Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light (eerste keer die telt dan) C9.25"!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light (eerste keer die telt dan) C9.25"!

Strikt genomen niet echt de eerste keer dat ik door deze scoop heb gekeken, maar wel de eerste keer dat hij fatsoenlijk buiten stond en afgekoeld was.

Vanavond heb ik het er maar op gewaagd en heb ik mijn C9.25" buiten neergezet. Het was nogal bewolkt vandaag en vanavond, maar tussendoor waren wel heldere stukken hemel te zien. Ik heb de scoop een tijdje laten afkoelen (plastic zak over de OTA gedaan voor het geval er nog wat druppels uit de lucht zouden komen zetten in de tussentijd), en ben even naar Mars gaan kijken (er was maar een klein stukje hemel zichtbaar...). De lucht was behoorlijk stabiel! Met een 6mm Kellner oculair (op een 235mm f/10 scoop: 392x vergroting) kon ik een keurig net oranje schijfje zien, met zichtbare kleurverschillen over het oppervlak. Seeing was verrassend goed, de rand van de Mars-schijf bleef best stabiel over de enkele minuten dat ik 'm volgde. Ik heb echter wel gemerkt dat volgmotoren geen overbodige luxe zijn bij zulke sterke vergrotingen: even 5 seconden je oog weg van het oculair en het object dat je volgde is het beeld uitgewandeld! Volgende bestelling is dus een setje volgmotoren bij Ecliptica.org (zij lijken een van de weinige Celestron dealers hier te zijn!).

De collimatie is volgens mij vrij nauwkeurig - eerder deze week heb ik 'op het oog' de collimatie al gedaan door rechtstreeks in de visual back te kijken en het beeld van de primaire spiegel netjes te centreren. Wanneer ik vanavond een ster uit focus bekeek leek het ringenpatroon me wel symmetrisch, maar zag ik geen perfect ronde ringen - het ringenpatroon vertoonde een bescheiden bloemblaadjespatroon (niet heel sterk - een kleine afwijking t.o.v. perfect ronde ringen). Ik denk niet dat dit aan de seeing lag (het patroon bleef stabiel en zwabberde niet, zoals je bij slechte seeing hebt), maar ik weet ook niet zeker of het de collimatie is (knobs te strak?) of dat er wat vuiltjes op de optica zitten. Ik moet nog kijken of de corrector plate schoon genoeg is, en ik zal mijn diagonaaltje en eyepieces ook nog een keer checken.

Al snel (na nog geen half uurtje) begon het toch nog te druppelen, en heb ik de scoop snel naar binnen gehaald. Er was geen regen voorspeld!

Al met al, ondanks de zeer korte tijd die ik had om de scoop te gebruiken, een zeer geslaagde eerste ervaring. Norbert, het ziet er naar uit dat die scoop voorlopig nog niet verkocht gaat worden hoor!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Ik ben blij dat ie bevalt.
    Nogmaals gefeliciteerd met de aanschaf
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Re: First light (eerste keer die telt dan) C9.25"!

Origineel geplaatst door Brinx
      Strikt genomen niet echt de eerste keer dat ik door deze scoop heb gekeken, maar wel de eerste keer dat hij fatsoenlijk buiten stond en afgekoeld was.
      Hoe lang? Een C9 heeft al snel 3 uur nodig.
      Ik heb echter wel gemerkt dat volgmotoren geen overbodige luxe zijn bij zulke sterke vergrotingen: even 5 seconden je oog weg van het oculair en het object dat je volgde is het beeld uitgewandeld! Volgende bestelling is dus een setje volgmotoren bij Ecliptica.org (zij lijken een van de weinige Celestron dealers hier te zijn!).
      Had je die er niet bij dan? En wat voor montering heb je?
      De collimatie is volgens mij vrij nauwkeurig - eerder deze week heb ik 'op het oog' de collimatie al gedaan door rechtstreeks in de visual back te kijken en het beeld van de primaire spiegel netjes te centreren. Wanneer ik vanavond een ster uit focus bekeek leek het ringenpatroon me wel symmetrisch, maar zag ik geen perfect ronde ringen - het ringenpatroon vertoonde een bescheiden bloemblaadjespatroon (niet heel sterk - een kleine afwijking t.o.v. perfect ronde ringen). Ik denk niet dat dit aan de seeing lag (het patroon bleef stabiel en zwabberde niet, zoals je bij slechte seeing hebt), maar ik weet ook niet zeker of het de collimatie is (knobs te strak?)
      Knobs heb ik ook eens te los gehad, dat is helemaal geen optie. Probeer het eens met een hoogwaardiger oculair (plössl ofzo)

of dat er wat vuiltjes op de optica zitten. Ik moet nog kijken of de corrector plate schoon genoeg is, en ik zal mijn diagonaaltje en eyepieces ook nog een keer checken.
      Corrector plate heb je in de regel geen last van. Advies is ook om m zo te laten. Stof heeft nauwelijks effect op je waarnemingen.

Al met al, ondanks de zeer korte tijd die ik had om de scoop te gebruiken, een zeer geslaagde eerste ervaring. Norbert, het ziet er naar uit dat die scoop voorlopig nog niet verkocht gaat worden hoor!
      Jammer! 8) Gefeliciteerd en heb je wat foto's van het apparaat?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Norbert, ik heb de scoop gekocht met een CG-5 (nieuwe stijl) montering, zonder volgmotoren of GoTo. Ik probeerde eergisteren al wat volgmotoren te bestellen vanuit de VS, maar ik was vergeten dat Celestron zijn dealers daar niet toestaat om zijn producten te exporteren. Dat maakt dus het verschil tussen $90,- daar en 267 euro hier voor een setje volgmotoren! Ongelooflijk, maar er is weinig tot niets aan te doen, tenzij je een vriendje in de VS hebt die het voor je door kan sturen.

Ik heb de scoop ongeveer anderhalf tot 2 uur af laten koelen toen ik 'm buiten had gezet. Ik neem echter aan dat je kunt zien of hij goed is afgekoeld doordat het beeld veel stiller en scherper is dan voor het afkoelen? Natuurlijk kun je de scoop al gaan gebruiken voordat die geheel is afgekoeld - in dat geval lijkt het me dat je gewoon een geleidelijke verbetering in de scherpte van je beeld te zien krijgt over de resterende afkoeltijd.

Ik post wel even foto's van de scoop en van mijn bescheiden oculairverzameling in de 'foto van je eigen telescoop' thread!
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
        X