Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klein-Amsterdam, 7-7-'07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klein-Amsterdam, 7-7-'07

Wat doe jij op 7-7-7? Waarnemen natuurlijk, wat dacht je dan!?

Eindelijk was het weer eens echt helder en kon ik voor het eerst sinds de aankoop (inmiddels drie weken geleden!) mijn nieuwe Orion UK Dobson eens echt goed uittesten.

Rond een uur of twaalf kwam ik aan bij de waarneemstek. Niet helemaal donker, maar het viel met toch zeker niet tegen. Omdat ik mijn atlas thuis had laten liggen moest ik het doen met de objecten waarvan ik de plaats uit mijn hoofd wist.
    Ik begon met M11. Wow... Daarna M27. WOW! Vooral in de 9 mm was het een plaatje! Ik ben er vrij zeker van dat ik de centrale ster heb gezien. En wat heldere ster stond aan de rand van de nevel, maar bij perifeer kijken zag ik af een toe een ster precies in het "kruispunt" van de haltervorm. Dat moet hem toch zijn? Super, dat was een primeur!

De zuidelijke horizon was mooi vrij en ik scande hem af om te kijken wat het laagste neveltje is wat ik vanavond kon pakken. Uiteidelijk vond ik M6, de butterfly, zowat op de horizon! Prachtig, deze open sterrenhoop heb ik tot noe toe alleen nog maar in Frankrijk gezien maar de vlindervorm was ook nu best goed te herkennen.

De objecten die ik vanavond bekeken heb: M31, Dubbelhoop, M27, M51, M57, M56, M11, M17 (prachtig, zwaanvorm n structuur in de langste uitloper!) M16, M8, M28, M3, nog een klein open hoopje in Pijl, M13, M92 en als afsluiter Jupiter. Die laatste was door zijn lagere stand een pudding. Eerder op de avond zag ik meer detail door de 6 cm Polarex! Jammer, ik had graag voor het eerst een schaduwovergang willen zien.

Ik kan wel zeggen dat ik erg blij ben met mijn nieuwe Dob! Al deze objecten zagen er echt schitterend uit, en dat terwijl het niet eens echt donker was. Het beeld was contrastrijk en op de n of andere manier erg rustig met mooie puntvormige sterretjes. Bolhopen zijn prachtig prachtig prachtig, en M27 toonde meer detail dan mijn 8" op een donkere nacht. Nog een maand en ik sta met deze kijker onder een Zuid-Franse hemel, en het jeukt als nooit tevoren!

Ik wil meer, MEER!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mij ook wel eens gebeurt, geen atlas. Balen is dat!
    Gefeliciteerd met je nieuwe dobson. Geen last van kassen gehad daar??
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Kassen? Die hebben we hier nauwelijks. Mijn waarneemplek ligt wel precies tussen drie steden in (Deventer, Apeldoorn en Zutphen) Alledrie liggen ze op zo'n 12 kilometer afstand. Qua duisternis is het te vergelijken met Volkssterrenwacht Bussloo, even verderop, maar het zich op het zuiden is vele malen beter.

Commentaar

Wow! Mijn telescoop is goed! De centrale ster blijkt nogal een "uitdaging" te zijn. En dat onder een zomerschemer-hemel!

Spacepage.be: "De centrale ster heeft een magnitude van 13,4 en is daarmee zeer moeilijk waar te nemen. In onze streken is een 25 30 cm telescoop het minimum."

Wikipedia: "De centrale ster van M27 is redelijk helder met een magnitude van 13.5. Je zult deze niet kunnen zien met een kleine tot middelmatige amateurtelescoop, maar een redelijk geavanceerde telescoop moet de enorm hete blauwachtige subdwerg (neutronenster) kunnen zien."

Jippie!

Commentaar

Oei Roel, wat een bergen objecten!!! Ik denk dat ik binnenkort eens bij je kom buurten!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik zie het alweer... ik zat op de verkeerde plek zaterdagavond.. Ik stond op het grote kerkhof bij Deventer op stelten tussen de mensenmassa's terwijl ik ook op mn dooie gemak rustig in alle stilte sterren had kunnen tellen...

argh...
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

oh, ik verwarde even klein-amsterdam met nieuw amsterdam...
              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Werken...
              X