Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heldere overtrekkende 'ster' 5-aug 23:40

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heldere overtrekkende 'ster' 5-aug 23:40

Zo rond 23:40 zonet zag ik een heldere ster overtrekken. Ik heb gekeken of het misschien het ISS kon zijn maar dit heb ik niet kunnen bevestigen. De 'ster' bewoog van west naar oost en was binnen een paar minuten ook alweer verdwenen.

Ik heb 'm ook gezien. Dacht dat het een satelliet was toen ik 'm zag in het westen, maar hij werd steeds helderder. Moest dus het ISS zijn. Mijn telescoop (11cm) erop gericht, wat ik zag was een helder bolletje. Maar toen ie bijna achter de huizen verdween werd ie weer minder helder. Ik richtte toen mijn telescoop erop, ik keek door het oculair... en mijn mond viel open! Voor 1 seconde zag ik een vierkantje met aan de linker- en rechterkant twee bruingekleurde zonnepanelen. Beeld staat op m'n netvlies gebrand, nog mooier dan een totale maansverduistering. Zo herkenbaar door die zonnepanelen en er zitten gewoon 3 astronauten in. On-ge-lo-fe-lijk!

Commentaar

Deze site is een aanrader om vooraf te weten of het ISS en andere satellieten zichtbaar zijn: HeavensAbove.
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ook gezien! Zelfde tijdstip, vanuit Deventer.

Maar helaas niet door de telescoop. Welke vergroting gebruikte je, Freek? Lijkt me waarnzinnig om te zien!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Ook gezien! Zelfde tijdstip, vanuit Deventer.

Maar helaas niet door de telescoop. Welke vergroting gebruikte je, Freek? Lijkt me waarnzinnig om te zien!
          36x. Het duurde maar een seconde, maar het was inderdaad waanzinnig!

Commentaar

De volgende keer als ISS te zien is wil ik toch ook me scoop erbij pakken.. Gave gedachte he Freek dat daar gewoon mensen inzitten op zo'n hoogte..

Ik stond al met me mond open toen ik voor het eerst ISS voorbij zag 'vliegen'.
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

aha, toch goed gehad! we zaten net na te tafelen van de BBQ, dus alleen de "ster" zien voorbij trekken.. ik dacht al dat het het ISS was, maar goed.. met wat drank op is het twijfelachtig

Commentaar

Ik lag rond die tijd met m'n verrekijker op een tuinstoel naar Sterrenbeeld Lier te kijken en opeens kwam er iets voorbij Vega schieten. Het trok in een rechte lijn richting Shedir (Cassiopeia).

De "ster" was afwisselend helder tot bijna onzichtbaar. Was dit ook wat jullie hebben gezien?

Mijn locatie is Eindhoven.
                The Big Bang is fun

Commentaar

ik weet niet percies wat ik allemaal gezien heb die nacht.
                  1 een heel heldere punt in het westen die snel voorbij vloog en vrij laag was.
                  2 Een minder heldere punt in de noorderkroon die tegen de klok in ging en in eens weg was

dit was alle bij rond die tijd.

Commentaar

Mijn vrouw en ik zagen hem ook voorbij komen: ik vanuit Maassluis, en mijn vrouw op de camping in Tiel, terwijl we aan het telefoneren waren!
                    We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
                    Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Gek he, alles went. Ik herinner me nog goed hoe geshockeerdmen was dat er een helderder hemelobject dan Venus in een baan om de aarde zou komen.
                      En nu dat enthousiasme... Een mens kan raar in elkaar zitten!

Zelf vind ik het niks, net zomin als al die vliegtuigen trouwens. Maar ik moet toegeven dat het me door de telescoop wel geweldig spectaculair lijkt. 8)

Commentaar

Grappig. Zat toen toevallig buiten in de tuin om hoog te kijken en zag heldere "ster" voorbij komen. Ging er eigenlijk maar vanuit dat het een vliegtuig was, ook al leek 't daat niet op maar toch.

Commentaar

Origineel geplaatst door Kris
                          Grappig. Zat toen toevallig buiten in de tuin om hoog te kijken en zag heldere "ster" voorbij komen. Ging er eigenlijk maar vanuit dat het een vliegtuig was, ook al leek 't daat niet op maar toch.
                          Nog grappiger, ik stond voor de Waterpoort in Sneek te kijken naar de vlootschouw (traditionele opening Sneekweek) en toen viel ' ie mij meteen op... Perfecte avond gehad: mooi weer, mooie bootjes, schitterend vuurwerk, Jupiter, ISS en een beetje teveel biertjes...
                          SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                          Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Werken...
                          X