Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Overveen, 13/14 juli 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Overveen, 13/14 juli 2007

Vandaag de kofferdob en de dmk wat verder uitgetest. De DMK op jupiter was geen succes, erg lage stand en enorme turbulentie. Voor de rest is de 20cm kofferdob een fijn kijkertje en met de juiste oculairs (lvw van vixen) nauwelijks randonscherpte te bekennen.
    M13 is een feest voor het oog, M11 was erg in de lichtgloed, maar toch mooi om te zien. Spetter is M57, met alle vergrotingen. Nog geprobeerd de cirrusnevel met UHC in de 42mm vixen te krijgen, maar geen succes.
    Erg leuk zijn M31 en de dubbele open sterrenhoop met dit oculair.
    Enfin, was toch even lekker kijken vannacht. Temperatuur mocht er ook zijn.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

M11 blijft inderdaad een prachtig object :P

voor de cirrusnevel moet je echt wel wachten op een zeer zwarte hemel, en dan is hij echt wel te doen, zeker met een filter...

gr,

david
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Waarschijnlijk toch te weinig contrast. Ik had gehoopt met een ultralage vergroting en een UHC met 20cm kijker en 4 graden beeldveld ze allebei te zien.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik heb die nacht ook tot 3 uur zitten waarnemen. M11 was erg mooi met de C9,25, met de 127 mm TS refractor heb ik met een UHC filter en 35 mm panoptic de sluiernevel in een beeldveld goed gezien, en verder de noordamerikanevel plus de nevel rond gamma cygni.
        Jupiter was in de refractor toch erg mooi, met de C9,25 zag je haast niets.
        Wel Uranus met de C9.25 als een mooi groen bolletje gezien. En Mars met e refractor tegen 3 uur toen ie net op was en erg laag, maar je zag heel goed de fase.
        6207 bij M13 was met de refractor perifeer, en ,met de C9,25 wel heel goed te zien, da's dan weer de kracht van aperture!
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Nop, ik heb vannacht weer waargenomen met de 127 mm TS refractor, en nu vanuit mijn tuin in Oegstgeest. Ik kon de helderste boog van de sluiernevel zien met panoptic 35 + UHC filter. Met een 19 mm UO Konig plus UHC was ie veel beter te zien, maar nog niet zo goed als in Noordwijk bij de duinen.
          Conclusie: misschien kun jij hem in haarlem met wat meer vergroting toch zien? Of de lichtvervuiling in Oegstgeest is toch minder dan in Haarlem. groeten, Nico
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Hmm, ik denk dat het dan toch een kwestie is van meer contrast Nico. Haarlem is vreselijk lichtvervuild, en zwaan+cirrus stond midden in de lichtkoepel. Ik denk dat UHC dat ook niet kan elimineren.

Commentaar

Werken...
            X