Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laag boven de horizon niets te zien?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Laag boven de horizon niets te zien?

Vanavond om 22.30 uur nog even de telescoop (8cm achromaat) op het balkon gezet en naar Jupiter gekeken. Verrek, is dat nou een schaduwovergang? Snel weer naar binnen, achter de pc om hier even te kijken of het klopte. Ja hoor!

Een 8cm-kijker is niet groot, Jupiter staat niet meer dan 12 graden boven de horizon en de stad is toch behoorlijk trillend aan het afkoelen. Theoretisch zou je geen bal meer moeten kunnen zien.

Kortom, kijk zelf wat er mogelijk is en laat je niet teveel afschrikken door de theorie. Veel plezier.

PS Deze overgang duurt tot 23.30 uur.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Tsss..., je had natuurlijk hier moeten kijken (en op Aanzicht en plattegrond: "op dit moment") klikken Maar dat herinnert me eraan dat ik nog een keer een interactieve versie moet maken, zodat je voor een willekeurig moment kunt kijken. Nu werkt het alleen op het moment zelf...
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Je hebt gelijk, maar ja ... oude gewoonten slijten niet snel.
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dat heb je beter gedaan dan ik vanuit de stad Eric. Ik had Jupiter met de 20cm in de kijker, en rond dezelfde tijd volgens mij. Toch is me dat niet opgevallen. Maar nu lag de collimatie er ook wel uit volgens mij, en was het eigenlijk de bedoeling mijn moeder onze gasreus even te laten zien. Maar toch baal en schaam ik me nu een beetje.

Wat betreft het kijken aan de horizon heb je helemaal gelijk! Ik weet nog goed dat we met z'n allen bij Wateren een aantal, voor Nederland, obscure objectjes in de kijker hebben gehad. En dat smalle stukje maan boven de boerderij aan de kafoepstraat zal ik ook niet snel vergeten. In het vervolg bij de warme koffie/chocomelk, wanneer je hoofd eindelijk weer eens horizontaal staat, toch maar even goed bedenken wat zich net niet voorbij de horizon bevind.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
        X