Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kafoep Open Air 2007 (waarneemverslagen 18-07-07)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kafoep Open Air 2007 (waarneemverslagen 18-07-07)

Het was gezellig gisteravond! Steem en ik vertrokken samen met 2 Dobsons achterin de auto richting Klein-Amsterdam. Bij aankomst waren Brinx, Ionize en onverwacht ook Harro de spullen aan aan het opzetten. De Maan ging precies op dat moment onder en we zagen de bovenste punt live onder de horizon zakken.

Harro had zijn 32,5 cm truss-Dob bij zich, Steem mijn 8" Skywatcher Dobson, Brinx de C9.25 en de aaibare Russentonne, Ionize zijn 13 cm Meade Newton en ik de Orion Uk 10" Dobson.

Het was een mooie transparante, maar later ook wel wat mistige nacht. Het was ontzettend gezellig en de hoeveelheid objecten was weer ongelofelijk. onder andere mijn eerste Arp, een piepklein planetair neveltje in Hercules (naam is me even ontschoten) en een waanzinnige Sluiernevel door mijn 10" Dob en het Orion Ultrablock filter van Harro. Fan-tas-tisch! Ook het enigzins driehoekige derde deel van de nevel was eenvoudig te zien. Ik wil ook zo'n filter, wat een verschil.

Eindelijk toonde de waarneemplek zijn potentie ook eens aan anderen dan alleen mijzelf. De vorige keren was het of winderig, of heiig, of bewolkt. Dit was een goede nacht met de Melkweg zeer duidelijk tot zo'n 15 graden boven de horizon. Ik hoop voor herhaling vatbaar, jongens?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Was weer heel gezellig met z'n vijven! Van 2300u tot 0145u kunnen waarnemen. De avond begon al mooi met een enorme jonge maan die rood achter de bomen wegzakte. Zo rond 0100 kwamen er uit de weilanden mistbanken aanrollen waarna er redelijk wat equipment begon te beslaan. Gelukkig trok dit weer weg. Had overigens geen invloed op het hemelzicht, dat bleef mooi helder. Hele hoop dingen kunnen zien gisteravond, zelfs NGC6210 in Ursa Major wat m'n zoekertje voor de avond was. Een heel klein planetair neveltje (meer een wollig sterretje) van mag 9.7. De onregelmatige structuur in mijn scope niet kunnen zien, wel in de 32cm dob van Harro.

Vooral de omega-nevel, lagunenevel, sluiernevel en trifid waren hoogtepuntjes ondanks dat ze redelijk laag stonden. (M17, M8, NGC6960, M20)

Verder M56, M57, M27, M11, M10, M12, M92, M13 en veel meer wat ik me niet 123 kan herinneren

Topavondje!

btw Roel, die ARP was 269, maar dat was niet dat planetaire neveltje in hercules, dat is NGC6210. Die Arp was dat binair onregelmatige sterrenstelseltje...
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
      btw Roel, die ARP was 269, maar dat was niet dat planetaire neveltje in hercules, dat is NGC6210. Die Arp was dat binair onregelmatige sterrenstelseltje...
      Ja, je moet het ook lezen als twee aparte objecten. (De eerste arp, en het planetaire neveltje). Maar stond dat planetaire neveltje niet in Hercules ipv Ursa Major? EDIT: en dat schrijf je ook... sorry, nog een beetje brak!

Trouwens, ben jij ook zo benieuwd naar "die ene man uit het dorp die daar ook wel eens komt om sterren te kijken" waar die twee voorbijfietsende vrouwen het over hadden? Een forumlid???

Commentaar

Gister was het weer eens mooi helder. Het is net alsof we een klein beetje beloond worden voor de slechte weken. Gelukkig vallen deze avonden steeds dichter tegen het echt donkere aan, en hebben we wat mij betrefd niet zoveel te zeuren. Reden genoeg dus om te gaan waarnemen. Het werd weer een erg gezellig waarneemavondje met Roel, Robbert, Christelijke Indiaan en Harro. Met minder koffie, maar wel met chocola en pepermunt! Aankomsttijd was rond 23:00u.

