Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen met een verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen met een verrekijker

Sommigen van de forumleden hebben apparatuur om je vingers er bij af te likken. Ook de daarmee behaalde resultaten worden hier bewierookt. En terecht! Ik kan me echter voorstellen dat een gedeelte van de leden daardoor denkt dat je voor deze hobby grote (en dus dure) telescopen en accessoires nodig hebt.
    Niets is minder waar! Hoewel ook ikzelf daarvan weer bewust moest worden, verwend als ik was met een 12" spiegel. Afgelopen vakantie in Frankrijk moest ik het 3 weken zonder mijn Dobson doen. Wel had ik een verrekijker mee en een spottingkijker. (En een fotostatief.) Het is werkelijk verbluffend wat je met deze toch eenvoudige dingen al zien kunt. (Kijk maar eens hier.)
    Ik heb het een geweldige ervaring gevonden en neem mijn verrekijker nu altijd mee als ik ga waarnemen. Sommige objecten zijn zelfs mooier met een bino dan met een telescoop te zien. Daarbij geeft het een heel speciaal gevoel als je beseft dat onze illustere voorgangers (Hodierna, Messier, Huygens, etc.) tijdens hun ontdekkingsreizen de objecten ook ongeveer zo moeten hebben gezien. Weliswaar waren hun instrumenten op papier soms groter maar in die tijd van een kwaliteit waar we nu onze neuzen voor ophalen.

Gelukkig zijn er mensen proberen de verrekijker als volwaardig instrument te positioneren. Ook op internet is er allerlei informatie te vinden. Een mooie website met ter zake doende links is hier te vinden. Zeker de moeite waard om eens aandacht aan te schenken. Heel leerzaam en inspirerend voor mensen zonder grote scopen. Maar zelfs als je er wel een hebt is het goed te weten wat je allemaal kunt zien met een binoculair.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

dit kan ik beamen.
    sterker nog, de verrenkijker is mijn voorkeursinstrument als ik gewoon fijn ontspannen wil hemelstruinen.
    ik heb recentelijk een binoflex spiegelmontering besteld.. dat haalt wel wat flexibiliteit weg (immers extra ding om mee te nemen), maar maakt het kijken nog relaxter.

Commentaar

Een verrekijker is daarom ook ideaal om mee te beginnen, in plaats van meteen een telescoop met ingewikkelde opstelling en een doos vol accesoires. Gewoon met een kaart erbij door je verrekijker de sterrenhemel leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan, op de motorkap van m'n auto.
      De enige voorwaarde aan een bruikbare verrekijker is eigenlijk dat het ding recht is en een beetje licht kan vangen. Verder heb je helemaal niets nodig.
      En apparatuur of niet, de meeste telescoopbezitters hebben daarnaast ook gewoon een verrekijker bij zich!
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

verrekijkers

Bedankt voor de link EN: je hebt helemaal gelijk. Je kunt nou eenmaal veel vaker waarnemen met een verrekijker. Heel veel mensen weten niet hoeveel je eigenlijk met zo'n ding kunt zien. Het is wel erg fijn als je een handig statief hebt want je ziet echt veel meer als je kijker lekker stabiel staat. Dat maakt het weer iets minder flexibel maar een degelijk fotostatief doet in veel gevallen al wonderen. Ik zal eens kijken naar de genoemde binoflex.

