Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Naar aanleiding van het succes van het topic m.b.t. gezamenlijk waarnemen op het terrein van de modelvliegclub in Berlicum zijn er twee nieuwe topics geopend: Dit topic voor de verslagen van waarneemavonden en een topic speciaal voor de plannen.
    Gebruik beide topics a.u.b. waar ze voor bedoeld zijn en plaats minder relevante vragen en besprekingen in de topics die voor andere zaken in het leven zijn geroepen!

Tot ziens in helder Berlicum,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Dan zal ik het spits maar afbijten met verslagen 8) ..

Gisteren was, zoals Henk, Marcel, en Dennis al zeiden, een zeer geslaagde avond..
    Voor Brabantse begrippen was het kraak en kraakhelder, en de Melkweg heb ik maar weinig keren zo goed gezien in Nederland..

Het was dus echt tijd om waar te nemen.., Henk en Marcel waren al druk bezig, en na de kennismaking hebben Dennis en ik ook meteen opgesteld.

Ik begon met het Dubbelcluster naast de linkerarm van Cassiopeia, dat is altijd een mooie binnekommer..!! (Hij was zelfs met het blote oog te zien!!)
    M31(de Andromedanevel) was mijn tweede target, wat ik redelijk snel gevonden had.. Voor mijn Bresser 70/700 scoopje kwamen nog verrassend veel details naar boven..!! Ook Dennis en Marcel hebben hem later opgespoort, met net als bij mij, verrassend veel details..
    Na M31 begon mijn zoektoch naar Collinder 399, beter bekend als "het Kleerhangercluster".. Meteen toen ik op zoek ging kwam ik per ongeluk M27 (de Halternevel) tegen..!!
    De Halternevel staat links van de kleerhanger, dus zo gek was het niet.. Door mijn scoopje zag de Halternevel er veel beter uit dan ik ooit durfde te hopen.. Iets voor mij had Marcel M27 ook al opgezocht.. Volgens mij heeft Dennis M27 ook nog even opgezocht..
    Na M27 heb ik toch maar even, net als Marcel de Kleerhanger opgezocht, waarna ik verder ging met een mooie dubbelster die Marcel me had aangewezen: Albireo Deze was inderdaar zeer mooi, vooral qua kleurverschil..
    Mijn volgende missie was Vega en Vega B splitsen, wat na een tijdje ook goed lukte door mijn 12 mm occulairtje..
    Nu ik toch bezig was met dubbelsterren, ging ik samen met Henk maar opzoek naar Alcor en Mizar, die we ook gesplitst hebben..
    Ondertussen had Dennis M57 (de Ringnevel) in het vizier.. Hij was mooi te zien, als een goed ringetje.. (Helaas zonder centrale ster, maar die is ook magnitude +14.0 dus zo erg is dat niet :P)
    Na Dennis wilde ook ik even de Ringnevel spotten.. Na een tijdje vond ik hem als een zeer klein ringetje, nauwelijks groter dan een ster.. Na wat uitvergroten werd hij wel duidelijker zichtbaar..
    Het was al zo laat dat M45 (de Ple´aden) goed boven de horizon te zien was.. Die hebben we ook er nog maar even bijgepakt, net voor het bewolkt werd.. Op het eind heb ik nog even snel wat foto's gemaakt van de maan, die in het laatste kwartier was, maar na een tijdje werd het toch echt tÚ bewolkt, en zijn we maar in gaan pakken..
    Ik heb verder nog (zoals Henk al zei in het oude forum) 4 meteoren gezien:
    1. ong. rond 22.45u net onder Cygnus (Zwaan)
    2. 23.48u in Cygnus (Zwaan)
    3. 23.50u van boven de grote beer naar net onder Lier, en verder naar de horizon)
    4. 0.10 onder Cygnus (Zwaan)
    Ik denk dat ik dus wat late Cygniden gezien heb, waarvan het maximum in het laatste deel van Augustus lag.. Maar voor het gemak hebben we de naam Baso´den maar verzonnen :P
    Henk & Marcel hadden verder ook nog een meteoor te pakken..!!
    De objecten van de anderen heb ik ook deels bij kunnen houden:
    Dubbelcluster, M27, M29, M31, M39, M45, M52, M57, M103, M110, Collinder 399, Albireo, Alcor-Mizor, Maan, en nog wat NGC-objecten in Cassiopeia.. Laat maar weten als er nog meer objecten waargwnomen zijn, Dennis, Henk, Marcel
    Marcel had gisteravond behalve deze objecten ook nog ÚÚn grote missie: De Blauwe Sneeuwbal Nevel.. Helaas is het niet gelukt deze te vinden.. ..

Het was een zeer gezellige en geslaagde avond dus.. Zeker voor herhaling vatbaar.. 8)

Foto's volgen nog

Gr.
    "Messier Vrienden Club Berlicum"
    **Bresser Skylux 70/700**
    **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Prachtig verslag Bas!
      Wat je schrijft is precies waar we het allemaal voor doen!! 't Valt me op met hoeveel precisie je de sterrenhemel aanvalt en hoe gedreven. Zo probeer ik het zelf ook!

