Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag Copernicus 25 aug 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag Copernicus 25 aug 2007

Gisteravond met een beperkt maar kleurrijk gezelschap waargenomen bij Copernicus in Haarlem.

De weersvooruitzichten waren de hele dag erg goed geweest, maar in de auto van Amsterdam naar de Overveense duinen werd het met de kilometer slechter: in de polder ten westen van Amsterdam af en toe een wolkensliert wat me pas opviel toen er eentje voor de zon langs schoof, in Halfweg was de hele westelijke horizon tot een hoogte van 15 graden verduisterd, bij het binnenrijden van Haarlem was inmiddels meer dan de helft van de hemel bewolkt en bij Copernicus aangekomen was er alleen nog maar hier en daar een stukje blauw te zien. Eigenlijk best knap dat ik niet heb toegegeven aan de aanvechting om onmiddellijk terug te rijden, maar ja: plaatselijk effecten, microklimaat, zee-effect, tijdelijke weersveranderingen rond zonsondergang, genoeg drogredenen om jezelf te verzekeren dat het allemaal nog goed komt. En afgesproken natuurlijk, voor het eerst na de vakantie zodat er een hoop te vragen en te vertellen was.

Als eerste kwam Roy aanfietsen (ja, je leest het goed: aanfietsen) met zijn 130mm Newton op eq-montering, stalen poten en volgmotor. Over doorzettingsvermogen gesproken. Eén groot voordeel van deze manier van verplaatsen: hij heeft de telescoopbuis in een tas aan het stuur hangen en aan de voorkant van de tas steekt de spiegelzijde van de buis uit de tas zodat de rijwind alvast zijn spiegel koelt.

Vervolgens Nop met een nieuwe aanwinst, de Hofheim reisdobson, die ik nog nooit had mogen bewonderen. Daar kan ik kort over zijn: het is een prachtapparaat. Licht, solide, goed uitgedacht, makkelijk in elkaar te zetten. Nop moest snel weer weeg dus ik heb er (nog) niet veel doorheen gekeken, maar de beeldkwaliteit moet al dramatisch slecht zijn wil ik het geen hele leuke telescoop vinden.

Dan Japie, ook al met nieuwe aanwinst, een Vixen VMC200L op GP-DX met goto. Het geheel staat op een dikke driepoot met zuilverlenging. Heel mooi.

Later op de avond kwam Edjuh nog even langs, gewapend met niet meer dan een Palm met Astromist.

Zelf had ik tenslotte de 10” dobson bij me met geïmproviseerde korte trusses om zonder OCS met de binoviewer te kunnen waarnemen.

Het zal duidelijk zijn dat de gesprekken de eerste anderhalf uur alleen over de vakantie gingen en over de verzamelde apparatuur. Volgens mij moeten we tegen de zomer van 2008 op dit forum maar eens op een rijtje gaan zetten welke goeie waarneemplekken leden allemaal hebben ontdekt in het zuiden van Europa. De camping van Roel c.s. heeft beslist concurrentie.

Met het intreden van het donker werden ook de omstandigheden langzaam iets beter, steeds meer en steeds grotere heldere plakken tussen de wolken. Natuurlijk stak daarmee ook de maan steeds meer zijn heldere hoofd boven de begroeiing uit, maar dat mocht de pret niet drukken. Het waarneemprogramma werd daardoor wel een beetje beperkt tot de makkelijker te vinden bekende nummers, maar dat vond ik niet zo erg, want ik had sowieso als doel gesteld om een te kijken of ik de komende winter moeite wil gaan doen om ook deepsky met de binoviewer te gaan waarnemen. Dat is nog niet zomaar gerealiseerd: ik moet de dob behoorlijk verbouwen om dat definitief mogelijk te maken, qua oculairen zijn er dan nog wel wat wensen en ik moet een manier gaan vinden om ook genoeg focuser travel te hebben om te kunnen switchen tussen wel/geen OCS. Maar voorlopig wilde ik dus eerst weten hoe deepsky objecten zich houden in de binoviewer. Het voordeel van de bv is vooral dat je hersenen meer kunnen bijdragen aan de waarneming en dat je veel meer ontspannen kunt waarnemen met twee ogen. Het nadeel is dat je ongeveer een halve magnitude verliest door meer glas in de lichtweg en het verdelen van het resterende licht over twee stralengangen. De gangbare mening is een bv voor deepsky pas werkt bij openingen vanaf 16”, maar zoiets kan een beetje jonge onderzoeker natuurlijk nooit zomaar van een ander aannemen.

Om maar meteen met de conclusie te beginnen: ik neig ertoe om de bv ook voor deepsky heel serieus te gaan nemen. Ik werkte gisteren met een vergroting van 67 ½ x, dat is dus eigenlijk een lullige vergroting, te veel voor de meeste grote objecten en niet genoeg voor de compactere. Zo blijft de Ringnevel wel heel klein en als je M13 opgelost ziet gebeurt dat misschien wel in je hoofd in plaats van in je ogen. En toch hebben beiden met twee ogen bekeken iets dat ze moeten missen wanneer je als Cycloop waarneemt. Ik kan me voorstellen dat mensen rapporteren dat objecten in de bv groter lijken dan bij dezelfde vergroting met één oog bekeken. Ik geloof niet dat die omschrijving echt de lading dekt, maar het komt wel in de buurt. Volgende keer ga ik met een derde set trusses, zodat ik de bv kan gebruiken met OCS en dus meer vergroting.

Tot slot heb ik nog (voor het eerst!?) M32 gezien en thuis even een schetsje gemaakt om de positie niet te vergeten. M110 was nog steeds in geen velden of wegen te bekennen, maar ja de maan stond inmiddels ook wel erg fel te wezen.

Het was een mooie avond, met veel mist en vocht. Laat de herfst maar komen!
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

het was inderdaad een erg gezellige avond/nacht met het selecte groepje.
    ook ik heb er weer veel geleerd met het vinden van een aantal objecten die ik niet eerder heb waargenomen.

mn waarneemschema was als volgt: jupiter voor dat hij in de bomen verdween.
    de ringnevel, m31 32, ook heb ik mizar en de dubbele opensterrenhoop in cas gezien(is met de verrekijker veel mooier).
    ik verheug me weer op de wintermaanden als het echt weer donker is rond een uur of 6

Commentaar

och, gezien de bewapening van de reeds aanwezigen was meer niet nodig, maar ik zal den eq6 weer slagvaardig maken.
      Voor diegeen die astromist niet kennen, http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1167
      EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

zeg maar ff wann je er aan bezig wil ik vin et leuk om eraan mee te helpen

Commentaar

Ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve dat ik ontzettend genoten heb van de Dob van Nop en de zeer mooie zelfmade Elfdobje van Eric.
          Wat zijn dit mooie instrumenten zeg..
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Werken...
          X