Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Avondje waarnemen in Laag Soeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik ben gisterenavond wezen waarnemen met Fred Hissink in Laag Soeren op een van zijn vaste plekjes daar in de omgeving. Het is er redelijk donker maar je ziet toch nog wel een paar lichtkoepeltjes aan de horizon (die niet echt storen overigens).

Fred had zijn Williamoptics Megrez 80 doublet op Vixen Porta meegenomen, terwijl ik alleen een leunstoel, verrekijker en fotoapparatuur bij me had omdat ik vooral wat Perseiden wilde zien en proberen te fotograferen.

Uiteindelijk hebben we zowel waargenomen met Fred's telescoop alsook verscheidene meteoren gezien, die ik alleen helaas niet op de foto heb kunnen krijgen.

We hebben vooral gekeken naar het gebied rond Cynnus-X (zie ook de afbeelding hieronder). Dat gebied staat mooi hoog aan de hemel en daarin hebben we onder andere gekeken naar de noord-amerika nevel, de halternevel (dumbel nebula), de sluiernevel west en oost en twee open sterhopen waarvan me de naam is ontschoten.

Tussendoor heb ik in twee uur tijd ook nog zo'n 10 meteoren gezien, waarvan een paar erg velle. Op een gegeven moment zag ik er zelfs twee tegelijk door het zenit schieten, prachtig !

De meesten waren afkomstig uit het radiant van de Perseiden, maar we hebben ook zeker enkele Ariguiden gezien, waarvan enkele alleen als oplichtende puntjes te zien waren omdat ze recht op ons afkwamen. Bijzonder dat had ik nog niet eerder gezien.

Al met al een prettige waarneem-avond in prettig gezelschap, zeker voor herhaling vatbaar.

Ik heb nog eens goed door mijn foto's van gisterenavond zitten vlooien en heb er toch nog eentje gevonden met een perseide er op. Hij is niet erg helder, maar als je met je verduisteringsdoek over je hoofd voor je monitor gaat zitten zie je hem misschien toch.

Commentaar

Is het geen satelliet? Zo'n dun streepje...
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi Martin,

Inderdaad, een leuke avond! Voor al weer lang geleden dat ik ´gewoon´h heb genoten van perseiden c.q. vallende sterren in het algemeen; meestal zit ik met mijn neus in het oculair.

De objecten waren:

-Nevelcomplex rond Gamma Cygni
        -Barnard 142/143
        -NGC 7000 (N. Amerika)
        -NGC 6992/95 - 6960 - Pickerings Wedge (Sluiernevel)
        -M27
        -M11
        -M33
        -NGC884-869 (dubbele cluster Perseus)

En volgens mij in totaal een stuk of 20 meteoren, waaronder een niet-perseide van -5.5, een perseide van -4 en een van -3 (vlugge schatting)

Groet,

Fred
        10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
          Is het geen satelliet? Zo'n dun streepje...
          Zou ook kunnen hoor, is moeilijk te zien zo.

Fred bedankt voor het waarneemlijstje, ik ben nog niet zo'n doorgewinterde waarnemer als jij dat ik die de volgende dag nog weer zo uit mijn mouw schud.

Bij welk object stond nu die mini Orion, was dat bij Barnard 142/143 ? Ik weet het niet precies meer. Ik vond het wel bijzonder om zo'n miniatuur uitgave van het sterrenbeeld Orion te zien, die wil ik nog wel eens vaker opzoeken.

Commentaar

Mini-Orion

Het sterrenbeeldje dat lijkt op Orion staat ten westen van de N. Amerikanevel, tussen deze nevel en de Pelikaannevel.

Google maar eens een foto van NGC 7000!

Groet,

Fred

Commentaar

Re: Mini-Orion

Origineel geplaatst door Fredhissink
              Het sterrenbeeldje dat lijkt op Orion
              Asterism?
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Orion

Asterism? Hahaha, vast! Ik zag geen nevel onder de gordel, die stond er naast hahaha!

Ik 'ontdekte' deze kleine uitgave van Orion ergens in de jaren '80; handig om NGC 7000 snel te vinden, vooral als je niet beschikt over een nevelfilter.

Groet,

Fred

Commentaar

Voor degenen die benieuwd zij wat wij bedoelen, hier een paar afbeeldingen van NGC 7000 met daarin een miniatuur uitgave van het sterrenbeeld Orion.

Commentaar

Orion, maar dan wel in spiegelbeeld.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Orion

Als je een conventionele diagonal gebruikt staat ie ´spiegelverkeerd´en dus dan toch weer goed

Groet,

Fred

Commentaar

Werken...
                      X