Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 11/12 augustus Gasteren (Dr)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 11/12 augustus Gasteren (Dr)

De nacht van zaterdag 11 op zondag 12 augustus leek heel mooi te worden, zodat ik besloot in Gasteren te gaan waarnemen. (G ligt dichter bij waar ik woon dan Wateren waar het echter wel een stuk donkerder is. Maar soms moet je keuzes maken.) Om 22:45 was ik ter plaatse en om 23:15 had ik de Lightbridge in elkaar gezet en gecollimeerd.
    Helaas vielen de seeing en transparantie wat tegen. Er was een grondmist die tot ongeveer 3 meter hoogte aanwezig was. Gelukkig was het niet een massieve deken maar waren er soms slechts flarden. Jupiter, laag aan de hemel, was een ramp. Slechts een enkele band en verder leek het wel een knipperlicht met een steeds verkleurende rand.
    Het duurde niet lang of de kijker was helemaal nat aan de buitenkant. Ik was bang voor beslagen optiek maar dat viel mee: in totaal heb ik bijna vier uur staan waarnemen, maar de kijker bleef het prima doen. Wel besloeg de RDF, die moest ik regelmatig drogen. Enkele maanden geleden in Wateren, toen het ook ging misten, was de secundaire spiegel wel snel vochtig. Waarschijnlijk omdat ik nu een shroud had bleef me dat bespaard en mogelijk ook door het plakvilt aan de binnenkant.

Ik had niet echt speciale doelen voorbereid. Ik heb geprobeerd de Crescent Nebula en de Footprint Nebula (beide Cygnus) te vinden maar dat lukte niet, ook niet met een UHCS filter. Ik heb ze niet kunnen herkennen.

Ook heb ik veel tijd gestoken in het vinden van M74 (Pisces). Uiteindelijk is dat gelukt, maar wat kostte dat een moeite... Op een gegeven moment had ik hem te pakken met perifeer kijken. Hij was groter dan ik had verwacht met een iets lichtere kern. Verdere details waren niet te zien. Ik heb hem gedurende de nacht nog enkele malen kunnen terugvinden. Dat ging wel makkelijker dan de eerste keer maar bleef een klus.

Ook M77 in Cetus kon ik vinden. Die was een stuk makkelijker dan M74 maar ook hier waren niet veel details te zien. Ongetwijfeld door de lage stand en de grondmist.

M52 en M103 in Cassiopeia heb ik ook nog maar eens bekeken, evenals de open sterrenhopen NGC 663, 654 en 659. Heel mooi en omdat ze vrij hoog stonden gestoken scherp.

Omdat ook Andromeda hoog stond heb ik M31, 32 en 110 ook bekeken. Nu waren ze veel mooier en vooral detailrijker dan in april in Wateren omdat ze daar veel en veel lager stonden. Zelfs stofbanden in M31 aan de NW kant waren zichtbaar.

Als toetje de Plejaden. Die waren inmiddels ook al boven de horizon uitgekomen. Met lage vergroting een prachtig gezicht waarbij ook de nevels rondom Alcyone, Merope en zelfs Maia zichtbaar waren. Dat het beeld nu wel weer goed was verraste me.

Al met al toch een geslaagde nacht, hoewel ik op meer objecten had gehoopt. Toch ben ik zeer tevreden. Ten eerste omdat ik nu op 107 Messiers zit en omdat de kijker zo goed bleef werken ondanks het vele vocht. (Mijn schrijfpapier kon je uitwringen!) Verder ben ik erg tevreden over mijn nieuwe comacorrector van Baader. Tot aan de randen scherp beeld! (Tenminste voor mijn bijna bejaarde ogen.)
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)
Werken...
X