Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nalichtend spoor Perseide???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nalichtend spoor Perseide???

Ik keek zojuist even naar buiten en ik zag rond 00.35 uur hoog aan de noordelijke hemel een vage langwerpige streep die erg leek op een nalichtend spoor! Ik verlengde de streep in gedachten naar het oosten en kwam precies bij de radiant van de Perseiden uit! Zou dit een nalichtend spoor van een superheldere vroege Perseide kunnen zijn? Ik heb er snel even een schetsje van gemaakt die ik morgen wel even zal posten.

Heeft iemand misschien iets gezien rond die tijd?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

hier niet gezien, want hier waren zelfs alleen wolken te zien ...

't zou best wel een perseide kunnen zijn, want er zitten altijd vroege vogels tussen die meer opvallen dan tijdens het maximum, vooral met sporen...
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Hoe lang bleef het spoor bestaan? Meestal duurt die slechts enkele seconden. Bij zeer heldere vuurbollen soms enkele tientallen seconden maar niet langer. In Frankrijk zag ik in de nacht van 13 op 14 juli een heldere meteoor met een groen nalichtend spoor van ongeveer 2-3 seconden.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

klopt, ik heb hem ook gezien alleen ik dacht in eerste instantie dat het een hoge wolk was. Ik vond hem ook wel erg breed voor een spoor, en hij bleef zeer lang staan (minuut of vijf, daarna heb ik niet meer gekeken).

Het zal dus waarschijnlijk gewoon een wolk zijn geweest
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Tijdens de Perseiden van twee jaar geleden zag ik in Frankrijk een nalichtend spoor dat zeker langer bleef hangen dan een paar seconden! Ik zag het spoor gedurende een minuut o.i.d. zelfs verwaaien!

Wat mij gisteren opviel is dat het spoor lang op één plek bleef hangen, terwijl de sluierbewolking langzaam overdreef. Het "spoor" hing dus in ieder geval op een andere hoogte dan de sluierbewolking.

Maar inderdaad, een paar minuten is wel erg lang voor een nalichtend spoor...
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

In de nacht van Zondag 22 op Maandag 23 zo rond 01:00 uur.
            Zag ik ook al een helder `spoor `van ongeveer 3 seconden uit de richting van Casiopea komen.

Ik had ook een vermoeden dat dit wel eens een vroege vogel vanuit de Perseiden kon zijn.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

Hallo, ja ik heb gisteravond, rond 23:30 weliswaar, uit Cassiopeia een 'dik' lichtend spoor gezien. Dit ook meteen in de babbelbox gezet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Eli
                Hallo, ja ik heb gisteravond, rond 23:30 weliswaar, uit Cassiopeia een 'dik' lichtend spoor gezien. Dit ook meteen in de babbelbox gezet.
                Waar staat die babbelbox dan? heb al gezocht maar tevergeefs
                - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                  Origineel geplaatst door Eli
                  Waar staat die babbelbox dan? heb al gezocht maar tevergeefs
                  onderaan de homepage

Commentaar

Werken...
                  X