Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nachtje waarnemen in Noordwijk 11 augustus 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nachtje waarnemen in Noordwijk 11 augustus 2007

Vrijdagavond hadden ze al helder weer voorspeld, nou mooi niet in Noordwijk, allemaal wolkenvelden. Maar gisteravond was het dan toch weer mooi helder. Tot 10 uur zat de schaduw van Europa op Jupiter, dus om half tien de C9,25 al buiten gezet om af te koelen. Nou , jupiter was een wapperende vlag, maar bij flitsen was toch een heel klein zwart stipje aan de rand te zien, mooi toch. Toen het donker was, eerst de Nova in het Vosje opgezocht, was gemakkelijk te vinden met de opgegeven coordinaten en de uranometria.
    Op een gegeven moment keek ik omhaag, zie ik de ISS overkomen, heel fel. Ik had net de 35 mm panoptic (75x) ingeschoven, maar nog niet scherpgetseld. Toch hem in de zoeker kunnen vinden en vervolgens in de kijker, en kunnen volgen tot bijna de horizon. Het was net een grote vlinder, maar zo fels schijnend dat ie overstraalde en je geen details kon zien. Uiteraard geen kans gehad om een filter te plaatsen, volgende keer maar eens op de Heavens above kijken, wel leuk idee dat de space shyttle er aanhing.
    Ondertussen al verschillende perseiden gezien ook door het beeld schietend.
    Het was mooi helder, kon ca mag 5,3 zien en de melkweg heel goed.
    Toen een tijdje naar de halterbevel zitten kijken, en vervolgens M15. Wat een prachtige bolhoop, helemaal opgelost bij 180x.
    De planetaire nevel NGC 6804 was ook mooi zichtbaar, met heel zwak een centrale ster en een ster op de rand geprojecteerd.
    Bolhoop NGC 7006, een hele verre, en ook alleen maar als een vaag vlekje zichtbaar.
    Dan met UHC filter de cocoonnevel in de Zwaan bekeken. Die is vaag zichtbaar, en zit aan het eind van een lange donkere nevel, die met de 10x50 verrekijker goed zichtbaar was.
    De crescent nevel in de zwaan was ook geheel zichtbaar, mooi met UHC filter en met de detailkaarten uit The Observers Handbook gemakkelijk te vinden.
    M31 is altijd mooi met zijn twee stofbanden. Ook NGC 206 was te zien, en 32 en 110 waren heel gemakkelijk. Daarna heb ik de verre begeleiders NGC 278 (gemakkelijk), 185 (iets lastiger) en 147 (alleen perifeer zichtbaar) opgezocht. Daarna nog wat andere galaxies, 1023, 1058 (heel zwak) en 891 (moeilijk, heel lage oppervlakte helderheid).
    M33 stond nog wat laag, maar was rond 3 uur zelfs met de verrekijker goed te zien.
    Stephan's quintet nog geprobeerd. Ik meende alleen perifeer de helderste van de 5 te kunnen zien , hij zit boven noordwijkerhout, en dat gaf toch wel wat lichtvervuiling met het vochtige weer.
    Ik had vorige week de kijker weer gecollimeerd, en dat loonde zich met de dubbelsterren 36 And (6,0-6,4, 1.0") en 14 Cas (5,5-5.8 , 0.6", langwerpige stip).
    Nog wat mooie open hopen bekeken in Cas , o.a. 7789 en daarna om3 uur nog even naar Mars gekeken met de binoviewer bij 250x. Er waren wel wat details te zien, maar hij staat eigenlijk nog te laag en is te klein voor goede beelden.
    Toen hield ik het verder voor gezien, nog even naar meteoren gekeken, maar die hadden zeker pauze.
    Twas weer mooi!
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Hoi Nico,

Bij mij was het -uiteraard, slechts 4 km noorderlijker- van het weekend hetzelfde. Vrijdag maar gaan slapen, en zaterdag lekker genoten.
    Ik heb voornamelijk veranderlijke sterren geschat, 37 stuks waaronder Nova Vulpecula 2007, nu op magn. 9,2 en R Crb, die binnen enkele weken zo'n 6 magnitudes in helderheid is gekelderd.
    Verder voor het eerst vanuit mijn achtertuin M16 en M17 bewonderd met de 12,7 cm refractor. Met een 13 mm Nagler + UHC filter was het ondanks de lichtvervuiling van Den Haag toch nog een mooi gezicht. Helaas staan de andere 2 emissienevels te laag (of zijn de huizen van de achterburen te hoog!).

En tussendoor nog diverse Perseiden. Kortom, een geslaagde nacht!

Groeten,
    Guus

Commentaar

Werken...
    X