Commentaar

Erg bedankt voor de link! Niets is zo lekker om in het gras richting zenit te kijken (een goeie manier om je verrekijker stabiel te houden ).
          Als je moe bent en /of de lucht dreigt dicht te trekken kun je dat nog heerlijk ff tussendoor doen, in plaats van met die zware kijker te zeulen.
          (Al voel ik me dan soms weleens schuldig )

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
            Een verrekijker is daarom ook ideaal om mee te beginnen, in plaats van meteen een telescoop met ingewikkelde opstelling en een doos vol accesoires. Gewoon met een kaart erbij door je verrekijker de sterrenhemel leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan, op de motorkap van m'n auto.
            Die auto maakt het dan wel meteen een relatief duur instrument :P

Maar even serieus, is het een idee zo'n soort artikeltje als dit bovenaan de astrowiki te zetten (onder het kopje "praktische sterrenkude"), met als titel "beginnende waarnemers" ofzo? Ik denk dat dit wellicht het beste advies is dat je een beginnende geinteresseerde kunt geven; eerst maar eens met een goede verrekijker en een kaartje de hemel leren kennen, dan krijg je een goede indruk van wat sterrenkunde inhoudt, voor je een duur instrument gaat aanschaffen (en het na een maand nooit meer gebruikt).
            Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Dat is de theorie, ja, maar eerlijk gezegd ben ik het daar niet voor de volle 100% mee eens. Want wat wil een beginner nou eigenlijk het liefst?
              Juist, de maan en planeten bekijken. Vervolgens wat Messier objectjes en na enkele tijd (soms jren) dringt het besef door dat dit alles n groot geheel is! Dan begint het "blote oog-waarnemen".

En dat besef krijg je pas cht wanneer je met een verrekijker de hemel afstruint en vage vlekjes ziet waar je telescoop steeds nt was langsgeschoten en die je alleen maar kende van horen zeggen!

Zo ging het bij mij tenminste.

Vanaf het eerste jaar wist ik theoretisch dat ik een verrekijker moest hebben "voor erbij". Maar ik gebruikte hem pas na een jaar of eh...20

Commentaar

Het kan juist een taak van dit forum zijn om de beginner te behoeden voor allerlei verkeerde ideen. Zo iemand kan het wel willen, met een grote buis de planeten afkijken maar veel meer dan vier zal hij niet gaan zien en dan is dat feest voor een groot gedeelte ook weer afgelopen. (Ik zou die forumleden de kost niet willen geven die Mercurius nog nooit gezien hebben.) En ik geloof er niets van dat een beginner de Messierlijst zal aflopen. De meesten zullen niet weten wat dat precies is.
                Kijk eens hoe vaak de vraag gesteld wordt welke kijker geschikt is voor n deep sky n planeten n fotografie n dit n dat. Veel beginners hebben geen idee waar ze het over hebben. Door de goto-technologie wordt de indruk gewekt dat ook kennis van de positie van sterren en sterrenbeelden niet meer nodig is. (Ik heb principieel niets tegen goto maar wel als dat ten koste gaat van wat eenvoudige basiskennis.)
                In het relativeren van al te hoog gespannen verwachtingen van de beginnende leek past mijns inziens heel goed het advies eerst de sterrenhemel te leren kennen met het blote oog en met een binoculair of spottingkijker. Alleen moet deze leek wel weten wat hij daarmee allemaal kan doen. Vandaar de start van dit topic. Maar dat ook om te laten zien dat een binoculair een volwaardig instrument is waarmee je bijvoorbeeld prima op een starparty zou kunnen verschijnen zonder bang te hoeven zijn voor "hoongelach".
                (En natuurlijk is er een categorie die wel degelijk vanaf het begin heel zinvol met een grotere telescoop kan omgaan. Maar ik ben bang dat die groep maar klein is.)

Commentaar

Ik ben het wel Hyperion eens. Ik ben ook niet begonnen met een telescoop maar het blote oog en het boekje "Welke ster is dat". Ik vond het geweldig om te zien dat vanuit mijn slaapkamerraam (op het oosten) de sterrenbeelden steeds wat verder omhoog schoven en er weer nieuwe onbekende sterrenbeelden boven de horizon verschenen. Met de verrekijker (een verschrikkelijke Tasco 7x35) probeerde ik dan wat sterrenhoopjes te vinden die in het boekje waren aangegeven. Dit heb ik zeker een jaar lang gedaan tot het rondje compleet was. Daardoor kende ik zowat ieder sterrenbeeld.
                  Daarna kreeg ik pas de behoefte aan een telescoop. Die dingen waren 15 jaar geleden nog zo gruwelijk duur dat ik dat eerst toch niet als serieuze optie zag.

