halen. De volgende keer maar!

Groeten,
                Guus

Commentaar

Inderdaad een zeer mooie avond,
                  met m'n papieren navigatie systeem, de locatie eenvoudig kunnen vinden (onverwacht en leuk begin van de avond). Eenmaal aangekomen was al meteen te zien dat Victor er ook al was, zijn apparatuur is namelijk niet te missen, erg indrukwekkend.
                  Na de boel verkend te hebben valt je op hoe lux deze locatie is, want buiten een perfect onderhouden groot grasveld, betegelt terras en ruime parkeer gelegenheid, was er ook nog een toilet aanwezig.

Het bleek een erg mooie avond en nacht te worden, mijn vergeten laptop met waarneem lijst bleek ik niet nodig te hebben, aangezien Victor met zijn laserpointer elk goto systeem in snelheid en precisie overtreft.

wat later in de avond kreeg Rob last van Dauw en niet veel later ik ook. Dus deze week staat in het teken van een Upgrade met dauwstrips van beide telescopen.

Al met al een zeer geslaagde avond, ondanks de terugreis die, met een kleine siteseeing door Berlicum (ik dacht de terugweg wel uit m'n hoofd te kunnen doen) en een snelle bandenwissel na een lekke band, wat langer duurde dan gepland.
                  Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Wederom een succesvolle avond!

Als m'n accu's er niet mee waren opgehouden had ik er nu nog gezeten. De combinatie van een toch wel lage temperatuur en veel vocht, dus de hele avond de dewstrips aan, zorgde ervoor dat beide accu's (7Ah en 17Ah) het maar een uurtje of vijf volhielden. Tijd voor iets sterkers dus!
                    Gelukkig heb ik van ongeveer half elf tot drie uur veel kunnen zien. Veel "nieuwe" dubbels in Cygnus en bijna alles in Cepheus. Bij elkaar opgeteld zo'n 110 objecten die ik nooit eerder heb geobserveerd. Dus weer genoeg uit te werken morgen.

Hoogtepunten waren "Little Orion" (het asterism Leiter 9 dat Fred Hissink onder de aandacht bracht) en een prachtige, werkelijk vuurrode carbonster in Cepheus, S Cephei.

Het weer voor morgen is vermoedelijk slecht, dus zaterdag dan maar weer!

Groeten,

Victor

Commentaar

Het was inderdaad mooi opengetrokken. Ik had besloten om deze keer maar mijn 102/500 op te bouwen. Later op de avond dampte mijn oculairs aan.
                      Ik moet toch eens iets verzinnen tegen het aandampen van oculairs. Victor houd ze in z'n jaszak. Dat heb ik later met mijn kleine oculairs ook gedaan en dat hielp.
                      Voor mijn 2 inch oculairs moet ik maar iets anders verzinnen. Ik denk misschien aan die zakken met kersenpitten die in babybedjes worden gebruikt. Die kun je in de magnetron leggen om op te warmen en houden heel lang de warmte vast. Anders misschien een kleine boodschappentas met een warme kruik erin. De blauw sneeuwbal is dankzij de hulp van Victor deze keer wel gelukt. Ik zat er vorige keer toch vlakbij, het was behoorlijk subtiel wat ik in die kleine refractor zag. Verder als nieuw object voor mij M92 opgezocht. verder oude bekenden. M27, M31, M56, M39, M13, dubbelcluster, M103, M45, M57 ,mars, coathanger. en weer enkele NGC objecten in cassiopea. volgende keer toch eens een gids meenemen om die objecten in cassiopea bij naam te kunnen noemen.
                      Jammer dat je er niet bij was Bas. Als het helder is sta ik er zaterdag weer.
                      mvc Berlicum

Commentaar

Hoogtepunten waren "Little Orion" (het asterism Leiter 9 dat Fred Hissink onder de aandacht bracht) en een prachtige, werkelijk vuurrode carbonster in Cepheus, S Cephei.
                        Ik heb gisteravond toevallig ook S Cep bekeken, omdat hij op mijn porgramma van veranderlijke sterren staat.
                        Het blijft elke keer weer een heel opvallende knaloranje ster.

Als je eens aan den lijve wilt ondervinden wat het Purkinje-effect nu precies inhoudt, dan moet je maar eens lang naar deze ster staren. Hij lijkt dan steeds helderder te worden!

Groeten,
                        Guus

Commentaar

Gisteren avond/vannacht hebben we weer met 4 man (Victor [Clearskies], Marcel [regulus], Rob van Roekel en ik zelf) de hemel afgespeurd.
                          Het was weer een geslaagde en gezellige bijeenkomst die weer de nodige ervaringen heeft opgeleverd.
                          Gezien de aanwezige drank (thee en koffie) en versnaperingen in de vorm van koek en appelflappen (Victor zijn aandeel) begint het waarnemen langzaam naar een gezamenlijke picknick te nijgen.
                          Ik hoorde ook al iemand het woord soep voor de volgende keer noemen.
                          Ben benieuwd wanneer de eerste hamburgers terplaatse verschijnen.

Gelukkig trok de hemel geheel open vlak voor dat het donker werd, want bij aankomst zat het potdicht.
                          Mijn inmiddels zelf gemaakte dew zapper heeft perfect zijn werk gedaan.
                          Een hele verademing als je de hele avond ongestoord kunt kijken en niet na 1 a 1,5 uur de zaak weer kunt inpakken.

Op aanwijzing van Marcel heb ik voor de eerste keer M13 in mijn kijker gezien. Tjonge jonge, wat een mooi object is dat om te zien.
                          Het is me in middels wel duidelijk geworden dat ik nog heel veel objecten moet leren vinden en weten waar die staan als ik zo de conversatie tussen Victor en Marcel hoor, maar goed ik troost me met de gedachten dat ik pas kort bezig ben met deze hobby.
                          Alleen het gezegde: "wat niet weet wat niet deert" gaat hierbij dus niet op.

Commentaar

Hoi Henk,

zoveel objecten ken ik ook niet hoor. Enkel de helderste en meest opgezochtte objecten weet ik zonder sterrenkaart te vinden. Voor het overige moet ik ook gewoon zoeken met de kaarten maar dat is toch ook de charme van de hobby. En als ik het niet vind hebben we Victor met zijn laserpointer nog die ons op het juiste spoor zet.

hopenlijk tot gauw.

Marcel.
                            mvc Berlicum

Commentaar

Gevonden voorwerp:

Artikel: Krukje
                              Stuks: 1
                              Stapelbaar: Nee
                              Bijzonderheden: Opvouwbaar

Rond 02:30 gevonden op tafel bij waarneemstek Berlicum.

Rob, Henk, Marcel?

Commentaar

ik heb dat krukje bij de koffer van Henk zien staan. Waarschijnlijk dus van Henk.
                                mvc Berlicum

Commentaar

Werken...
                                X