Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn EERSTE nacht met mijn Bresser Galaxia 114/900

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn EERSTE nacht met mijn Bresser Galaxia 114/900

Datum/tijd: 23-08-2007 (23:00 uur) tot 24-08-2007 (01:43)

Omdat ik nieuw ben met scoop's besloot ik dan ook bij het begin te beginnen.
    Vannacht scheen de maan in volle teugen, hij was een oranje gloed (hoe komt dat eigenlijk?)
    Voordat ik mijn scoop had keek ik met mijn verrekijker naar de hemel, vooral naar de maan.
    Toen ik met mijn nieuwe Bresser Galaxia 114/900 op de maan richtte was ik zo stom verbaasd hoe groot,helder en gedetaileerd ik de maan kon zien!
    Je kon gewoon de kraters en de zeeen perfect waarnemen!
    Omdat te kunnen zien had ik een 9mm oculair gebruikt met natuurlijk een maan filter. Ik was zo enthousiast!

Toen ik klaar was met de maan, was het tijd voor iets anders.
    Namelijk de sterrenbeeld Cygnus (Deneb, Sadir, Albireo, Gienah) en Lyra (Vega)
    Deze sterrenbeelden zaten vlak boven mijn hoofd.
    Mijn plan was om opzoek te gaan naar de Messier object M57(Lyra) en raad eens?
    Ik had het eindelijk gevonden! Met mijn 4mm oculair is het gelukt.
    De M57 was ringvormig en had een groen/blauw kleurtje.
    Voorheen had ik M57 alleen gezien in boekjes, nu zag ik het met mijn eigen ogen! ik was zo enthousiast!
    Alleen jammer dat ik nog geen goeie fotocamera heb voor fotograferen

Dit was mijn eerste echte nacht met telescoop en ik ben zeer dik tevreden! Hopelijk zullen er meerdere, heldere nachten volgen want dit is zo fantastisch! :smartass

SERRICK~!

-------------------------------------
    -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
    -Binoculair 20 X 80 Doublet

Mooi om te horen dat je der blij mee bent, eerste keer is altijd leuk!

De Maan heeft soms een oranje gloed omdat er dan veel stof in de atmosfeer zit. Daardoor krijgt de Maan zo'n mooie kleur. Wanneer er een regenbui is geweest zit er geen stof meer in de lucht en heeft de Maan weer zijn normale kleur. BTW, bij een elfje heb je geen maanfilter nodig wanneer naar de maan kijkt. Zonder filter is het veel mooier.
    Er staat dat je M57 met de 4mm oculair hebt gevonden. Een tip: zoeken moet je altijd met een zo groot mogelijk oculair doen. Bijvoorbeeld 25 of 32mm oculair. Zo heb je een lage vergroting en een groot beeldveld. Daardoor is het vinden van objecten veel makkelijker. Heb je het object éénmaal gevonden, dan kun een kleinere oculair instoppen voor een grotere vergroting.
    Een elfje zoals die van jou is een hele leuke beginnerskijker. Met een beetje geduld zijn er vele objecten mee te zien! Probeer volgende keer M27.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
      Mooi om te horen dat je der blij mee bent, eerste keer is altijd leuk!

De Maan heeft soms een oranje gloed omdat er dan veel stof in de atmosfeer zit. Daardoor krijgt de Maan zo'n mooie kleur. Wanneer er een regenbui is geweest zit er geen stof meer in de lucht en heeft de Maan weer zijn normale kleur. BTW, bij een elfje heb je geen maanfilter nodig wanneer naar de maan kijkt. Zonder filter is het veel mooier.
      Ooooh wist ik niet! Bedankt!

Er staat dat je M57 met de 4mm oculair hebt gevonden. Een tip: zoeken moet je altijd met een zo groot mogelijk oculair doen. Bijvoorbeeld 25 of 32mm oculair. Zo heb je een lage vergroting en een groot beeldveld. Daardoor is het vinden van objecten veel makkelijker. Heb je het object éénmaal gevonden, dan kun een kleinere oculair instoppen voor een grotere vergroting.
      Een elfje zoals die van jou is een hele leuke beginnerskijker. Met een beetje geduld zijn er vele objecten mee te zien! Probeer volgende keer M27.
      aangezien ik nog maar een n00b ben met scoops :P wist ik dat nog niet
      maar bedankt voor de tip! voor de volgende keer zal ik het doen!

Commentaar

Altijd leuk om te lezen zo'n "first light". Trouwens, de komende week staat de Maan al weer een stuk hoger boven de horizon, en hoe hoger een object staat, hoe beter je details erop kunt zien! Als je Maan gisteren al prachtig vond ben ik erg benieuwd wat je er van vind als ie beter zichtbaar wordt! Hou ons op de hoogte!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Altijd leuk om te lezen zo'n "first light". Trouwens, de komende week staat de Maan al weer een stuk hoger boven de horizon, en hoe hoger een object staat, hoe beter je details erop kunt zien! Als je Maan gisteren al prachtig vond ben ik erg benieuwd wat je er van vind als ie beter zichtbaar wordt! Hou ons op de hoogte!
          Nou Roel, kijk hier maar: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=107575#107575
          Mijn eerste maan foto! 8)

Commentaar

Werken...
          X