Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag Sirene kamp 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag Sirene kamp 2007

Hallo allemaal,

Afgelopen week was het Sirene kamp 2007. Dit is een sterrenkunde kamp dat door de Jongeren Werkgroep voor Sterrenkunde (JWG) ieder jaar wordt georganiseerd. Tussen 14 en 21 juli hebben we kunnen genieten van zeer warme, zonnige dagen en zeer heldere nachten in de Vaucluse in Zuid Frankrijk.

De eerste twee nachten hebben Wouter Verheul (Wod voor insiders) en ik me toegelegd op het leren waarnemen met telescopen aan beginners. Ik moet zeggen dat enkelen zich dit zeer snel eigen maakten. Een paar deelnemers, die nog nooit een telescoop op de hemel hadden gericht, hadden na wat oefenen binnen enkele minuten objecten als de Halternevel (M 27) en M 11 in beeld staan!

Ik heb me verder bezig gehouden met het beschrijven van Messier objecten. Deze heb ik allemaal al eens waargenomen maar er nog nooit een beschrijving van gemaakt. Ik heb er in twee nachten tijd een dikke 40 afgewerkt.

De rest van de nachten stonden in het teken van het uittesten van mijn nieuwe montering, nieuwe filters en het uittesten van die William Optics SPL oculairs die ik van Fred Hissink heb meegekregen.

De montering bevalt uitstekend. Na het eenvoudig uitlijnen op de hemelpool houdt hij de objecten ook bij 340 x prima in beeld. De montering is verder een stuk stabieler dan mijn vorige en zelfs met redelijke wind zie ik nauwelijks trillingen in beeld.
    Ook de nevel filters bevallen prima. Ik heb nu een Baade OIII en Baade UHC. Het UHC werkt echt goed op nevels als M 17 en M 16. Het OIII werkt weer heel erg goed op de Sluiernevel en op zwakke planetaire nevels.

Over de Sluiernevel gesproken, deze hebben we met een OIII/verrekijker
    combinatie heel goed kunnen bekijken. Ook in Wods 25 cm telescoop was hij adembenemend mooi.

De WO SPL oculairs bevallen erg goed. Afgezien van wat reflecties en een
    kleine chromatische abberatie in het 6 mm oculair wil ik deze oculairs graag aanbevelen aan serieuze planeeetwaarnemers.

In de een-na-laatste nacht zagen we tegen de ochtend schemering zowat pal zuid binnen tien minuten vier satellieten oplichten tot magnitude -4 ofzo. Echt spectaculair. Ik heb me laten vertellen dat in de laatste nacht nog een fragmenterende groene vuurbol van magntiude -5 langskwam maar toen zat ik zelf aan de wijn en de pokerkaarten.

Al met al was het een zeeeer geslaagd kamp en baal ik dat ik weer thuis ben :-)

Groeten, Teus
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Re: Verslag Sirene kamp 2007

Origineel geplaatst door wvreeven
    Over de Sluiernevel gesproken, deze hebben we met een OIII/verrekijker
    combinatie heel goed kunnen bekijken.
    Interessant hoe doe je dat 2 OIII filters voor de oculairzijde plaatsen van de verrekijker ?

Commentaar

Dat hadden we kunnen doen maar we hebben het met 1 gedaan en dan 1 oog dicht. We hadden wel twee OIII fiilters bij ons maar met 1 lukte het ook al. Erg gaaf hoor, zowat de hele Sluiernevel past in een keer in het beeldveld :-)
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik was dit jaar niet mee vanwege vaderschap, maar heb wel wat toe te voegen:

1) Volgend jaar gaat dit kamp zeker weer gebeuren en dan kun jij ook mee!! Meer informatie op http://www.sirenekamp.nl
        Begin volgend jaar volgt hier zeker weer een aankondiging. wat info:

Dit kamp duurt 9 dagen en wordt georganiseerd op een franse herberg in de zeer donkere Provence in Zuid Frankrijk. s Nachts wordt er sterren gekeken en overdag is er een leuk programma, zowel sterrenkundig als niet-sterrenkundig. In groepjes gaan we allemaal een nacht waarnemen met een 40cm sterrenkijker van de nabijgelegen sterrenwacht Sirene.
        Het kamp wordt gehouden in de zomervakantie.

Een ander verslag is te vinden op:
        http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/best ... rene06.pdf

2) Het kamp kost ongeveer 450 euro.
        En mocht je dit een heel bedrag lijken: het zijn echt rele kosten. Je krijgt hiervoor:
        - reis heen en weer. kost gewoon benzine, tol en busjeshuur. Je kan zelf met je brakke autootje zo'n reis ondernemen. Mag je hopen dat je zonder reparaties weer thuiskomt.
        - verblijf op een gite (franse herberg) inclusief maaltijden. Is echt veel beter dan met de tent op een camping staan: de hele nacht waarnemen = de hele dag uit je tent branden.
        - een nacht waarnemen op sterrenwacht sirene in kleine groepjes. kost je normaal 45 euro per persoon.
        - het kamp wordt gebudgeteerd op geen winst maken.

Tot volgend jaar dus allemaal? ;-)
        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Toch een kritische noot. Allereerst respect dat jullie het allemaal doen, maar jammer dat het weer zo duur is! Ken een hoop mensen die daardoor niet willen en daarmee mis je je belangrijkste doel: populariseren van de sterrenkunde voor het grote publiek! Nu is het toch weer een elitekampje. Gemiste kans dus voor een hoop scholieren, en studenten, en ouders van..die het misschien niet zo breed hebben.
          Mijn cursus deltavliegen in Zuid Frankrijk van 10 dagen was goedkoper!
          Wat is er in 's hemelsnaam mis met tentjes onder een boom en wat minder luxe? Sympathiek & Simpel.
          Afgelopen najaar hebben we met z'n allen in het hooi gelegen.
          Het laatste forumweekend hebben we met z'n allen geslapen op de grond van een gebouwtje. Geen lol minder om gehad. Wel een hoop centen bespaard. Hooihotel met ontbijt kostte een tientje en sterrenwacht 3 euro per nacht.
          Met z'n allen in een chique gite is meer voor 50+. En een dure sterrenwacht hoeft ook niet. Dobsons anno nu zijn groot genoeg. Ik bied gratis kijken aan door mijn 35 cm dob .
          Is het misschien een leuk idee om eens een goedkoop en geinig alternatief te bedenken? Gezamenlijk natuurlijk.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Verslag Sirene kamp 2007

Origineel geplaatst door wvreeven
            Een paar deelnemers, die nog nooit een telescoop op de hemel hadden gericht, hadden na wat oefenen binnen enkele minuten objecten als de Halternevel (M 27) en M 11 in beeld staan!
            wow...waarom krijg ik dat niet voor elkaar nou ja bij mij komt het ook nog wel :P

Commentaar

Werken...
            X