Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

waarnemingsnacht 190807

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Bob
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Clearskies
    Wat veel kan helpen om ook in een omgeving met storende lichtbronnen je nachtzicht te beschermen, is zelf een lichtwerende constructie fabriceren. Dat hoeft niets bijzonders te zijn, als het maar licht tegenhoudt. Bijvoorbeeld een zeil over een draad spannen en daar achter gaan zitten, zoiets.
    Inderdaad. Kan simpel maar heel effectief zijn.
    Ik maak al jaren met succes gebruik van bijgaande "sterrenwacht" 8)

Laat een reactie achter ::

• Clear Skies
    antwoordde :
    Wat veel kan helpen om ook in een omgeving met storende lichtbronnen je nachtzicht te beschermen, is zelf een lichtwerende constructie fabriceren. Dat hoeft niets bijzonders te zijn, als het maar licht tegenhoudt. Bijvoorbeeld een zeil over een draad spannen en daar achter gaan zitten, zoiets.

• fixxxer
    antwoordde :
    Ik moet zeggen.. ik ben een jaar geleden verhuisd van een landsweggetje naar de nieuwbouw, wat voor mij dus zeer ongunstig is, zowiezo. Na wat te hebben verbouwd in het huis heb ik wat meer tijd over om te gaan waarnemen, heb dus een klein telescoopje gekocht, deze is alweer verkocht en heb een grotere gekocht.. buiten dat..
    Ik sta wel eens in mijn tuin te kijken en ik moet zeggen dat het me dik meevalt hoe donker het evengoed is, daar. Dat komt doordat ik om mijn tuin een aantal coniferen heb staan van een metertje of 3 hoog, die houden een hoop licht tegen.. alleen is mijn nadeel dat ik niet heel veel kan zien, komt door de huizen uiteraard. Maar wel redelijk donker, had ik niet verwacht toen ik hier kwam...

• ronn franken
    antwoordde :
    Bedankt Clearskies ,
    voor het snelle reageren , een volgende keer maar wachten tot de achterburen misschien het licht uitdoen , en anders maar eens vragen of het uit kan wanneer ik een volgende waarnemingsavond plan . En ja die Lantaarnpaal kan ik moeilijk weghalen , misschien dat hij op de nominatie staat om te vervallen in het kader van de "lichtvervuilings"problematiek. de gemeente hier gaat het aantal lichtpunten naar beneden schroeven.

Hoe is het bij andere leden hebben jullie ook veel last van lichtvervuiling als je een waarneming wilt doen in je eigen tuin of bij je eigen huis ??
    groet ronn

• Clear Skies
    antwoordde :
    De stelsels liggen met gemak binnen het bereik van je kijker. Maar het is niet de kijker die waarneemt. Dat is je oog en juist je belangrijkste wapen in de astronomie is een geadapteerd oog.
    Donkeradaptie is iets of zuinig op te zijn, een flits fel licht doet het al grotendeels teniet. Onder donkere omstandigheden duurt het ongeveer een half uur voordat het optimaal is, maar zelfs daarna blijft het nog -langzaam- verbeteren. De verlichting die je omschrijft heeft ongetwijfeld een negatief effect op je donkeradaptatie, ook al kijk je er niet direct in.
    Waarschijnlijk heb je daardoor de stelsels niet gezien, er vanuitgaande dat je ze wel degelijk in beeld had.

• ronn franken
    started a topic waarnemingsnacht 190807

waarnemingsnacht 190807

Hoi Allemaal,
    Gisteravond heb ik sinds lange tijd weer eens een poging gedaan om de sterrenhemel te bewonderen met de telescoop.
    de seeing was niet uitmuntend maar menig ster flonkerde me tegemoet.
    het zal ongeveer 01.00 uur zijn geweest dat ik met observeren begon.
    aangezien mijn eerste pogingen met imaging zijn uitgelopen op een "fiasco"
    en ik eerst weer eens een iets wil ondernemen als de maan goed te zien is had ik mij voor genomen om eens een poging te wagen aan deepskye.
    welnu , ik als groentje dacht er goed aan te doen om een object te zoeken
    aan de hemel die zelfs voor mij te herkennen was. wat mij enkele avonden daarvoor al was opgevallen , was dat de grote beer goed te zien was , ik in de lectuur opgezocht welke melkwegstelsels daar zijn te bewonderen , en zo kwam ik op de volgende stelsels : M81 /M82 /M108 /M109 etc.. het boek gaf aan dat M81 en M82 goed te zien waren met een kleine kijker. Dit moest dus goed gaan en niets stond een fijne waarnemingsnacht in de weg.
    in de zoeker de grote beer opgezocht . een 26 mm oculair in de houder gedaan en observeren maar .
    volgens mij zat er nogal wat vocht in de atmosfeer , het enigste wat ik zag waren ontelbare sterren. maar geen nevels of melkwegstelsels te bekennen.
    Wat er volgens mij ook geen goed aan deed was dat mijn achterburen zo,n beetje de hele nacht het licht aan hadden van hun serre en een hinderlijke lantaarnpaal in de richting van de grote beer.
    Kan dit als gevolg hebben dat ik helemaal niets heb waar genomen van de objecten die ik wou bekijken ? ( zie foto,s : foto 1 = over de schutting zie je nog net de witte bovenkant van de serre van de buren. foto 2: over de schutting zie je nog net de bovenkant van de lantaarnpaal , beide foto,s zijn genomen overdag.
    Heb naast het observeren met de telescoop ook nog geobserveerd met een verrekijker en i.d.d. dit is om de hemel te leren kennen een ideaal instrument.

graag jullie reactie !!
Werken...
X