Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepsky met mijn nieuwe Polarex

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deepsky met mijn nieuwe Polarex

Oei, wat was het even kraak gisteren, zeg! Ik had geen zin om de Dobson naar buiten te slepen, dus een ideaal moment om de Polarex eens flink te gaan uittesten. Ik heb de OTA op mijn equatoriale TAL-montering geplaatst omdat ik de originele Polarex montering een beetje onhandig vind. Die is azimuthaal, maar het zwaartepunt ligt niet gelijk met het draaipunt waardoor de kijker nooit in balans is. Vervelend. De focuser is waanzinnig. Niet te stroef, niet te licht en absoluut spelingsvrij. Wat nou Crayford? De zoeker is wel idioot klein (4 x 20 ofzo) dus een reddot zou een prima aanvulling zijn.

Honderd meter vanaf mijn voordeur is een stuk land met volktuintjes. Door boompjes en struiken redelijk beschermd tegen direct licht van lantaarnpalen, verhard, en in het midden van het open stuk behoorlijk vrij zicht rondom. Mooi plekje voor astro-vluggertjes.

Mijn eerste object was Gamma Andromeda. Een dubbelster die wat mij betreft niet onder doet voor Albireo. Deze dubbelster heeft ook een heldere gele component en een wat zwakkere blauwe. Het kleurverschil was heel goed te zien en het beeld in de Polarex was haarscherp!

Daarna Polaris. Ik las laatst ergens dat dit ook een dubbelster is. Hop de kijker erop en inderdaad: links van de heldere hoofdster was heel zwakjes een tweede te zien.

Met een opening van 60 mm verwachtte ik geen wonderen op het gebied van deepsky, maar...
    Laag boven de horizon was M11 nog te zien en het verbaasde mij hoe mooi hij nog was door dat kleine kijkertje. Bij perifeer kijken waren nog redelijk wat sterren afzonderlijk te zien. Best wel mooi!

De ringnevel toonde tot 80x zijn ringvorm, daarboven werd het beeld te donker om nog detail in het vlekje te zien. Het dubbelcluster in Perseus was heel erg mooi; beide hoopjes pasten in het beeldveld van mijn 25 mm Plossl. De 25 mm gaf trouwens wel de laagst mogelijke vergroting voor deze kijker. Bij 36x werd er al iets van de beeldveldranden afgeknibbeld. Maar wat wil je ook met een F/15 kijker? M81 en M82 pastten desondanks makkelijk in hetzelfde beeldveld.

Het viel me dus helemaal niet tegen wat je nog kan zien met zo'n klein kijkertje. Perifeer kijken is wel verplicht, maar dan zie je nog opvallend veel detail. M13 was met moeite tot ongeveer halverwege de kern op te lossen!

Kortom: een fijn avondje met een fijne kijker!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Re: Deepsky met mijn nieuwe Polarex

Origineel geplaatst door Roel
    ... en het beeld in de Polarex was haarscherp!
    Ja, ja, voor jouw kijker geldt echt dat het kleurcirkeltje kleiner is dan het buigingsschijfje. Beter dan een "vollapo"!
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

EricB: Zonder nu de hele discussie apochromaat vs. achromaat op te rakelen, waar heb je dit plaatje vandaan? Ik heb nl. zeer sterke twijfels bij dit plaatje. Ik kan zonder veel moeite aantonen dat er geen verband is tussen de grootte van het secondair spectrum, het achromatiseren en de openingsverhouding.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
        Ik kan zonder veel moeite aantonen dat er geen verband is tussen de grootte van het secondair spectrum, het achromatiseren en de openingsverhouding.
        Maak me blij.

Commentaar

Lees ff zelf Telescope Optics Evaluation and design door of vul zelf ff formule 24 van onderstaand artikel door:
          Linkje toch maar ingekort.
          Andere optie:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration
          Abbegetal is alleen afhankelijk van glassoort en f is afhankelijk van de brandpuntsafstand maar niet van de openingsverhouding.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
            Lees ff zelf Telescope Optics Evaluation and design door of vul zelf ff formule 24 van onderstaand artikel door:
            En hier dus ook
            Andere optie:
            http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration
            Abbegetal is alleen afhankelijk van glassoort en f is afhankelijk van de brandpuntsafstand maar niet van de openingsverhouding.
            Oh ja.

Commentaar

Ja sorry, ben nog even niet handig genoeg met LaTeX om het in formulevorm compleet met afleiding hier op het forum te knallen. Bovendien, ik ben bezig met een soort verklarend telescoopoptica woordenlijstje met afleidingen en formules etc. Zal ik dan tzt wel in de astrowiki uploaden. Maar je hebt een drietal plaatsen waar je nu de correcte formule kan vinden.
              Simpel gezegd komt de afleiding erop neer dat het gaat om de glassoorten en de brekingsindices per glassoort. Het Partiele dispersie geeft een maat voor de kleurschifting (dispersie) van die specifieke glassoort. Voor een achromaat is de totale kleurschifting het verschil in partiele dispersie gedeeld door de verschillen in Abbe-getallen vermenigvuldigd met de totale brandpuntsafstand. Om die reden is het afhankelijk van de brandpuntsafstand van en de soort glas die gekozen worden, echter niet van de openingsverhouding. Bovendien kan je dat diagrammetje maar voor een specifieke glascombinatie gebruiken en zeker niet algemeen. Ik ken glascombinaties waarbij een achromaat beter presteert dan een apochromaat.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Inderdaad, het was echt een leuke waarneemavond!
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Re: Deepsky met mijn nieuwe Polarex

Origineel geplaatst door Roel
                  .... M13 was met moeite tot ongeveer halverwege de kern op te lossen!
                  Dat vind ik heel knap van je Roel. Nooit beseft dat dat kon in een 6cm.
                  En dat vanuit een woonwijk....
                  Vroeger zag ik M13 altijd en alleen maar als een wazig vlekje in mijn 6cm.
                  Maar ik ging er altijd van uit dat je geen losse sterretjes kon zien in een bolhoop. Dus heb er nooit echt mijn best voor gedaan.

Dus bij deze: weer een nieuwe waarneemuitdaging!
                  Leuk: halen we die oude kijker weer van stal.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Roel zo zie maar dat 6cm echt wel goed kijken is, ik heb er zelf ook nog een en die gaat voor geen goud weg, moet wel gezegt worden de kijker die je heb is top en blijft top........fijn dat je er zo van genoten heb.

Commentaar

Werken...
                    X