Roel was zo aardig mij de 8" Skywatcher dobson te lenen, nog voor deze binnenkort naar Marijn toe gaat. Dus Marijn, ik heb hem even voor je getest. En hij is helemaal goedgekeurd! Dit was tevens een mooi voorproefje op de 8" Celestron die er aan komt voor mij. Naast de 8" waren mijn 40mm Orion Plössl, 15mm en 6mm Orion Widefields en de 2x Televue barlow mee.

Primair doel van deze avond: De zomerhemel wat beter leren kennen. Ik heb dus ruim de tijd genomen om de oriëntatie van de objecten zo goed mogelijk in mijn hoofd te krijgen. Dat houdt in dat ik (ezels)bruggetjes maak voor het blote oog en via de zoeker/verrekijker. Verder probeer ik sterpatronen te herkennen in de buurt van het object op 30 á 40x vergroting. Mocht ik dan ooit net naast mijn doel zitten, dan weet ik alsnog goed waar ik zit.

Jupiter
        Omdat het nog niet helemaal donker was, maar even beginnen met heldere jupiter, ook gezien de planeet nu tenminste nog een béétje hoog stond. Duidelijk was te zien hoe de gasreus een van zijn majesteuze wolkenbanden mist. Maar er waren erg duidelijk een hele set van kleinere banden te zien. Zeker met het 6mm oculair (200x vergroting) en een geel filter er tussen. Van onder naar boven was het een groot beige vlak gevolgd door de dikste (een donkere) wolkenband, gevolgd door een afwisseling van witte en donkere dunne ringen (circa 6 stuks). Hierna kwam een breed lichter beige vlak. Aan de bovenkant zat een soortgelijk vlak als aan de onderkant. Naast de wolkenbanden was de GRV net zichtbaar en natuurlijk de 4 helderste maantjes. Het filter bracht echt heel wat meer contrast naar voren! Dit alleen al omdat het Jupiter een stuk minder fel maakte waardoor de planeet zichzelf niet overbelichtte.

M57 - Ringnevel
        De Ringnevel was een zeer aangename verrassing. Ondanks dat de locatie prima te vinden is heeft het, in verband met mijn aanpak, even geduurd voordat ik hem uiteindelijk in beeld had. Toen hij eenmaal in beeld stond kon ik voor het eerst goed de tijd nemen deze nevel in me op te nemen, en te zien waar zijn naam vandaan komt. De ringstructuur was erg duidelijk te zien, met een waas van structuur in de buitenste ring. De centrale ster was niet zichtbaar.

M27 - De Halternevel
        Een stuk makkelijker te vinden dan de ringnevel door zijn omvang. Op lage vergroting lijkt de ringnevel wat op een onscherpe ster, wat bij de halternevel absoluut niet het geval is. Vorm was zeer duidelijk te zien, met lichtere buitenste randen, inclusief centrale ster bij perifeer waarnemen! Prachtobject.

M13
        De beroemde bolhoop in Hercules. Door de 114mm viel hij me heel erg tegen, maar nu kwam hij gelukkig volledig tot zijn recht. Veel sterren te onderscheiden tot aan de kern.

Verder heb ik veel met de verrekijker gekeken, door de kijkers van andere (het was weer zo'n 'kijk hier!' avond) en ik ben ontArpt! Naast dat het enorm helder was heb ik weer het een en ander bijgeleerd. Ik neem rustig de tijd! En bovenalles was het weer enorm gezellig. Helaas ook erg laat..

Foto's volgen.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Leuk, die geflitste foto's 8)

Maar helpen jullie zo niet je donkeradaptie om zeep?

