Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemvakantie 2007 in St. Priest la Prugne / Le Paradou

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemvakantie 2007 in St. Priest la Prugne / Le Paradou

Net terug van vakantie.
    Dit jaar wilden we een beetje een relax-vakantie houden. En dat is gelukt. Kofferdobson mee, badeendje en tentje in de Franse Zon. Roel had me getipt over een camping middenin een donker gebied. En niets was minder waar; een schitterende stek middenin Frankrijk (grensgebied Auvergne/Loire) op een superidyllische, spotgoedkope camping. De Nederlandse beheerders deden er alles aan om de camping te verduisteren en de service was ongelooflijk. Een aanrader voor mensen die veel rust en donker zoeken:

Site:
    http://www.le-paradou.com/le_paradou_welkom.htm

Plek:
    http://tinyurl.com/25d28o

De hemel is er pikkedonker. Grote lichtkoepels ontbreken.
    Tot eind oktober zijn ze geopend. Naast kamperen kun je caravans en gites huren.

Enfin. Overdag lekker fietsen, zwemmen en 's nachts natuurlijk waarnemen.
    Wat kun je enorm veel zien onder duistere hemel zeg! Teveel om op te noemen. NGC7000 helemaal in beeld, Barnards donkere nevel bij Altair, de sluiernevel en de wisp, en Barnards Galaxy (NGC 6822) om wat mooi, exotisch materiaal te noemen. Een stelseltje in Piscis Austrinus, en de Helixnevel!!
    5 nachten tot diep in de kleine uurtjes waargenomen. Genieten en verdrinken in de nachthemel die ook zonder telescoop de moeite waard was.
    Je kunnen orienteren aan de melkweg om iets op te zoeken. Fantastisch!

Ben ook enorm blij met de kofferdobson. Een aanwinst voor het leven. Geen minpuntje ontdekt, beeld is schitterend en 20cm is zat voor deze donkere plek.

Prachtig allemaal. Laat staan die mooie nacht dat we de perseiden hebben gekeken, met enkele ongelooflijke uitschieters.

Ik kan wel uren vertellen hier over wat er allemaal te zien was. Donkere hemels zijn eindeloos. Wat een prachthobby.

Overdag werd er natuurlijk driftig gepland. Zie foto.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Mooi te horen dat het zo geslaagd is! Ik ga je t.z.t. nog uithoren over die plaats, heb er ook wel oren naar.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Welkom terug in Holland. Mooi dat je het zo goed hebt gehad. Wel heel veel Barnard gezien, hoezo!? En Lukehurst?

Afijn, gauw bijpraten, dan vertel ik ook over dit evenement.
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Waarneemvakantie 2007 in St. Priest la Prugne / Le Parad

Origineel geplaatst door Nop
        Ik kan wel uren vertellen hier over wat er allemaal te zien was.
        Uitstekend plan!! Er gaat niets boven waarneemverslagen van geslaagde astrovakanties!
        Proficiat wat betreft Barnards galaxy, dat schijnt een zeer lastige te zijn.
        En goed dat de Hofheim dobson bevalt, ben er zelf ook erg tevreden mee.

groeten,

Commentaar

Welkom thuis in je lichtvervuilde omgeving Nop....
          Ik ben bang dat je het komende half jaar weinig motivatie meer zult hebben voor een kijkavond onder mag5 hemels

Ik hoop dat we er eens een goeie Astroforumexpeditie naar toe kunnen regelen. Het klinkt allemaal zeer veelbelovend. Ook wat betreft de prijzen en de geboden service van de camping.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Het was echt supergezellig! Ik ben nu weer uitgeslapen na 12 uur autorijden. Ik heb echt een leuke vakantie gehad, met een prachtige sterrenhemel en omgeving!

En Harro inderdaad, een astroforumexpeditie zou daar leuk zijn. De eigenaren waren superaardig en ook wel geinteresseerd in 'wat we nou aan het doen waren '.

Ow ja, mijn lightbridge was ook mee hoor! foto volgt wel..
            I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Jaaa!! Het was geweldig, de Melkweg zag er schitterend uit en het aantal obscure objectjes was overweldigend. We hebben drie nachten tot in in de kleine uurtjes kunnen waarnemen, dus wat het weer betreft had ik meer geluk dan vorig jaar. Voor mij waren de hoogtepunten de Sluiernevel (in Nops kofferdob beide delen plus de Wisp in één beeldveld), de Helixnevel (een gigantische ringnevel, gevonden met de verrekijker) Barnards Galaxy en heeel moeilijk te zien: Stephans quintet!!

Superplek, supercamping, met schattig zwembadje en eigenaren die om een uurtje of half twaalf al het licht voor ons uitdeden en nog vroegen of het zo goed was. En waarnemen met meerdere mensen geeft toch het ultieme sterrenkijkgevoel. "Ja! Jaaa! Jaaaah!!! Ik zie hem! Ohh Wow.... Nu met OIII!. Dat wordt schetsen, man. Moooooi!!!"

