Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemavond met gemengde gevoelens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemavond met gemengde gevoelens

Vanavond leek mij een goede avond om mijn nieuwe Stellarvue 10x60 zoeker eens uit te proberen. Tevens lag er nog een 24 Panoptic die ik laatst op de ATT gekocht heb en waar ik ook nog eens goed mee aan de slag wilde (....mijn budget is inderdaad voor de rest van het jaar op). Aangezien ik in het centrum van Apeldoorn woon, moet ik voor deep-sky werk altijd de auto pakken. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede waarneemstek in de buurt (Kafoepstraat moet ik ook maar eens proberen) en ben daarom maar naar een bekende stek gereden: sterrenwacht Bussloo. Een goede stek met een verhard waarneemplateau wat voor mij extra handig is omdat mijn TAL op een zuil staat en de ondergrond dus effen moet zijn.

Om 22.00 uur daar aangekomen en snel de boel opgezet; ik was de enige. Na een half uurtje komt er een persoon aangelopen die mij gelijk op barse toon vraagt wie ik ben en of ik de regels niet ken. Als ik dit nog n keer flik "is het uit". Deze regels ken ik inderdaad niet, want ik ben er maar twee keer eerder geweest. Schijnt dat ik me bij de beheerder (dat is deze persoon nl. ) aan had moeten melden ("om te checken of er plaats is"). OK, dat er regels gehanteerd worden prima, maar om op zo'n onaangename wijze mede-hobby genoten te woord te staan gaat m.i. toch wat ver. Ik had dit overigens kunnen verwachten want de vorige twee keren dat ik in Bussloo was, is dit mij ook gebeurd: beide keren (n ervan was op de landelijke sterrenkijkdagen) werd binnen 5 min. na aankomst op barse wijze te kennen gegeven dat ik moest betalen om mijn "kletskop"op te kunnen stellen. Hoe dan ook, ik had eigenlijk gelijk weer zin om de boel in de auto te laden en terug te rijden. De lucht was echter zo helder dat ik toch maar gebleven ben. Maar goed ook want ik heb daarna toch nog anderhalf uur kunnen genieten met de Panoptic (bij 84x) van geweldige breedbeeldbeelden. Jupiter was inmiddels stond inmiddels te laag om nog een fatsoenlijk beeld te krijgen. M13 was opgelost tot in de kern en echt prachtig om te zien. M57 liet een duidelijke ringvorm zien en stond mooi afgetekend t.o.v. de omgevingssterren. Ook de dubbel-dubbel liet zich al bij 84x verschalken. Nog even geprobeerd M39 in het vizier te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt. De zoeker heb ik goed uit kunnen proberen en geconstateerd dat deze zeer veel laat zien. Misschien wel teveel want het is met zo'n 'overload' van sterren in het beeldveld toch nog zoeken. Toch nog maar snel de RDF monteren die ik nog klaar heb liggen.

Om 24.00 uur weer ingepakt en voldaan naar huis gereden, met toch nog wat gemengde gevoelens over de hobby en mede-hobby genoten....
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

De zoveelste melding van een "sterrenwacht".

Ik ga er deze keer geen heel verhaal aan besteden en vertellen wat ik heb meegemaakt bij dit soort "sterrenwachten". Het is gewoon diep- en dieptriest. Zoveel "sterrenwachten", zoveel leden daarvan die niks van astronomie weten, er niets mee doen, maar wel met een zo groot mogelijke b#k er over lopen te schreeuwen. En maar tonnen subsidie weggooien.

De enige echte sterrenwacht waar ik ooit ben geweest is Copernicus in Overveen. Dr enthousiaste amateurastronomen, vr enthousiaste amateurastronomen... en voor eenieder die er in gentereseerd is. Het is niet voor de niets de sterrenwacht waar op dit forum zoveel goeds over gezegd wordt. Ik was er zelf tijdens de maansverduistering in maart van dit jaar en heb genoten.

