Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 14 juli 2007 Frankrijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 14 juli 2007 Frankrijk

Wat een heldere en maanloze nacht al niet mogelijk maakt! Tenminste als je bovenop een bergtop (Col de Rousset) in de Franse Drôme staat op 1245 meter en je een vrij uitzicht hebt naar het oosten, zuiden en westen. In die gelegenheid was ik deze maand waarbij bleek dat je zelfs met een veldkijker (10x50, op statief) veel Messier objecten kunt vinden. De meeste van de onderstaande lijst zijn met die veldkijker gevonden, hoewel van sommige ik pas zekerheid verkreeg met behulp van de 60 mm Bushnell.
    In de nacht van 13 op 14 juli heb ik van 22:30 tot 03:30 heerlijk in mijn eentje uren kunnen kijken. Wat een genot: een prachtige Melkweg. En een fantastische seeing. Zelfs kleine bolhoopjes waren met deze kleine instrumenten zichtbaar. Maar wat had ik graag mijn Lightbridge bij de hand gehad! Want echte details heb ik natuurlijk niet kunnen zien. Het plezier zat hem puur in het vinden.
    In willekeurige volgorde per sterrenbeeld (die met een uitroepteken zijn voor mij nieuwe objecten):

Scutum
    M11 Open sterrenhoop
    M26 Open sterrenhoop (Alleen met de Bushnell)

Serpens Cauda
    M16 Open sterrenhoop

Sagittarius
    M8 Lagunenevel
    M17 Omeganevel
    M18 Open sterrenhoop
    M20! Trifidnevel
    M21! Open sterrenhoop
    M22 Bolhoop
    M23! Open sterrenhoop
    M24 Kleine Sagittariuswolk
    M25! Open sterrenhoop
    M28 Bolhoop
    M69! Bolhoop
    M70! Bolhoop
    M54! Bolhoop
    M55! Bolhoop
    M75! Bolhoop

Ophiucus
    M9 Bolhoop
    M19 Bolhoop
    M62 Bolhoop
    M107 Bolhoop
    M14! Bolhoop

Scorpius
    M6! Open sterrenhoop
    M7! Open sterrenhoop
    M80 Bolhoop
    M4 Open sterrenhoop

Aquarius
    M72 Bolhoop (Alleen met de Bushnell)
    M73 Open sterrenhoop (Alleen met de Bushnell)
    M2! Bolhoop. Volgens mij is de locatie van dit object in de Deepsky Reiseatlas te noordelijk ingetekend. In de Pocket Sky Atlas staat hij wel correct.

Capricornus
    M30! Bolhoop

Pegasus
    M15! Bolhoop

Triangulum
    M33! sterrenstelsel (gezien op 15 juli)

Helaas heb ik niet alles kunnen zien wat ik wilde. Zo bleek M74 in Pisces te moeilijk. Noch met de 10x50, noch met de Bushnell heb ik die kunnen vinden, terwijl de locatie zelf prima zichtbaar was. Frustrerend, maar ik hoop die in Nederland met mijn Lightbridge te kunnen vinden. Overigens hoop ik dat dat ook lukt met een groot gedeelte van de objecten die ik alleen maar met de verrekijker/Bushnell heb gezien.
    Toch is het me weer heel duidelijk geworden dat ook zonder grote instrumenten het een genot is om naar de sterrenhemel te kijken.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

m74 is inderdaad maar een heel zwak ding, helemaal geen verrekijkerobject, en zelfs als je 'm vindt, blijft ie nog maar een gewone vlek. Prachtig dat je alle andere objecten in de verrekijker gevonden hebt!
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Gaaf! De verrekijker is het meest ondergewaardeerde astronomische instrument. Niet alleen is het kijken met twee ogen en de correcte stand van het beeld erg fijn, sommige objecten zien er beter uit in een verrekijker dan door een telescoop! (M31, M24, donkere nevels, etc)

Ik had naast mijn 10" Dobson daarom ook de verrekijker meegenomen naar Frankrijk, al die neveltjes in Schutter, super!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel ,
        met wat voor verrekijker zag je die nevels ,ik heb zelf een Prismatic van Bob optik 7x 50 ZFC waarschijnlijk van duitse makelijk , zelf niet aangeschaft maar gekregen van mijn schoonvader die er toch niets mee deed.
        "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
        Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Een 7x50 binoculair is heel bruikbaar. Het voordeel is dat hij "stiller" is vast te houden, het nadeel dat het contrast wat minder is dan bij een 10x50. De achtergrond is minder zwart. Enkele, wat vagere objecten zullen daardoor iets minder goed te zien zijn dan in een 10x50.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ja en vergeet de uittredepupil niet, die is van een 7x50 ca 7 mm en bij die van een 10x50 5 mm. Als je al wat ouder bent (zeg boven de veertig) dan is je maximale pupilgrootte vaak niet zo groot meer en heb je meer aan een 10x50 aangezien dan alle licht je netvlies kan bereiken.

Commentaar

Re: Waarneemverslag 14 juli 2007 Frankrijk

Wat betekent dat M15 en M17 enz ?

Commentaar

Dit zijn aanduidingen voor objecten uit de Messier catalogus. Deze bestaat uit 109 objecten opgeschreven door de Franse astronoom Charles Messier in zijn zoektoch naar komeetachtige verschijnselen die geen komeet zijn. Echte kometen hebben een duidelijke eigen beweging, en verschillen dus per avond van locatie ten opzichte van de omliggende sterren. De objecten die Messier echter heeft gelogd hadden dit niet. Laten bleek het om sterrenstelsels, gasnevels, bolhopen en open sterrenhopen te gaan.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ok, ik snap het redelijk het is voldoende om het te snappen

Commentaar

Werken...
                  X