Groeten,
          Guus

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
            Maar helpen jullie zo niet je donkeradaptie om zeep?
            De foto's zijn gemaakt toen het nog schemerde. Flitslicht gebruiken tijdens het waarnemen lokt namelijk agressie uit

Commentaar

Bij deze mijn waarneemverslag van deze gedenkwaardige avond:

De lucht was gisteren zo prachtig blauw, dat ik er op mijn werk al de kriebels van kreeg: ik MOEST waarnemen!
              Op het forum stond de oproep van Roel om te gaan waarnemen bij klein-Amsterdam (nabij Deventer), maar ja dat is wel 125 kilometer verwijderd van mijn woonhuisje.
              Nog even twijfelde ik, maar voor ik wist was de auto volgeladen met 12 duims-dobsonmateriaal, een tentje, een matje en een tandenborstel. Vroemmmm! Op naar het oosten.

Net na zonsondergang kwam ik aan op het rustieke platteland onder Deventer. Wat een prachtige rust hier. En wat een uitzicht….
              Ik maakte even een foto van het straatnaambordje “Kafoepstraat” en postte die meteen op het forum (met mijn mobieltje).
              Precies zoals ik had gehoopt veroorzaakte dat bericht voor verwarring bij Roel en Steem: zij wisten niets van mijn komst en opeens zagen zij op het forum een foto verschijnen van het straatnaambordje met de (juiste) maan op de achtergrond…
              Waar heeft die Harro in godsnaam die foto gevonden …??? Knap geGoogled dacht Roel nog.

Ondertussen was de kijker opgebouwd en arriveerde een verbaasde Brinx. Spoedig daarna maakten we kennis met Robert (Ionize) En nog iets later kwamen Roel en Steem aangereden. Het doodlopende weggetje raakte overbevolkt met auto’s, telescopen en astrofreaks. Gezellig!!!

Maansondergang
              De hemel was mooi transparant, want we zagen de oranje maansikkel letterlijk verdwijnen achter de horizon. Het instrumentarium was indrukwekkend: een 13cm Newton, een C 9,25, een 20cm, 25cm en 32cm Dobson.
              Vol bewondering bekeek ik Roels gepimpte 25cm CelestRoel-Dob. Voorzien van allerlei handig bedachte snufjes zoals fraai gelijnde dauwkap (een zwarte emmer), hoogtelagers (verzaagde wandklokken van Leen Bakker), azimuth-lagering (TV-draaiplateau), documentenplank (fiets-kaarthouder), Roels fameuze “astroflap”… noem maar op.

Snel werden de kijkers op Jupiter gericht. Opvallend was dat het beeld in Stevens 20cm F6 dobson wel het mooist was. De verdwenen Zuidelijke Equatoriale band was opgesplitst in drie dunne flarden. Ook was een opvallende”festoon” te zien op een breedtegraad waar die gewoonlijk niet voorkomen.

NGC-tjes en ARP-jes
              Daarna ging het snel: Robert had diverse doelen op zijn programma en begon direct met de planetaire NGC 6210 in Hercules: In de 13cm goed te zien als een piepklein wazig vlekje, minder dan 20 boogseconden groot. In de grotere kijkers was duidelijk een blauwe kleur te zien.
              Wat is het trouwens leuk om met ervaren waarnemers te kijken. Iemand roept M56 en daarop antwoorden drie personen gelijkertijd “oh , die bolhoop nabij de Lier bedoel je?”
              Gewoonlijk, als ik op de sterrenwacht sta, moet ik mensen die door mijn kijker kijken van alles uitleggen over het heelal en waarom het zo bijzonder is wat ze zien. Maar dat hoefde gisteren dus niet. Dat communiceert wel zo handig.

M17 (door Brinx het “zwaanvormig aanhangsel” genoemd…)
              Toen ik Roels tekening zag, dacht ik dat hij de Whale-galaxy had getekend. Nu zag ik M17 visueel en dacht precies hetzelfde! Bij nader inzien zie je dat het een heldere nevel is die deels wordt afgedekt door reusachtige donkere stofwolken. Erg mooi!

