Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag afgelopen week

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag afgelopen week

Dit is een vervolg op "Nieuwe telescoop en eerste avond" in het Instrumenten-Beginnersforum, maar omdat dit niet meer over de telescoop gaat post ik hem in Waarnemen&verslagen.

Waarschuwing: Beginners-verslag.

Ik heb weer vooruitgang geboekt.
    Equatoriaal objecten opzoeken gaat me nu goed af, en na Venus Saturnus en Jupiter heb ik inmiddels ook de maan en m'n eerste deep sky objecten gevonden en bekeken.

Afgelopen week in de nacht van zaterdag op zondag na middernacht ineens een gat in de bewolking en snel met de telescoop naar buiten gegaan.
    Nu eens proberen te zoeken met binnen de computer draaiend met Stellarium, en na drie keer naar binnen en buiten lopen had ik de locatie van de ringnevel/M57 gevonden. De ringnevel zelf nog niet, ook door de verrekijker kon ik hem nog niet zien.
    Telescoop zo precies mogelijk op de locatie gericht met 9mm oculair (55x) en scherpstellen. De sterren werden scherp, 1 vage vlek aan de rand van het beeld niet, hmm..vlek naar het midden en ja! Kleine vage grijze vlek maar wel met de juiste vorm. ->Midden in de nacht in de tuin met een grijns op het gezicht starend in een buis. Van 9mm naar 4mm gewisseld en van het vage grijze vlekje was te zien dat de ring helderder was dan het midden, en de vreemde vorm van de ringnevel was er goed uit op te maken. M'n allereerste deep sky object.
    Ongeveer twee minuten na het vinden en het wisselen van oculairs wilde ik ook de Barlow lens proberen, maar toen was ik al te laat, bewolking ervoor. Ik zat nog te wachten maar overal gingen de sterren uit en de bewolking bleef permanent, snpotverdorie.
    Dus na het vinden had ik hem nog niet rustig kunnen bekijken, maar nu wist ik in ieder geval hoe ik hem kon vinden vanaf Vega, en zou ik hem de volgende keer snel weer kunnen vinden.

Van de week verder weinig kans gehad om waar te nemen, wel al eerder in de week voor het eerst de maan kunnen bekijken door een laag sluierbewolking maar omdat de maan flink helder is is er dan toch best veel van te zien. Afgelopen avond vielen er eindelijk af en toe heldere gaten in de bewolking en ook weer naar de maan gekeken. Heel erg mooi, kan er veel detail van zien en kijken op een vergroting van ~165x gaat goed. Bij de maan is het hele beeld verlicht en dus heb ik ook voor het eerst "seeing" verschijnselen gezien waarbij het beeld gaat golven en stromen bij hoge vergroting.

Alhoewel ik geen ambities heb om Astrofoto's te maken wilde ik toch eens proberen of ik de maan door het oculair kon knippen. Ik heb een oude digitale camera met 640x480 resolutie. Bij de oculairs met kleine opening kreeg ik zoiezo niets in beeld, met het 25mm oculair met grote opening wel, maar daarbij is de vergroting weer heel laag. Barlow3x en 25mm oculair dan maar, da's geen goeie combinatie maar dan kom ik in ieder geval aan ~60x vergroting. Ik heb de maan in beeld gekregen maar zo slecht dat ik dat niet durf te posten. De schijngestalte van Venus mislukte ook. Dus m'n fototoestel heb ik weer weg gezet.

Iets later gisteravond meer opklaringen en ik besloot op te blijven.
    Eerst weer de ringnevel op proberen te zoeken om hem rustig te bekijken. Dat viel rond 23:30 nog niet mee omdat het nog zo licht was (langste dag van het jaar ook nog ) dat ik op het blote oog de sterren rond Vega niet kon zien en niet kon vinden waar ik naartoe moest. Iets later lukte dat eindelijk en weer had ik hem na 1x richten in het oculair. Naar 165x vergroting gegaan en rustig zitten kijken. Hij is flink lichtzwak zodat er behalve de vorm en een donkerder centrum dan de ring geen details te zien zijn, maar het idee dat je in-het-echt naar zo'n interstellaire nevel zit te kijken vind ik erg leuk. Begrijp ik ook meteen waarom er mensen zijn die grotere telescopen kopen of bouwen.

