Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27 door de Mikadob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27 door de Mikadob

Geloof het of niet, maar op de eerste avond dat mijn nieuwste zelfbouw gebruiksklaar was, weken de wolken uiteen als de golven van de Rode Zee.

De locatie (mijn balkon in Amsterdam Oud-West) en de wolken lieten weinig keus: M27 zou het worden, de Halternevel, helaas net niet meer het object van de maand.. Bijgaand een schets als resultaat. Het blijft mij verrassen wat je uit de stad kunt zien. En 33x is natuurlijk ook niet echt de aanbevolen vergroting voor een planetaire nevel!

Uit mijn verdere notities:
    - Bij 33x laten Baader OIII en Astronomik CLS (een soort light pollution filter) beiden hun eigen bijzonderheden zien, OIII de meeste details in de nevel, de CLS liet meer vage sterren zien, waaronder twee sterretjes van rond de magnitude 11 (zie afbeelding 2)
    - Een 6 mm zonder filter laat bijna niets meer zien, ook omdat 80x voor de spiegel al bijna te veel is.
    - 6 mm met OIII is ook nog eens veel te donker (met OIII moet je volgens de theorie ook zorgen voor een grote uittredepupil)
    - 6 mm met CLS is daarentegen verrassend goed

Heerlijk om weer eens een tijdje geconcentreerd naar een object te kijken. Laat maar komen die lange nachten.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Goh, jij kon tenminste nog iets zien........had vanavond in Hooge Mierde (onder tilburg) een klein gaatje van 5 minuten om uit te lijnen op polaris. Toen alles klaar was.......ging het ineens regenen (onverwacht).....dus scope horizontaal, heq5 uit, laptop dicht en de hele reutemeteut naar binnen.......Val ik in ieder geval nog wat af door het rondsjouwen van zware spullen.....
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Waar kun je die schetskaarten vinden? Of heb je ze die zelf gemaakt?
      En wat een leuke kijker trouwens , ik had hem nog niet gezien. Mooi gedaan hoor!
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

EricB jij kijkt ongeveer door dezelfde bagger heen als ik dan is het niet verkeerd wat je gezien heb ook gelet op de afmeting van je wel heel mooie instument.

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
          Waar kun je die schetskaarten vinden? Of heb je ze die zelf gemaakt?
          Zelf gemaakt. Niet moeilijk, maar roep maar als je ze wilt (Word-document)
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
          X