De allerergste is "sterrenwacht" Halley in Heesch, echt n grote flauwekul en geldverspilling. Maar wat je schrijft over Bussloo is echt niet meer normaal. Ik kan me hier heel erg kwaad over maken. En als ik me kwaad maar over zoiets, en dan vooral degenen die onze hobby actief verzieken terwijl ze pretenderen er actief mee bezig te zijn... dan ga ik er iets over schrijven. Zal nog wel even duren, maar er gaat een 'bad astronomy' artikeltje verschijnen op m'n site. Gewoon met feiten over dit soort "sterrenwachten". Kijken of ze dan blijven gillen over hun beleving van astronomie...

Het is echt intens droevig hoe steeds weer blijkt hoe ze bij erg veel "sterrenwachten" met onze prachtige passie omgaan. Bah!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Mijn god, wat een warm welkom daar. Wat een absurde reactie van die man. En dat nog wel bij een sterrenwacht. Als ik jou was zou ik eens een brief schrijven naar die sterrenwacht. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is van een sterrenwacht die, zoals Clearskies al zegt, genoeg subsidies ontvangt.

Ben blij dat je alsnog met een tevreden gevoel naar huis bent gegaan en veel hebt gezien.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik weet niet of Bussloo subsidie ontvangt. Ik weet wel dat mijn favoriet (hahaha) Halley zo'n 100.000 euro heeft verbrast aan o.a. een nieuwe keuken... Maar ruimte om telescopen op te stellen en enige kennis van zaken... nee hoor...
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Verbaast me niks. De vorig keer dat ik er was werden alle telescopen die niet een Takahashi prijskaartje hadden nogal afgezeken. Een Lightbridge of een Skywatcher Newton zijn immers niet meer dan "Chinese rommel".
          (overigens verkopen ze daar zelf Bressers en Meade ETX-en)

Grappig dat de mensen met die Chinese rommel met bergen meer enthousiasme aan het waarnemen waren dan de "populariseerders van de sterrenkunde". Die gingen namelijk na een uurtje binnen koffie drinken.

Ik heb ooit eens een berichtje over deze ervaring achtergelaten op de Bussloo-waarnemers Yahoogroup. De reactie daarop was iets in de trand van: "ach, ieder z'n meug"

Ik woon vijf kilometer van Volkssterrenwacht Bussloo, maar ik kom er nooit! Zelfs de Sterrengids bestel ik liever via de post, dan dat ik hem daar ophaal. Na een bezoekje of drie had ik het bij Bussloo al wel gezien.

Kom gewoon naar de Kafoepstraat, zelfs in je eentje is het daar gezelliger!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Verbaast me niks. De vorig keer dat ik er was werden alle telescopen die niet een Takahashi prijskaartje hadden nogal afgezeken. Een Lightbridge of een Skywatcher Newton zijn immers niet meer dan "Chinese rommel".
            (overigens verkopen ze daar zelf Bressers en Meade ETX-en)

Grappig dat de mensen met die Chinese rommel met bergen meer enthousiasme aan het waarnemen waren dan de "populariseerders van de sterrenkunde". Die gingen namelijk na een uurtje binnen koffie drinken.

Ik heb ooit eens een berichtje over deze ervaring achtergelaten op de Bussloo-waarnemers Yahoogroup. De reactie daarop was iets in de trand van: "ach, ieder z'n meug"

Ik woon vijf kilometer van Volkssterrenwacht Bussloo, maar ik kom er nooit! Zelfs de Sterrengids bestel ik liever via de post, dan dat ik hem daar ophaal. Na een bezoekje of drie had ik het bij Bussloo al wel gezien.

Kom gewoon naar de Kafoepstraat, zelfs in je eentje is het daar gezelliger!
            pffff, ik zit er zelf inderdaad ook maar 10/15 minuutjes vandaan maar dit had ik toch niet verwacht... Kafoepstraat for the win!
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik kan natuurlijk moeilijk voor iemand anders spreken, maar dit was in ieder geval hoe ik het ervaarde. Eigenlijk zou je er zelf toch eens heen moeten gaan. Misschien vind je het juist reuzegezellig daar. (wel de Meade thuislaten, eerst aanmelden als het geen vrijdag is, en vooral betalen)

