Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

imaging problemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

imaging problemen

De ervaringen van een “Groentje”

Eindelijk , een zucht van verlichting , de omstandigheden om te observeren waren hier in Stadskanaal weer eens goed. Een flonkerende sterrenhemel was het resultaat.
    Ik had s,avonds de scoop al in de schuur gezet , gezamenlijk met de accessoires.
    Het wekkertje gezet op 02.45 uur om als het meezat mars te observeren en eventueel mijn eerste opnames te gaan maken met de spc900nc.
    Echter om 01.15 uur scheen een helder object door mijn slaapkamergordijnen heen , een verleidelijke maan die erom vroeg om geobserveerd te worden , welnu wie kan zo,n verleiding weerstaan , ik dus niet .
    Gauw naar beneden gegaan de laptop en randgebeuren gepakt en alles opgesteld in de tuin achter mijn huis. Met een oculair van 26 mm begonnen , de maan in focus gezet en geobserveerd , schitterend !! de kleinste nuances in schaduw langs de kraters voltrokken zich aan mijn oog.
    Dit smaakte naar meer !!
    De Webcam geïnstalleerd en op de scoop gemonteerd. Vlounge het programma wat bij de webcam wordt geleverd gestart en de maan opgezocht in de preview van dit programma.
    Grote teleurstelling na ongeveer een half uur van proberen kreeg ik het maar niet voor elkaar om de maan scherp in beeld te krijgen. Het silhouet wilde aardig lukken, dus ik wist dat ik goed zat , maar zo onscherp als wat.
    Voor de goede orde , ik had de webcam op de scoop gemonteerd zonder Barlow of wat dan ook. Tot overmaat van ramp kreeg vlounge voor de zoveelste keer weer eens een vastloper.
    Zeker een Vistakwaaltje. Maar weer verder gegaan met “gewoon” observeren .
    Dat ik me toch niet heb verveeld blijkt wel uit het feit dat ik pas tegen 3.30 weer mijn slaapplaats heb opgezocht.
    Ik heb echter nog een paar brandende vragen , die jullie naar alle waarschijnlijkheid wel kunnen beantwoorden.
    1. wie heeft ook een spc900nc ,en welk programma gebruiken jullie om op te nemen ?
    2. Hebben jullie goede resultaten , m.a.w. krijgen jullie de objecten wel scherp ?
    3. Wat kan volgens jullie de reden zijn dat ik niet scherp kan stellen , met proef filmpjes overdag lukt dit wel ?
    4. Er is mij verteld dat ik K33CD tools moet gaan gebruiken , ik had deze al eens gedownload , en toen vervolgens willen proberen alleen was het toen hier erg slecht gesteld met de weersomstandigheden zodat de licentie was verstreken voordat ik het kon gaan uitproberen , en als ik hem nu wil gaan downloaden geeft hij aan dat de proef periode is verstreken , en ik wil voordat ik iets koop toch graag zeker weten dat het werkt.
    5. Zijn er andere wellicht gratis programma,s die ook voldoen ? , kom maar op met bruikbare tips .
    Alvast bedankt voor jullie moeite , en misschien dat ik door jullie antwoorden vanavond als het weer helder wordt . echt kan gaan imagen.
    Ik wou een kort avi fragmentje bijvoegen van wat de maan had moeten zijn,maar ik kreeg steeds de foutmelding "tried to update empty file"zodoende nu maar even een jpg afbeeldingkje
    Groet Ronn
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Het zou kunnen dat je niet genoeg infocus hebt .
    Op de foto is ook te zien dat je camera instellingen niet juist staan .
    Belichtingstijd en/of gain moeten verzet worden .
    Zulke zaken kan je overdag altijd uittesten op een ver verwijderd object .
    Op die manier kan je een routine opbouwen .

Commentaar

Je telescoop zal wel niet in focus willen komen met de webcam, een barlow is de beste oplossing, kan ook prima met een F5.
      Het focus zit vooraan daar waar de webcam niet kan komen of te ver naar achter. misschien kan je de focusser inkorten , door er iets af te draaien? of juist wat verlengen.

K3ccd 1 is gratis eens per 2 maanden komt er een nieuwe key. misschien werkt die ook met de spc

Verder is het gewoon veel proberen, en veel slaap opofferen

succes

Commentaar

Nightsky ,
        hoe bedoel je is gratis ?
        ik heb hem gedownload en mocht hem een maandje proef gebruiken daarna geeft hij aan dat de trial period is verlopen en ik een registratie code moet kopen . Of heb jij hem via een andere weg gekregen ?
        groet Ronn
        "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
        Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Ik gebruik Craterlet (http://www.stark-labs.com/craterlet.html) om opnames te maken. Vlounge werkt inderdaad niet echt lekker in Vista. Met Craterlet kun je hetzelfde alleen is het programma veel lichter en praktischer in het gebruik (en gratis).
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
          X