Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje conjunctie Venus en Saturnus 1,2 juli 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje conjunctie Venus en Saturnus 1,2 juli 2007

Ik had mijn Skylux nog op het balkon staan omdat ik vanmiddag naar de zon had gekeken, toen ik net Venus zag verschijnen nadat de zon was ondergegaan (ook best leuk om dat te volgen door een astrosolar-filter overigens, je ziet dan wolkenbanden voorbijschuiven en de zon achter de sillouetten van verwegstaande bomen zakken). Maar daar wilde ik niet over berichten, ik zag dus Venus verschijnen en dacht ach daar kan ik de telescoop ook nog wel even op richten. Na wat zoeken (de zoeker stond niet helemaal goed uitgelijnd) zag ik een lichtvlekje in het oculair en stelde er op scherp, hé wat is dat nou dat is... dat is Saturnus ! Hè hoe kan dat nou die staat daar toch helemaal niet ? Sterrengids opgezocht en jawel het is toch echt Saturnus in conjunctie met Venus nog wel. Morgen ook nog te zien (als het niet bewolkt is...). Venus staat er nu ook erg mooi bij overigens met een schijnfase van iets minder dan de helft, leuk om naar te kijken. Daar zal ik het voorlopig wel weer even mee moeten doen vrees is want de weersvoorspellingen zijn nog steeds niet gunstig. Maar goed vanavond heb ik me goed vermaakt.

Je hebt blijkbaar geluk gehad. Ik wou de samenstand gisteravond ook zien, maar de wolken wilden weer eens niet meehelpen...
    Het moet inderdaad fantastisch zijn in een oculair met lage vergroting.
    Beiden stonden vermoedelijk ook al heel laag, niet ?
    Hopelijk komt er vanavond nog een kans ...

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik had net even een gaatje in de bewolking en heb ze dan ook maar heel even gezien (een paar minuten maar zo rond 22:30). Ze stonden niet echt laag ik schat op een graad of 20. Wie weet vanavond nog een keer ...

Commentaar

Ik schat een graad of 13...
        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Bedoel je vanuit Chicago of Nederland ?

Commentaar

Vanuit Utereg, zie de link onder het getal 13.

Commentaar

Schatten vind ik toch leuker dan opzoeken in een tabel, maar het is wel handig dat we onze schattingen kunnen checken met jouw site. Waar bevind u zich op het moment eigenlijk u heeft als woonplaats Chicago toch ?

Met een beetje mazzel kunnen we het tweetal vanavond weer zien, het is helder op het moment en misschien blijft dat nog even zo.

Commentaar

Ik heb ze zojuist toch nog een keer gezien, er was een kort moment tussen het wegtrekken van laaghangende bewolking en het binnendrijven van hoge bewolking dat ik ze nog net even kon zien. Te kort om er een foto van te maken helaas, maar het was een mooi gezicht om beide samen in een beeldveld te zien. Ook leuk om gewoon met een verrekijker te bekijken overigens. Morgen staan ze ook nog redelijk dicht bij elkaar dus mocht je ze gemist hebben dan heb je morgen nog een laatste kans. IJs en weder dienende...

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Schatten vind ik toch leuker dan opzoeken in een tabel, maar het is wel handig dat we onze schattingen kunnen checken met jouw site. Waar bevind u zich op het moment eigenlijk u heeft als woonplaats Chicago toch?
                  Ik ben geen u hoor, ik ben gewoon jij.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat het helemaal fout geschat is ofzo, maar eerder dat het leuk is om je schattingen vervolgens te controleren, dat doe ik zelf ook, en het verscherpt het gevoel voor dit soort schattingen. Helemaal mee eens dus; schatten is leuker.

Ik woon vlakbij Chicago en ben daar nu, maar mijn website staat op dezelfde server als astroforum.nl en is helemaal gericht op nederlandstalige waarnemers in de Benelux. Een website beheren vanuit een ander land of werelddeel is niet anders dan wanneer de server bij je om de hoek staat; het internet merkt de grenzen niet :-)

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
                    Ik ben geen u hoor, ik ben gewoon jij.
                    Dat was maar een geintje hoor.

Leuk om te lezen over een Nederlander die in Chicago woont en die zich nog zo bezig houdt met Nederlandse Astronomie.

Commentaar

Werken...
                    X