Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemavond Donderdag 23 Augustus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemavond Donderdag 23 Augustus

Na een behoorlijk aantal weken mijn telescoop niet meer aangeraakt te hebben door tijdsgebrek heb ik afgelopen Donderdag toch wel wat uurtjes vrij kunnen maken. Na eenmaal de telescoop buiten te hebben gezet om af te laten koelen en te hebben uitgelijnd ging ik aan de slag.

Het is niet eens een bijzondere waarneming geworden omdat ik meer aan het orienteren was dan dat ik aan het waarnemen was. Eigenlijk had ik nog nooit Adromeda opgezocht en ik vond het zo toch wel tijd worden.

Nadat ik M31 had opgezocht in stellarium om te kijken waar het sterrenstelsel zich ook alweer bevondt meteen voor mezelf het volgende ezelsbruggetje aangemaakt om deze de volgende keer makkelijker te vinden zonder behulp van hemelkaarten.

Zie onderstaand plaatje, bij Cassiopeia via Caph en Schedar een rechte lijn getrokken richting Alamak, hier de roots van het Andromeda-sterrenbeeld gevolgd tot Mirach, hier wist ik dat ik omhoog moest klimmen en dat M31 zich ergens in deze gele cirkel moest bevinden..

Nadat ik eerst met een verrekijker had gekeken en dit direct gevonden had doordat ik ergens in mijn breedveld een wazige vlek zag ook direct de telescoop erop gericht. Prachtig om te zien ook al zie je niet meer dan de kern van het stelsel. Daarnaast ook nog te bedenken dat ik aan de grens van het Westland woon en achter in me rug een oranje hemel heb en als ik naar M31 kijk ik dan recht door de wat gelere lichtvervuiling van Den Haag heen kijk. (Ik zal nog een keer een lange belichting maken om te laten zien hoe erg dit is)

Ik was er zelf toch wel trots op deze zo snel en vooral zo makkelijk heb gevonden juist om te bedenken dat ik zoveel lichtvervuiling in de buurt heb. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat sommige mensen Andromeda helemaal niet kunnen vinden, deze zullen dan zeker op de verkeerde plek hebben gekeken want mij was het al snel duidelijk dat deze wazige vlek duidelijk M31 moest zijn.

Ik hoop dat ik binnekort en zeker nu de nachten weer wat langer gaan worden meer tijd over heb.
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Andromedanevel ook gezien op 26 augustus

Heb de nevel ook gezien door m'n 10x50 op statief. Was slechts zichtbaar als een vage nevel, maar niet slecht voor een 10x50 en de volle maan erbij....
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Door de lichtvervuiling zag ik ook niet veel meer dan dit, wel iets meer van de kern..

"Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Andromedanevel

Ik zag ook iets vergelijkbaars, iets minder nevel.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Grappig heb er gisterenavond ook nog even naar staan kijken met mijn verrekijker, maar ik zal echt de stad uit moeten om er wat meer van te zien dan een vage vlek.

Commentaar

Werken...
          X