Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Roel, Klein-Amsterdam 17/18 juli 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Roel, Klein-Amsterdam 17/18 juli 2007

Gisteravond zat ik me al te verkneukelen over de mooie blauwe lucht die steeds blauwer werd. Ik heb deze week late dienst = mogelijkheid tot uitslapen = mogelijkheid om tot diep in de nacht waar te nemen! Dus om een uurtje of twaalf heb ik de Celestroel Shaft in de auto geladen en ben ik naar mijn vaste waarneemstek gereden.
    Op het moment dat ik daar uit de auto stapte zag ik al direct de Melkweg. Je kan duidelijk merken dat de zomerschemering zowat voorbij is. Mooi zo!

Het doodlopende weggetje in Klein-Amsterdam is toch wel een mooie plek op een zomernacht. Honderden kwakende kikkers, een prachtige sterrenhemel en verder niks. Heerlijk!

Eerste object was de komeet. Mooi rond vlekje met een kern die iets gecondenseerder leek dan de vorige keer. Als ik je niet beter zou weten zou je denken dat het een face-on sterrenstelsel is.

Daarna uiteraard weer een paar klassiekers in Schutter. Het donkerste stukje horizon is in Klein-amsterdam gelukkigerwijs zuid, en de neveltjes waren dan ook weer prachtig. Vooral M17, de Omeganevel, leek net een plaatje uit een boek, ontzettend mooi. Erg jammer dat ie altijd zo laag blijft. Het is een van de mooiste Messiers die ik ken. Ik heb er een schets van gemaakt:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=103564#103564

M27 (Halternevel) zo ontzettend hoog in het zuiden is het showobject van de avond. De haltervorm was knetterhelder, de uitlopers aan weerszijden die de nevel een beetje de vorm van een oog geven waren ook goed te zien. En alweer de centrale ster gezien! Deze keer makkelijker dan de de vorige keer. Magnitude 14,5 of zoiets!

Maar wat mijn avond helemaal fantastisch maakt was de Sluiernevel in de Zwaan. Nooit gezien, ik dacht dat ik het wel kon vergeten zonder megadure ocularen en zonder OIII filter. Maar toen ik mijn kijker op de juiste lek richtte zag ik hem direct! Het oostelijke deel wel te verstaan. Een enorme diffuse smalle boog, twee keer zo groot als het beeldveld van mijn 25 mm Plossl. Helaas veel te groot om te tekenen, maar prachtig om te zien. Het Sodiumfilter dat ik bij mijn Orion UK kreeg had trouwens een opvallend goed effect. Het contrast werd hoger en helderheidsverschillen in de sluier waren beter te zien. Had ik niet verwacht.

Het westelijk deel van de Sluiernevel is kleiner, maar heeft een mooie S-vorm met een behoorlijk heldere boog. Vlak bij een zeer heldere ster. Een mooi gezicht, maar lastig om te schetsen. Je ziet moeilijk wat nu precies nevel is, en wat de verstrooiingsgloed van de ster. Toch kon ik het niet laten om er een schetsje van te maken:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=103564#103564
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Leuk verslag! Prima plekje heb je gevonden zo vlak bij huis voor avonden als dit. De eerste ervaring voor mij was dat het er erg winderig was, maar zonder teveel wind is het een prachtplek! Kriebelt het nu nog erger voor Frankrijk met voorproefjes als dit?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Inderdaad, nog geen kwartier rijden van mijn huis. Alleen op winderige nachten is het daar slecht toeven, maar dat heb je zelf al gemerkt! Of het kriebelt? Wat denk je zelf?? Ik ben alleen bang dat ik na Frankrijk niet meer zo enthousiast ben over Klein-Amsterdam....

Commentaar

zou het vanavond weer helder worden roel?
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
          zou het vanavond weer helder worden roel?
          Ja!

Commentaar

Werken...
          X