Ach, eigenlijk begrijp ik dat aanmelden nog wel, het zal wel prive terrein zijn. Toch, als ik zo zou worden aangesproken op de R E G E L S, zou ik niet zo snel diezelfde man daarvoor durven te bellen....
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als er regels zijn, moet je die eigenlijk wel respecteren, zeker als het prive terrein is. Als je de regels niet kent (en volgens mij staan ze niet op de internet site van sterrenwacht Bussloo) zou je mogen verwachten dat deze op (als het even kan) vriendelijke wijze worden uitgelegd. Een volkssterrenwacht is er toch voor om astronomie toegankelijker te maken voor de niet astronomische medemens ? Dan hoort daar m.i. een open en gastvrije houding bij. Jammer om te horen dat Bussloo blijkbaar niet de enige sterrenwacht is die de plank daarin misslaat.

Commentaar

oh ja, noteer mij alvast maar voor de volgende Kafoep Open Air !

Commentaar

Gaat goed met Bussloo.. tijd voor een Reorganisatie misschien ? en is die waarneem plek wel binnen de hekken enof staat er een bord prive terrein ? toen we er waren met een man of 8 ( verhaal van Roel) kan ik me niet meer voor me halen of dat zo was.

Commentaar

Waarneemplek is een veldje met sterrenwacht, zaal/boerderij en verhard waarneemplateau, alles gelegen aan het einde van een doodlopende weg ('verboden toegang m.u.v. bezoekers sterrenwacht'). Geen hekken gezien en dus vrij toegankelijk lijkt mij zo. Misschien heb ik in het donker iets over het hoofd gezien ?

Commentaar

Jammer te horen dat er sterrenwachten zijn die er nogal negatief mee omspringen...... Mischien een bordje aan het hek met de regels? eenvoudige maar doeltreffende oplossing toch?

Maar goed persoonlijk heb ik goede ervaringen met de publiekssterrenwacht bij mij in de buurt.......

Zal geen reklame maken

http://www.coronaborealis.nl/

Een gastvrije ontangst, duidelijke uitleg prettig geprijsde koffie en niet te vergeten elke telescoop is een goede als je maar kunt kijken..

Oke natuurlijk staan de doorgewinterde mannen als een clubje bij elkaar, maar zoals al bleek uit het forumonderzoek..........
                        hebben veel nieuwkomers hier ook dat gevoel... (sorry!) tijdelijk.

maar omdat de behulpzaamheid toch hoog in het vaandel staat vergeet je dit snel om samen te kunnen praten over een ontzettend leuke hobby!.

Ja en als dit nu ook gebeurt op de 'slechte' sterrenwachten komt het wel goed, en anders gaan ze vanzelf aan hun grootheidswaanzin ten onder, ja als je als bezoeker wegblijft en de subsidie loopt hierdoor ten einde.... nou tel uit je winst...

Hoe dan ook pretting waarnemen, waar je ook staat, met wie je ook bent..
                        Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Tjee zeg, wat is dat toch allemaal met die sterrenwachten?
                          Ben ik net enkele maanden lekker met deze hobby bezig, krijg ik de indruk dat de meeste gewoon semi/commerciele instellingen zijn en sterrenkunde pas op de 2e plaats komt.

Krijg sterk de indruk dat dit forum en zijn leden de beste klub is zonder sterrenwacht maar met een aantal vaste waarneem plekken.

Commentaar

Het lijkt mij niet goed om alle sterrenwachten over een kam te scheren het kan beslist ook anders. Ik kom nog wel eens bij de Publieksterrenwacht Schothorst in Amersfoort en daar is iedereen welkom of je nu een Skyluxje hebt, een C9,25 of helemaal geen telescoop. Je wordt er vriendelijk ontvangen er zijn geen regels en de toegang is gratis. Ik kom er graag.

Commentaar

Zoals ik al zei Ed, je moet gewoon een keer een avond Kafoepstraat of Kootwijk meemaken. Wat je hier weer vertelt sluit helaas mooi aan op wat jij mij toen reeds vertelde. Ik stuur je een PB of eventueel wel een sms ofzo als we weer gaan, dan zul je zien hoe leuk de hobby kan zijn mt andere hobbyisten.

Even off-topic: hoe is het gelukt met het vet?
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X