Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heldere lange vallende ster.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heldere lange vallende ster.

Dinsdag 4 september 22.33 uur

Vallende ster gezien, en geen kleintje ook...
    Deze was vanavond om 22.33 uur te zien vanaf even boven de staart van de grote beer totaan vlakbij Jupiter, hij ging niet heel snel, je kon hem makkelijk volgen met het oog en was volgens mij groenwit van kleur (of ik zie ze vliegen :P )
    Hebben meer mensen deze dampende brok steen zien gaan?
    - Sidus Ludoviciana -

Ik wilde net een topic openen toen zag ik net jouw topic..

Dit is echt de helderste en de langste die ik ooit heb gezien.. Ik was samen met me broer naar M13 aan het kijken toen ik een indicatie gaf waar deze ongeveer moest staan zag ik in mijn rechter ooghoek een bijzonder heldere en vooral erg lange meteor voorbij schieten langs Ursa Major..

Ik vond hem eerder oranje/wit maar op zo'n moment realiseer je de kleur niet zo goed.. Wel echt een hele bijzondere was het!
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Bij mij verscheen ie recht op m'n netvlies... De batterijen van m'n telescoop waren net 2 minuten leeg, dus dat wordt dan maar een tijdje om je heen staren, ik was net lekker aan het kijken naar Alcor en Mizar, beetje focussen op een dubbelster, ik draaide weg omhoog en zag het spoor ontstaan, het allereerste moment viel ie wel heel ff dood maar werd heel kort daarna weer helder, overigens geen nalichtend spoor te zien Heb in de loop van de avond een stuk of 6 vallende sterren zien gaan, dus de kleur is me door fascinisme een beetje ontgaan...
      Inderdaad nou ik erover nadenk, is dit ook mijn langste vallende ster die ik heb gezien, een aantal jaren jeleden zag ik er een waar de flitsen uit de kern kwamen, die was ook heel fascinerend.
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Jammer dat niet meer mensen deze hebben gezien.. Het was de eerste keer dat ik bij een 'vallende ster' met me mond open stond zo prachtig en mijn broer vond het idemdito. Ik moet zeggen dat ik het spoor ook erg breed vondt.

Ursa Major staat bij mij net boven mijn dak dus de beginfase van deze brok heb ik niet kunnen aanschouwen.. De schommeling in helderheid heb ik wel kunnen waarnemen..
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Ik heb rond die tijd wel Jupiter zitten bekijken, maar deze vallende ster is me niet op gevallen. Miischien wel gezien, maar gedacht dat het een vliegtuig was, want die waren er gister weer genoeg.

Nu ik er aan denk. Is er misschien net als zo'n kaartje van de lichtvervuiling een kaartje van Nederland waar de meest gebruikte vliegroutes op staan? Heb namelijk 't idee dat boven ons hoofd vrij druk is met het vliegverkeer...

Commentaar

Ik heb die avond 4 meteoren gezien.. Niet die jullie beschreven hebben maar:
            1. (een redelijk heldere) ong. rond 22.45u net onder Cygnus (Zwaan)
            2. 23.48u in Cygnus (Zwaan)
            3. (Een zeer lange) 23.50u van boven de grote beer naar net onder Lier, en verder naar de horizon)
            4. 0.10u onder Cygnus (Zwaan)
            "Messier Vrienden Club Berlicum"
            **Bresser Skylux 70/700**
            **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
            X