Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meteoorspoor ??? 1 augustus 0.40u Noordwijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meteoorspoor ??? 1 augustus 0.40u Noordwijk

Vannacht vanuit Noordwijk weer veel mooie dingen gezien, bij een prachtig transparante lucht. Om 0.40 u zag ik , toen ik opkeek, een oplichtend spoor aan de hemel, onder Andromeda in het Oosten. Ik dacht eerst aan een vliegtuigstreep, maar er kwamen meer vliegtuigen over en die gaven geen spoor. Ik heb het tot 5 voor 1 gezien, en ik heb wat foto's gemaakt, die ik hierbij doe. Je ziet de sterren van Andromeda erboven van links naar rechts. Met de verrekijker zaten onder het spoor nog twee vlekjes. Hij wordt ook steeds breder.
    Wat denken jullie, is dit een nalichtend meteoorspoor?
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Volgens mij kan een nalichtend spoor zo lang niet bestaan! Lijkt mij gewoon een wolkje!

Commentaar

Jij zegt 0.40 uur? Ik was van 12 uur tot half 1 aan het fotograferen.
      Eerst om 12 uur Cassiopeia en wat later de Lier. Dus fotocamera buiten zetten, sluiter open, weer naar binnen, een tijdje wachten, weer terug naar m'n camera, sluiter dicht.
      Maar toen ik naar buiten ging om de camera uit te doen na het fotograferen van de lier, keek ik richting Cassoipeia en zag daar inderdaad ook een spoor... deze liep vanaf Lier door naar Cassiopeia.
      Het kan van alles zijn, een wolk, een vliegtiug of het is een vallende ster ! Het kan dus best wezen dat ik hem heb "gevangen" met m'n camera... analoog 1600 ISO ...

Als het van de weerman door mag gaan, wil ik natuurlijk ook nog een paar plaatjes schieten van de perseiden, dus het zal wel eventjes duren voor ik de foto's laat ontwikkelen...
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik heb het wolkje ook gezien vanuit Den Haag. Het was erg opvallend. Hoewel ik het niet exact getimed heb, was het zeker een half uur zichtbaar. Qua lengte te kort voor een condensstreep van een vliegtuig. Te lange levensduur voor een meteorenspoor. Vanuit Den Haag zag het er ook echt uit als een wolkje, niet als een verwaaid spoor.
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Fixxxer en Big Bang, in welk sterrebeeld zagen jullie het en van waaruit, dan kunnen we de hoogte uiterekenen. Een vliegtuig is ca 10 km en een meteoor ca 80 km, dus dan weet je gauw genoeg wat het is.

Commentaar

foto 3 word het wel erg breed, je zal eerder denken aan een wolk waar licht op valt van iets ofzo.. maar ja zou goed een meteoor spoor kunnen zijn ja

Commentaar

@ skyfan
              Omdat het mij een door het strooilicht van Den Haag aangeschenen wolkje leek in een overigens vrijwel wolkenloze hemel, heb ik er niet gedetailleerd naar gekeken. Ik zag het ongeveer tussen Driehoek en Ram maar de precieze positie moet ik schuldig blijven.

Edit: Bij nader inzien denk ik dat het wolkje vooral oplichtte door de maan en in mindere mate door Den Haag. Dat zou kunnen betekenen dat hij toch hoog stond.
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

De wolk was zichtbaar tussen Lyra en Cassiopeia... ik dacht eerst aan een vliegtuigspoor, maar aangezien er meer mensen waren die hem hebben gezien, er toch enkele vraagtekens worden gezet..
                Heb een foto van ongeveer 8 minuten genomen met een analoge camera (1600 ISO), helaas in het begin van het rolletje... ik hoop het macimum van de perseiden te kunnen fotograferen, dan zal het rolletje wel hard gaan tegen die tijd. Daarna zo snel mogelijk ontwikkelen, ook al is rolletje niet helemaal vol, doet er niet toe, ik ben benieuwd of ik wat heb gevangen.
                - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Fixxxer, heb je je rolletje al ontwikkeld?

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan
                    Fixxxer, heb je je rolletje al ontwikkeld?
                    Haha, goed dat je me helpt herinneren om hem weer op het statief te schroeven, ik ben nu bij foto 20, ik knal er nog een aantal foto's bij en ik laat hem ontwikkelen..
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                    X