Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje 8 juli 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje 8 juli 2007

In verband met het klimaatbewustzijn (7-7-7) had ik een een bijzonder analoge houten dobson neergezet zonder vervuilendende volgmotor.
    Ik heb waargenomen met de kofferdobson en het was een succes. Jupiter kwam net op (wat staat dat ding akelig l-a-a-g) en had moeite met het verkrijgen van detail op het oppervlak. Ook de banden leken niet zo helder naar voren te komen. Maar dat kwam waarschijnlijk door de lage positie en de huidige atmosfeeromstandigheden.
    Een blauwfilter hielp! Ik kon hiermee veel meer structuur tevoorschijn toveren dan ik vermoed had. Het 'band kwijt' kan ik beamen.
    Ik moest me wel na lange tijd weer herorienteren op de zomerhemel. Heel eventjes was de transparantie goed, maar al gauw werd het heiig en kwamen er kleine wolkjes aan. Net op de plek waar ik de sluiernevel wilde zien.
    Toppertje van de avond was trouwens de halternevel met mijn nieuwe OIII filter. Man! Je ziet m bijna door de wolken heen. Erg fraai. Grappig genoeg reageerde de ringnevel nauwelijks op de OIII, en beter op uhc.
    Je merkt trouwens met een snelle F4 kijker dat je heel snel uit je oculairs loopt, een 13mm is in mijn C11 een mooi oculair om saturnus uit de doeken te krijgen, maar in de dob is het een overzichtsoculair. Ik heb nog een 8mm nodig voor de fijnste vergroting.

De jupitermaantjes aan 1 kant waren trouwens ook mooi om te zien. Om 2.00 gingen we naar huis.
    Nog een weekje of 2 wachten, als het nieuwe maan is en dan kan het seizoen echt van start! Dit was een leuk voorproefje.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

nop je zal wel bedoelen om 02:00 uur anders zit je er nu nog.
    maar inderdaad een geslaagde avond.
    ben zelf met edjuh aan zn eq 6 bezig geweest om het oude vet te verwijderen en er weer verse in te doen.
    was ook erg leerzaam.

Commentaar

Oeps. Gecorrigeerd.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, in jouw kijker geeft zelfs de 8mm nog maar een vergroting van 100x! (en dan je TMB 4mm verkopen???) Over filters gesproken: op Jupiter werkt een Baader Contrast Booster erg goed. Toen Jupiter zo laag stond dat ik zonder filter vrijwel niets zag, zag ik met het filter toch duidelijk 1 band. Ook de atmosferische kleurfout werd een pak minder. Het was door de lage stand natuurlijk nog steeds een lillende bal mozzarella, maar toch.

Hoe houdt de kofferdob zijn collimatie trouwens? Ik ben zo benieuwd naar dat ding!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuk verslag Nop! Ik wil ook zo'n ''mini''-dob!!
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
          X