Echt gaaf om te zien hoe snel er een echte waarneemgroep tot stand is gekomen op deze locatie. Tot drie weken geleden stond ik er (alweer twee jaar) alleen te genieten, nu is het in no-time uitgegroeid tot een toplocatie voor iedereen die onze passie deelt. Super!

Commentaar

Bedankt voor het compliment Victor..!! 8)

Ik vind het ook super gaaf dat er nu voortaan een echt waarneemgroepje ontstaan is.. En met een supersnel tempo ja..

Voordat ik dit topic gevonden had, raakte ik steeds gemotiveerder voor sterrenkunde (al ben ik dat altijd al wel geweest).. Maar zo gemotiveerd en gedreven als nu ben ik nog nooit geweest..!!
        Nu leer ik ook eindelijk weer dingen bij, en kan mijn ervaringen uitwisselen met anderen, en zij met mij.. Perfect dus.. 8)
        Ik hoop dat deze groep nog lang stand mag houden, maar daar ben ik voorlopig niet bang voor..

Commentaar

en zo is het ja!

Inderdaad een mooi verslag Bas, mijn objecten waren: Dubbelcluster, M31, M27, Albireo, M57, M45, M52, M103, M110 en Maan voor zover ik weet.

Ik ga voortaan ook een lijstje bijhouden.

Het begint echt een mooi groepje te worden.
          Het mooie is dat je ook kennis uit kan wisselen, ook eens door een andere kijker kan kijken en vooral meer waarneemplezier hebt op deze manier.

@Bas: Ik deel de mening van Victor, het is mooi om te zien hoe gemotiveerd je bent! Vooral doorgaan zo!
          - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Jij ook bedankt voor het mooei compliment(en) Dennis..

Leuk om te horen van anderen dat ze het mooi vinden wat je doet/maakt en hoe je ermee omgaat..

Ik denk dat iedereen wel een stuk gemotiveerder is geworden sinds dit clubje ontstaan is..(of waren zowieso al gruwelijk fanatieke diehards :P)

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas B
              Ik denk dat iedereen wel een stuk gemotiveerder is geworden sinds dit clubje ontstaan is..(of waren zowieso al gruwelijk fanatieke diehards :P)
              Moi...

Commentaar

Hier trouwens de foto's van gisteren:

De maan (Laatste Kwartier):
                1e foto: Opkomst van de maan door de wolken heen:

2e foto: De maan (bewerkt):

De Scopes van links naar rechts: Dennis, Marcel, Bas, die van Henk was wegens dauw al ingepakt..

Commentaar

Je hebt inderdaad veel werk van het verslag gemaakt Bas. Mooi om te lezen en ook mooi om je gedrevenheid te zien. Het was tof om ook kennis met jou en Dennis te mogen maken. Zoals je al schreef is het me niet gelukt om de blauwe sneeuwbal te verschalken, 3 kwartier gezocht en niet gezien. Ik moet er toch dicht bijgeweest zijn. ik grapte daarom maar dat hij zeker gesmolten is en ben toen weer naar de oude bekenden gaan kijken. Ik had ook nog gepland om M15 op te zoeken maar dat is er niet meer van gekomen. Als Victor volgende keer weer meegaat hoop ik dat hij zijn laserpointer meeneemt en mij op het goede spoor naar de blauwe sneeuwbal kan zetten. M39 was je in het rijtje nog vergeten Bas en verder nog enkele ngc objecten in Cassiopeia gezien. Toen ik thuis kwam was de bewolking weggetrokken en stond Auriga hoog genoeg. Hopenlijk kunnen we volgende keer lang genoeg blijven om daar M36, M37 en M38 weer eens te zien.

Als het in het weekend helder is wil ik graag weer komen. Door de week is nogal vermoeiend heb ik vandaag weer gemerkt op het werk.
                  Voor Dennis een heel prettige vakantie gewenst.

Groet,

Marcel.

EDIT Demelza:
                  Het is niet toegestaan programma's waar copyright op rust te kopieŰren. Lees ook onze forumregels.
                  mvc Berlicum

Commentaar

Bedankt Marcel, komt goed!
                    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Bedankt Marcel.. Ik heb de objecten even toegevoegd aan mijn verslagje ..

Dit weekend word slecht, misschien volgende week dat het weer beter is (Zie andere forum)..

@Dennis: Een fijne trouwdag morgen en geniet van je reis naar Turkije zondag ..

Commentaar

Bedankt!

De komende tijd heb ik helaas weinig tijd voor hobby, maar over een dag of 10 ben ik weer van de partij!
                        Hopelijk kunnen jullie in de tussentijd genieten van een paar mooie avonden.

Gr. Dennis

Commentaar

Als 't goed is zeg je morgen "ja" tegen je allergrootstse hobby !

Geniet er van!

Commentaar

Een fijne dag morgen Dutchdevil.
                            En je mist niets s'avonds want het is dan toch bewolkt

Commentaar

Veel plezier Dennis en je hebt inderdaad een "mooie" dag uitgekozen.
                              Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Werken...
                              X