Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 4 augustus 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 4 augustus 2007

Zaterdag was het al de hele dag prachtig helder, geen sluierbewolking en deze dag leek me een uitgerekende kans om weer eens wat deepskyobjecten te gaan zoeken met mijn Bresser Galaxia 114/900mm, zodat ik ook wat Messierobjecten aan mijn lijstje toe kon voegen. De maan zou rond middernacht pas in het oosten opkomen, dus kon ik eindelijk weer eens een paar uurtjes waarnemen.

Na Jupiter te hebben gezien en de vier maantjes - inclusief de ster omega Ophiuchi, die net een extra maantje leek – was het even wachten voordat het echt donker was. Toen ik om elf uur buiten kwam kon ik mijn ogen niet geloven; de sterren knipperden nauwelijks, eindelijk een keer geen sluierbewolking en zelfs de Melkweg was te zien rond het sterrenbeeld Zwaan. Vanuit het lichtvervuilde Eindhoven, dat had ik echt nooit verwacht! Nadat m’n ogen aan het donker gewend waren en ik wat foto’s had gemaakt ben ik M13 gaan zoeken. Ik merkte dat de zoeker niet echt goed uitgelijnd stond, maar nadat ik dat eenmaal had gedaan stond M13 meteen in beeld! Met een 25mm oculair waren in het centrum wat sterren te onderscheiden, maar alleen als je heel goed keek. Een diffuse bol met verschillende uitlopers aan de oost- en zuidkant. Toen ik enkele graden naar boven draaide zag ik ineens M92, eigenlijk precies hetzelfde als M13 maar dan vele malen kleiner. De kern was vrij helder, terwijl de randen zwak waren. Na nog wat rondgekeken te hebben in Hercules ben ik op zoek gegaan naar M57, volgens Stellarium een zwak neveltje van magnitude 9.5. In totaal een half uur bezig geweest om M57 proberen te vinden, maar helaas, ik vond ‘m niet.

Vervolgens ben ik M29 gaan zoeken, makkelijk te vinden omdat deze sterrenhoop dicht bij een heldere ster van Zwaan te vinden is, maar je moest goed kijken om deze hoop te vinden, het is namelijk een erg sterrijk gebied daar, zeker door de telescoop. Opvallend waren 3 sterretjes die pal op één lijn stonden. M29 is niet echt bijzonder, bestaat vooral uit zwakke sterretjes. Ik zag dat M39 ook wel de moeite waard was om te bekijken, dus die heb ik tussen de ‘kleine Casseopia’ en Deneb opgezocht. Zo gevonden, maar wat is deze open sterrenhoop prachtig! Tussen honderden zwakke sterren stonden een stuk of 10 heldere sterren, voornamelijk dubbelsterren. Nooit gedacht dat deze sterrenhoop zó mooi zou kunnen zijn, echt een aanrader!

Daarna opnieuw een poging gewaagd om M57 te vinden, die moest ik zien! Nadat ik ‘m na een kwartier nog steeds niet zag, zakte me de moed in m’n schoenen. Maar opeens zag ik daar een kleurloos bolletje, vrij groot, met een zwakke rand eromheen. Dat moest ‘m zijn! Ik was erg blij, had het namelijk bijna opgegeven. Ook was duidelijk te zien dat het neveltje niet rond was maar meer ovaalvormig. Opvallend was dat de zijkanten wat helderder waren dan de noord- en zuidkant. Zeker een mooi object en met een kleine telescoop makkelijk te vinden, als je maar goed kijkt! In Lier heb ik ook nog naar M56 gezocht, maar die heb ik niet gevonden. Ondertussen zag ik wel het ruimtestation ISS voorbij vliegen rond 23.16 uur.

In de Grote Beer ben ik op zoek gegaan naar M40, een zwak dubbelsterretje. Snel gevonden, maar erg klein en zwak. Saai. Vervolgens op zoek gegaan naar M52, die ik dacht eerder dit jaar al gezien te hebben, maar dat wist ik niet zeker. Mooi object, 15 á 20 heldere sterren, met daaromheen wat zwakkere sterretjes. Deze sterrenhoop bestaat weer voornamelijk uit dubbelsterren. Na M52 gezien te hebben ben ik op zoek gegaan naar M51, een moeilijk object om te vinden had ik gelezen. Op de plek waar M51 had moeten staan zag ik af en toe een zwak vlekje, maar dat kan ik me ook verbeeld hebben. Jammer, maar ik denk dat dit object toch te zwak is voor mijn elfje.

Casseopia stond inmiddels boven de huizen en ik besloot om M103 maar eens op te zoeken. Makkelijk te vinden, een mooie open sterrenhoop met veel zwakke sterretjes. Leuk was dat er een vrij heldere satelliet voorbij scheerde door het beeld, niet veel zwakker dan het ISS. Na M103 te hebben gezien zag ik het sterrenbeeld Andromeda ook, dus ik heb ook nog even naar M31 gekeken. Het blijft niet meer dan een vage, grote vlek met een verheldering in de kern. Toch waren er een paar dingen te herkennen die je ook ziet op foto’s.

Tot slot nog even in Slangendrager gekeken naar twee objecten. M14 was een vaag, klein vlekje met een paar zwakke sterretjes aan de rand, M12 was een stuk helderder en ook iets groter. Inmiddels was het al 2 uur en ik besloot om m’n spullen op te ruimen toen ik de maan achter de huizen zag verschijnen, om zo een paar minuten later tevreden te gaan slapen. Weer een heleboel nieuwe objecten gezien: M29, M39, M92, M52, M57, M14, M12, M103, M40 Samen met M38, M37, M36, M35, M31, M13, M42, M44, M45 staat mijn teller dus op 18 Messierobjecten, had ik nooit verwacht met een 114mm!

Dadelijk weer op zoek naar een paar Messiers, hopelijk haal ik vandaag de 25! Morgen uiteraard een verslag en een heleboel schetsen.

Net M81, M82, M12, M10 en M27 aan het lijstje toe kunnen voegen Morgen verslagje!

Commentaar

Werken...
    X