Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First Light Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First Light Dobson

Eindelijk was het onbewolkt, reed na het werk naar huis direct de Dobson naar buiten en even laten afkoelen.

Ja en als beginner is alle begin moeilijk dus:

Als eerste de poolster maar in het vizier, om de zoekker uit te lijnen (anders heb je toch wel veel problemen een en ander te vinden), nooit geweten dat er toch nog zoveel sterren staan als je door de kijker kijkt, zeker met mijn 2" 32mm wide angel oculair, daarna de poolster in de standaart bijgeleverde plossel gezet en de zoekker uitgelijnd. En wat is een red dot pointer dan heerlijk om te zoekken.

Vervolgens naar Jupiter gekeken, maar goed kreeg het ding eerst niet in de kijker, tot ik erachter kwam dat ik de hoek niet haalde en het tuinhuisje in de weg staat, gelukkig bracht de tuintafel en een krukje uitkomst. Ondanks veel gewiebel van de kijker toch Jupiter goed in beeld, en met de iets grotere vergroting heerlijk kijken.

Oke Nu maar proberen iets verder te kijken, had me al een poosje voorbereid op M13, dus als beginner eerst maar eens proberen met "het 2" oculair, weinig resultaat. Dus dan maar proberen met het 25 mm plossel oculair, en ja hoor een wazig vlekje waar m13 moest zitten, hoppa het 10mm oculair erin en eindelijk gevonden.. Nooit geweten dat je toch nog zoveel moet vergroten.

Tot afsluiting nog even naar de maan gekeken en tevreden de Dobson naar binnen gezet. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.....

Heb toch wel een paar nadelen gevonden:
    -Door het formaat en gewicht is die niet even in te laden om op een lekker donker plekje te gaan staan
    - De montering draait echt zwaar waardoor het volgen een hele klus wordt. Heeft er iemand nog een idee hoe ik dit soepeler kan laten lopen?

Al met al een geslaagde avond voor mij dan........
    Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Misschien een beetje smeeren of minder vast aandraaien.

Commentaar

Re: First Light Dobson

Origineel geplaatst door Reinhard

knip

- De montering draait echt zwaar waardoor het volgen een hele klus wordt. Heeft er iemand nog een idee hoe ik dit soepeler kan laten lopen?

knip
      ........

Zoek maar eens in de afdeling "zelfbouw" hier op het forum.

Ik heb ooit eens een geweldige uitvinding gedaan.

Leuk verslag overigens.
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Re: First Light Dobson

Origineel geplaatst door Wolkewietje
        Ik heb ooit eens een geweldige uitvinding gedaan.
        Nou en of! Het ei van Columbus mag ik wel zeggen!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

En wat mag dat dan wel wezen als ik vragen mag ?

Commentaar

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... je&start=0

Top, bedankt ga ik meteen mee aan de slag......
            Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Ah de TV Swivel base, da´s inderdaad een goed idee, die zou nog wel eens van pas kunnen komen als ik toch nog eens een rockerbox voor m´n Newton ga maken.

Commentaar

Werken...
              X