Misschien ligt het ook aan de gedaalde prijzen en het gestegen budget van jonge astronomen in sp. Ik lees hier regelmatig dat een 15 jarige "zo rond de 1000 euro te besteden" heeft. Ik kende in die tijd echt niemand die zoveel verdiende met zijn vakantiebaantje!

Net als Hyperion vind ik dat een verrekijker de ultieme eerste "sterrenkijker" is. Zoveel objecten te zien (geen planeten? Wat dacht je van de maantjes van Jupiter of de sikkelvorm van Venus?) en een rechtopstaand beeld met een enorme beeldhoek. Goedkoper dan de goedkoopste Kijkshop-kijker (de mijne koste 23 euro bij de Lidl) Ideaal om de sterrenbeelden te leren kennen. Zo kan de GOTO op de eerste kijker achterwege worden gelaten...

Ik heb deze vakantie naast de 10" ook mijn 7x50 verrekijker meegenomen. Voor objecten die zo groot zijn dat ze in de telescoop compleet wegvallen. (Kembles Cascade, Stock2, Gentil1 etc). Heerlijk!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik ben het grotendeels eens met de vorige sprekers.
                    Zelf heb ik een Bresser 10x50 (van de Lidle voor 25 euro).
                    Deze presteerd nagenoeg gelijk aan mijn ETX70-AT (soms zelfs beter heb ik de indruk).
                    Ik denk indien door een statief ondersteund zelfs nog beter, want zonder statief vind ik het (staande) lastig om dat ding stil tehouden.
                    Mijn ogen vliegen dan van links naar rechts en van onder naar boven om het opject goed in beeld te houden.

Commentaar

Hyperion, ik heb niet gezegd dat een beginner de Messierlijst zou gaan aflopen, maar een alleen pr Messierobjectjes zal kunnen bekijken.

En in je enthousiasme wil je als beginner aan die lichtvervuilde hemel nou niet direct sterrenbeelden gaan identificeren. Ik wist zelf k wel dat dat eigenlijk wel de bedoeling was. Maar ik snapte er niks van.
                      Want al die sterren lijken in eerste instantie op elkaar. Ik had boeken genoeg, maar met mijn 15 jaar mocht ik heus niet de bushbush in om een donker plekje te zoeken. En dat geldt denk ik voor de meeste minderjarigen.

Zo duurde het zo'n anderhalf jaar voor ik mijn eerste ster ontdekte vanuit mijn kamerraam...Arcturus! Een moment om nooit te vergeten.
                      Maar ondertussen had ik mooi de Maan, Zon Jupiter, Mars en Saturnus al gezien, keer op keer. En met plezier!

Wat ik bedoel te zeggen is dat theorie en praktijk zelfs als je de "spelregels" kent nou eenmaal niet altijd opgaan. Bij mijn zoontje zie ik hetzelfde. Geduld voor sterrenbeelden opbrengen is moeilijker dan naar de maan kijken. En al toon ik mij een plichtsgetrouwe astronoom-moeder (bestaat dat woord?), ik kan hem stiekem geen ongelijk geven...

Oja, dit alles is absoluut niet als kritiek bedoeld hoor. Ik wilde alleen zeggen dat ook voor gevorderde waarnemers door dergelijke artikelen een nieuwe wereld open kan gaan.

Commentaar

--- dat ook voor gevorderde waarnemers door dergelijke artikelen een nieuwe wereld open kan gaan.
                        Met dat laatste ben ik het geheel eens. Al bijna veertig jaar "in business" was de verrekijker ook voor mij weer een openbaring! (Met nadruk op "weer".)

Commentaar

Werken...
                        X