Opzoek naar het tweede object, M51 de "whirlpool galaxy", een kwartier gezocht, maar niet gevonden. Om een of andere reden zal ik er overheen gekeken hebben. Da's jammer want ik wil graag zo'n extragalactisch stelsel in m'n oculair vinden. Dat ga ik de volgende keren dus weer proberen, misschien andere sterrenstelsel-Messiers. (zal eerst eens goed hun magnitudes opzoeken..)
    Daarna snel binnen M13 ingevoert in Stellarium, een sterrenbolhoop. Die was buiten qua sterren vrij makkelijk te vinden. (was maar een keer of twee op en neer lopen. ) Viel me op dat Vega een soort driehoekje heeft met een soort (optische, denk ik) dubbelster en een andere heldere ster en die driehoek met Vega als punt wijst zo ongeveer in de richting van M13. Dus was Hercules en de locatie waar M13 zou staan snel gevonden. Zal nu ongeveer half één geweest zijn, en inmiddels kwam er bewolking aan.. na 2x richten had ik een vlek in m'n oculair. Weer naar 165x vegroting gegaan en zitten kijken. Ook dit was heel lichtzwak maar buiten het centrum aan de rand en verder om het object heen waren best veel zwakke sterren als losse puntjes te zien nadat m'n oog enige tijd aan het object kon wennen. En da's toch niet verkeerd en wel leuk. Inmiddels trokken er al slierten bewolking voor m'n telescoop en was ik al een keer achter m'n telescoop uit geschrokken van fel weerlicht in de verte. Helft van de hemel was nu al dichtgetrokken en dat was het einde van de avond/nacht. Half uur later zelfs al een wolkbreuk, maar toen had ik m'n ogen al zo goed als dicht.

Ik denk dat ik het dus wel te pakken heb, en dat zal voorlopig wel zo blijven.
    Als er over enkele maanden eens een keer zo'n starparty niet al te ver hier vandaan gehouden wordt zal ik ook zeker een keer gaan kijken.
    Twee ogen variabel bruine oculairen met kruintoriale montering en 1x15 wijsvingerzoeker
    Verrekijker 7x50 en Bresser Pluto 114/500

Re: Waarneemverslag afgelopen week

Origineel geplaatst door Flaresofchaos
    Waarschuwing: Beginners-verslag.
    Maar zijn de mooiste om te lezen
    Groet, Jan

Commentaar

Zo! Dat is niet verkeerd, zeg! Een tip: je kan een sterrenkaartje uitprinten of een sterrenatlas aanschaffen om mee naar buiten te nemen. Wanneer je dit met een ROOD zaklampje bekijkt raken je ogen veel beter aangepast aan het donker dan wanneer je heen en weer loopt naar een computerscherm. Je zult merken dat je dan nog veel meer details gaat zien! Leuk verslag trouwens!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ik zou zeggen plaats een link want ik heb geen site gevonden waar ik sterren kaarten kan uitprinten. ik gebruik zelf daar voor winstars (kan het scherm rood licht laten geven in plaats van wit/blauw.

Commentaar

Origineel geplaatst door bram
          ik zou zeggen plaats een link want ik heb geen site gevonden waar ik sterren kaarten kan uitprinten. ik
          Kijk hier eens.

Commentaar

Je vergeet onze eigen kaartjes! Kijk snel eens in het servicemenu of op hemel.waarnemen.com!
            Tsss
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Eh ja die zijn ook errug goed, dat ik daar nu niet aan dacht.

Commentaar

Even voor de goede orde
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                X