Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klein verslagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klein verslagje

Een klein verslag van mijn ervaringen sinds de vorige keer ruim een maand geleden. Ik heb m'n telescoop nu enkele maanden, en nog steeds reuze enthousiast! Gelukkig.

De melkweg was van het weekend om-en-nabij (niet helemaal op de tijd gelet) 23:15 alweer zichtbaar, en nu het dus al om pak'm'beet 23:00 goed donker begint te worden kan ik echt aan het kijken en de dag erop ook nog door weten te komen met tekenen van hersenactiviteit.
    Behalve alle buitenlampen die mensen nodig menen te hebben terwijl ze slapen bij mij in de buurt is er bij mij in de omgeving niet al te veel lichtvervuiling. Steden als Oss, Tiel en Nijmegen zijn net ver genoeg weg. Mooi.

Ik merk dat ik de weg beter begin te kennen tussen de sterren en sterrenbeelden, en ik heb al aardig wat Messiers kunnen vinden. De meeste daarvan kan ik ook zo weer terugvinden zonder hulpmiddelen, daar ben ik wel blij mee, ook zonder telescoop is het turen in de nachtelijke hemel er leuker op geworden.

M'n eerste extragalactische sterrenstelsels (dat vind ik een mooi stel woorden) zijn ook een feit. Dat waren M81 en 82. Die zijn makkelijk te vinden met hulp van de grote beer, door een lijn te trekken van Phad naar Dubhe, die afstand ongeveer keer twee, en hebbes. Die extragalactische sterrenstelsels.
    Ik had verder vantevoren niet gekeken naar hun orientatie, vorm of hoe ze er eigenlijk bij staan, en al zoekend en kijkend achter de telescoop was dat een mooie reden voor m'n eerste schets. Een schets van extragalactische sterrenstelsels. Aan het einde van de avond snel achter de computer met m'n schets om op te zoeken hoe ze horen te staan en dan was het mooi om te vinden dat het klopte met wat ik had getekent. M'n telescoop is te klein om details te zien van M81 en 82 maar hun orientatie is wel te zien. Vooral bij M82. M81 strekt veel verder dan zichtbaar was voor mij maar het centrum is behoorlijk helder en vloeit dan uit als een zwakke nevel. Zeker de moeite waard voor beginners, het valt me op dat ze niet zo vaak genoemd worden hier op het forum. Deze extragalactische sterrenstelsels.

Ook zijn me andere dingen op gaan vallen, zo zijn er heel wat overkomende satelieten te zien na zon's ondergang (was me eerst nooit opgevallen dat er zo veel te zien zijn) , en ook vallende sterren! Toch bijna iedere keer dat ik buiten sta met m'n telescoop zie ik één of enkele vallende sterren overschieten met het blote oog, en gek genoeg heb ik er ook enkele door m'n oculair gezien. Micrometeorietjes. Die komen dus erg veel voor als je ze zelfs tegenkomt in zo'n klein beeldveld, maar zijn zo zwak dat je ze niet met het blote oog kunt zien. Leuk.

Qua telescoop ben ik ook nog steeds tevreden, om ontspannen te kijken en de weg te leren is 'ie nog steeds zeer geschikt voor mij. Veel deep-sky objecten (onder pak'm'beet, mag.10) zijn er wel mee te vinden geloof ik. Veel details zijn er echter niet mee te zien.
    M'n bedoeling is het hier nog wel een jaar mee te doen en steeds meer bij te leren zodat ik de sterrenhemel op m'n duimpje leer kennen, en dan een grote (dwz. van rond de 20cm) Dobson telescoop met een paar goede oculairen.

Verder kijk ik bijna iedere keer wel naar Jupiter, zo ook van het weekend, één band is redelijk goed zichtbaar, verder was er niet veel detail aan te ontdekken.
    Wachten is nu op Mars, alhoewel ik daar waarschijnlijk weinig tot niets van kan zien met mijn telescoop kijk ik er wel naar uit.
    En naar extragalactische sterrenstelsels.
    Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker
    Verrekijker 7x50 en Bresser Pluto 114/500

Hoe moet ik mijn een intragalactisch sterrenstelsel voorstellen?
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
      Hoe moet ik mijn een intragalactisch sterrenstelsel voorstellen?
      Intergalactische sterrenstelsels, dat zijn sterrenhopen waarschijnlijk. In de melkweg.

Overigens zijn intergalactische sterrenstelsels ook mooi om te schrijven.
      Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker

Commentaar

Origineel geplaatst door Flaresofchaos
        Intergalactische sterrenstelsels, dat zijn sterrenhopen waarschijnlijk. In de melkweg.
        1. De Melkweg is een sterrenstelsel.
        2. Intergalactisch betekent " in de ruimte tussen afzonderlijke sterrenstelsels".

Ik begrijp het even niet meer...
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Origineel geplaatst door Flaresofchaos
          1. De Melkweg is een sterrenstelsel.
          2. Intergalactisch betekent " in de ruimte tussen afzonderlijke sterrenstelsels".

Ik begrijp het even niet meer...
          Ohja, dat zou ook nog kunnen.
          Oeps.

Extragalactisch wordt meestal gebruikt bij dingen buiten de melkweg/ons sterrenstelsel. Intergalactisch de ruimte tussen sterrenstelsels , en interstellair de ruimte in ons sterrenstelsel.

Dus, intergalactische sterrenstelsels bestaan niet.
          Jammer.

Commentaar

Je zou nog kunnen spreken van galactisch of intragalactisch voor objecten die in onze Melkweg staan. Hoewel galaxia eigenlijk Melkweg betekent (en daar maar een van bestaat; ONS eigen sterrenstelsel) is de betekenis verbreed en betekent galaxia, galaxy, etc nu sterrenstelsel in het algemeen. Anders zou, heel puriteins bekeken, het woord intergalactisch eigenlijk ook niet kunnen.
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Dus bestaat een "extragalactisch sterrenstelsel" ook niet. Aangezien deze alleen buiten onze eigen galaxy bestaan, is het hele woord "extragalactisch" overbodig.
              SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
              Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                Dus bestaat een "extragalactisch sterrenstelsel" ook niet. Aangezien deze alleen buiten onze eigen galaxy bestaan, is het hele woord "extragalactisch" overbodig.
                Nou, het bestaat wel maar de term is inderdaad een pleonasme als verder duidelijk is dat met "sterrenstelsel" niet de Melkweg bedoeld wordt.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                X