Een nauwkeurige blik op M27-de Halternevel: Roel wees mij op een zeer zwakke centrale ster. Voor het eerst ben ik hier eens op gaan letten: en inderdaad : vrijwel precies in het midden een zwak sterretje! En ietsjes verder in het nevelgebied nog eens drie sterretjes die ik nooit eerder had gezien.

Daarna ARP 269: de vrij heldere NGC 4490 was ondanks de lage hemelstand goed te zien, maar de zwakke NGC 4485 (mag 13) bleef een twijfelgeval.

Zeer fraai was de Sluiernevel te zien door de 32cm maar vooral door de 25cm van Roel. Ik sta versteld over het hoge contrast in zijn kijker, ondanks de kleinere opening en het goedkopere oculair.
              Het beeld in de 32cm is wat grijzer. Ik vermoed dat de ge-erodeerde spiegelcoating van de hoofdspiegel en de vangspiegel de boosdoener is. Ach een goede reden om de hoofdspiegel eens opnieuw te coaten en gelijkertijd maar nauwkeuriger in vorm te slijpen tot 1/10 lambda PV.
              In elk geval bleek de nevelstructuur fantastisch zichtbaar te zijn als je het Orion Narrowband gebruikte. Fenomenaal. Ook het moeilijke uitgestrekte middendeel (genaamd “Pickerings Triangular Whisp”) was goed te zien

Ten einde
              Langzaam kwam de mist opzetten. Daardoor werd de hemel nabij de horizon grijs en moest een zoektocht naar Pluto helaas worden gestaakt. Tijd voor wat slap ge-ouwehoer. Belangrijke maatschappelijke vraagstukken kwamen aan de orde:
              Brinx werd gepijnigd door de vraag “welke grappenmaker heeft bedacht dat het Celestron “9 en een kwart” moest worden? Waarom niet gewoon 9????”
              En verder flauwe internetgrappen zoals “One does not simply Wok into Mordor “ en de Tampeloeres van Bob Marley.

Ik hoefde geen tentje op te zetten om te slapen, want ik mocht overnachten in Roels huis in Deventer.
              Bedankt allemaal voor deze kijknacht: niet superproductief, maar wel erg leuk !
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Eindelijk de gelegenheid om nog een paar foto's te posten:

(en ik ben al drie dagen op zoek naar de betekenis van het woord Kafoep. Staat niet in het woordenboek, Wikipedia weet het niet en Google verwijst slechts naar de Kafoepstraat of naar bedenkelijke Chinese "vecht"filmpjes... ).
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hier nog de beloofde foto's. Soms heb je er een hele mooie tussen zitten, zoals nu.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

LOL @ Harro's hoofd!!! Geweldig!!!

mooie foto's Steem, die laatste is echt super!
                    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Voor de oplettenden: welk gedeelte van de lucht is zichtbaar in die laatste foto? Namen van sterrenbeelden en sterren toegestaan.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                        Voor de oplettenden: welk gedeelte van de lucht is zichtbaar in die laatste foto? Namen van sterrenbeelden en sterren toegestaan.
                        als ik het me goed herinner moeten de pootjes van Ursa Major daar staan.. Dusseh... Talitha en Tania A/B??? en misschien nog net boven de horizon Leo Minor en Lynx

of mag ik niet meedoen

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                          Roel was zo aardig mij de 8" Skywatcher dobson te lenen, nog voor deze binnenkort naar Marijn toe gaat. Dus Marijn, ik heb hem even voor je getest. En hij is helemaal goedgekeurd!
                          Bedankt, bedankt! Haha, ik ga er helemaal blij mee zijn!!!

Ik hoop hem deze week op te komen halen bij Roel!! Geld is geen probleem, vervoer met de ouder(s) misschien wel. :P Hahaha. :P

Commentaar

Zullen we een mailtje sturen naar de Gemeente Voorst om eens te vragen of zij weten wat de oorsprong is van de kafoepstraat? :P

Hihi. Bedrijf: Astroforum. Functie: enthousiasteling.

Commentaar

Werken...
                            X