Ik heb verschrikkelijk veel gezien, buiten de reguliere waarneemverplichtingen zoals M57, M27 en M13 is hier mijn lijstje van objecten die ik heb gelogd of geschets. De schetsen zal ik de komende dagen bewerken en op het forum posten:

Messiers:
              -M76 (Little Dumbbel)
              -M33
              -M31 - geschetst
              -M110 - geschetst
              -M32 - geschetst
              -M57
              -M30 - geschetst
              -M8 (Lagunenevel - geschetst
              -M17 (Omeganevel) - geschetst

NGC's:
              -5907 - geschetst
              -6503 - geschetst
              -6822 (Barnards Galaxy!)
              -206 - gschetst
              -7293 (Helix) - geschetst
              -6960 - geschetst
              -7331 - geschetst
              -6992/5 (sluiernevel) - geschetst
              -281
              -1502
              -7507
              -891
              -7009 (saturnusnevel)
              -7662
              -6543

Overig:
              -Stephans quintet - geschetst
              -Stock 2
              -Kembles Cascade

Ook heb ik nog een analoge spiegelreflex op statief gezet om een paar Perseiden te vangen. Nu maar hopen dat er wat op staat: vakantie napret!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wát is het donker zeg daar! De melkweg begint direct waar de bergen eindigen en is vele malen breder dan ik tot nu toe heb gezien. Het is erg leuk om de vorm en detail te zien, zoals je die in sterrenkaarten ook ziet. Alleen al op lage vergroting dit gebied afspeuren geeft een onvoorstelbaar mooi beeld. Onvergetelijk hoe Albireo er uit ziet met dat enorme gebied aan sterren er om heen. Verder springen er een aantal objecten met gemak uit, waarvan M8 een prachtig voorbeeld is. Nog niet eens zo heel ver boven de horizon maar zó opvallend. Leuk om 's avonds naar de w.c. te gaan en dan overdonderd te worden door zo'n sterrenhemel.

Door de telescoop was het natuurlijk helemaal genieten. Opvallend was hoe M8 met UHC en OIII transformeerde. Zonder filter is het een bolhoopje naast een nevel, maar mét filter zit de nevel plots om het bolhoopje heen. Erg mooi. Dat hele gebied barst trouwens van de objecten, die ondanks dat ze nogsteeds tamelijk laag staan zeer de moeite waard zijn. Ik noem M20 (Trifid), M22 en M17 die door de telescoop iets te bewegen zich opdienen door de zoeker. Maar die zoeker brak me wel redelijk op tijdens mijn zoektocht door de Zwaan. Ik wil het toch erg graag snel eens met een red dot gaan proberen. Verder viel op hoeveel helderder en hoeveel meer detail er te zien is in bekende objecten zoals M57 en M31. De laatste was echt adembenemend!

Ik heb trouwens niet de tijd genomen foto's te maken. Daar had ik gewoon simpelweg absoluut geen zin in.

De perseďden waren prachtig! Niet schrikbarend veel gezien, maar ik heb toch zeker de allerfelste gezien die ik denk ik voorlopig ga zien. Tijdens het tandenpoetsen buiten het gebouwtje, met mijn gezicht in de goede richting, was er plots een enorme flits gevolgd door een enorm felle perseďde die een felgroen spoor na liet die nog zeker een seconde of 10 bleef hangen. Maar goed dat ik niet binnen stond mijn tanden te poetsen..

De vakantie was verder erg gezellig. De zon scheen gelukkig nog wel het merendeel van de vakantie, er was een heerlijk zwembadje en de camping was goed. Helaas was de druk weg in het douchegebouw.. maar in vergelijking met de rest mag dat geen naam hebben.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

damn ik ben zoooooooooooooo jaloers

topverhaaltjes!
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Jullie hebben een erg mooie tijd gehad in Frankrijk zo te lezen. Wel jammer dat je deze zomer het land uit moet om nog wat moois te zien.

Commentaar

Klinkt geweldig allemaal!

Zo'n plek en zo'n camping zijn erg waardevol, waar vind je nog campings die geen bak met lampen aanzetten zodra het een beetje donker wordt...

Het valt me op dat deze locatie middenin de driehoek van giga-steden Lyon/Clrmont-Ferrand/St.Etienne ligt. Dat had geen (of weinig) negatieve efecten op de donkerte van de hemel?
                      50cm Dob, 30cm Dob, C14, AP Starfire 132mm, Zenitstar80

Commentaar

Mwoah, heel misschien een hele lichte hint aan de horizon als de lucht vochtig was, maar dit is sterk verwaarloosbaar. Bovendien is de rest van de hemel zo ontzettend mooi dat, al zou je er iets last van hebben, je dat stukje hemel echt niet mist! De dichtsbijzinde supermarkt was 12 kilometer rijden, en de dichtsbijzijnde MacDonalds minstens 50 kilometer. Om maar iets te zeggen!
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Als ik al die positive verhalen zo lees zou het volgend jaar wel eens heel druk kunnen worden op die camping

man, man, man, wat komen we hier in dit polderlandje toch een hoop te kort.

Commentaar

Werken...
                          X