Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

FL2Me!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

FL2Me!

Jazeker, een First Light To Me-waarneming!!

Dinsdagmiddag heb ik bij Roel in Deventer de 8" Dobson opgehaald. Roel, nogmaals bedankt voor de vriendelijke ontvangst én bedankt voor het feit dat je deze scoop te koop hebt gezet!! Haha! Hij bevalt enorm goed!!

Dinsdagavond kon ik door omstandigheden helaas nog niet gaan waarnemen, maar vanavond was het zo ver. Ondanks de sluierbewolking zette ik lekker de telescoop buiten én ging zenuwachtig rondrennen met verrekijker om de schouder om te kijken of Jupiter nu eindelijk al eens verscheen. Ik deed maar vast de dop van de Dob en stak alvast een 20 mm-oculair in de houder... Eerder vandaag had ik al gecollimeerd en de zoeker uitgelijnd dus dat hoefde ik niet meer te doen.

En ja hoor!!! Omstreeks 22.25 zag ik eindelijk het licht!! Jupiter, met vier maantjes. Eéntje heel dicht bij de planeet. (Ganymedes?) Snel geswitcht naar het apart aangekochte 6 mm-oculair van TS. WAT EEN VERSCHIL, WAT EEN DETAIL! Prachtig! Ik zag duidelijk aan de "onderkant" een donkere band. Daarnaast zag ik nog enkele andere lichtere banden over de planeet. Ongelooflijk mooi, zo had ik Jupiter nog niet vaak of zelfs nooit gezien!! Ik kan me niet vóórstellen wat een detail ik zou zien als de planeet nog veel hoger zou staan!!!

Daarna hoopte ik nog wat deepsky te loggen. Ik wachtte tot het wat donkerder werd, maar de sluierbewolking speelde parten. Welja, ik ging het gewoon proberen. Na de wachttijd zag ik dat de zomerdriehoek al erg goed te zien was, en het sterrenbeeld Lier ook, dus: M57! Helaas, mijn enthousiasme werd de grond in geboord toen ik de nevel niet op tijd in beeld had voor er weer een hoop sluierbewolking voor gleed. En tja, het is een goede telescoop, maar door de sluierbewolking heen... Nee, dat ging niet. Zeker niet voor zo'n onenvaren iemand als ik.

En toen: het object dat ik eigenlijk eerst wou doen: M13. Ik weet precies waar die staat, maar het bleek wel dat ik echt nog niet gewend was aan de telescoop. Het manouvreren aan de hemel gaat echt belabberd, dus daar moet ik echt nog even aan wennen!! Ik heb dan ook M13 ook niet gevonden voor de bewolking dikker werd en ik besloot in te pakken en naar binnen te gaan. Volgende keer beter!! (Zaterdagavond! )

Toch was het een leuke FL2Me-waarneming!! Jupiter was echt prachtig, en dat maakt eigenlijk de tegenslagen van later op de avond helemaal goed. Ik wil meer! Ik wil waarnemen! Het waarneemvirus heeft mij nu echt helemaal in zijn greep!

leuk verslag marijn :P ik mag nog wel eens komen kijken toch?

Commentaar

Super, Marijn! Leuk dat je meteen al zoveel detail op Jupiter zag. Ook tijdens Kafoep Open Air was Jupiter het mooist door die kijker. Nog een weekje en het is weer donker genoeg voor wazige vlekjes! Richt hem maar eens op M13... Kom maar op met die waarneemverslagen!

En collimeren is een eitje, toch?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuk te horen dat de telescoop je zo bevalt, Marijn! Jij aan de scoop!
        Hoe ging het collimeren je af?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
          Leuk te horen dat de telescoop je zo bevalt, Marijn! Jij aan de scoop!
          Hoe ging het collimeren je af?
          Het was simpel dankzij Roels pimpwerk!

En Demelza, ik heb al langer een telescoopJE. Al bijna vier jaar! Maar daar keek ik niet zo veel mee, omdat het allemaal niet zo spectaculair was. Maar Jupiter was nu echt GEWELDIG!

Commentaar

Ik wist dat je al een telescoop had. (Herinner me vaag nog iets van een bushalte in de sneeuw vorig jaar op de Veluwe.)
            Maar ik dacht al dat je daar niet veel mee keek, vandaar dat ik het ook geweldig vind dat je uiteindelijk toch die Dob gekocht hebt en ook serieus gaat waarnemen!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
              Ik wist dat je al een telescoop had. (Herinner me vaag nog iets van een bushalte in de sneeuw vorig jaar op de Veluwe.)
              Maar ik dacht al dat je daar niet veel mee keek, vandaar dat ik het ook geweldig vind dat je uiteindelijk toch die Dob gekocht hebt en ook serieus gaat waarnemen!
              Haha! De herinneringen komen bij mij ook naar boven!!! Hahaha! Geweldig!

Ja, waarnemen gaat een belangrijke plek innemen...

Commentaar

Werken...
              X