Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Woensdag 20 juni: micro-waarneemverslagje maan e.a.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Woensdag 20 juni: micro-waarneemverslagje maan e.a.

Ik heb vanavond de gelegenheid genomen om de MC MTO 11CA (Maksutov telelens/telescoop, D=100mm, F=1000mm) naar buiten te nemen voor wat relatief snelle waarnemingen. Ik heb de scoop(/telelens) gebruikt op een licht Manfrotto 718B fotostatiefje, in combinatie met een Celestron 1.25" diagonaaltje, Meade 25mm en 15mm Plossls en een oude Celestron 6mm Kellner. Omdat dit officieel een telelens is maar vaak als scoop gebruikt wordt, zal ik er maar gewoon met 'scoop' naar refereren.

Wat een leuk scoopje! In een hand mee naar buiten te dragen (binnen reeds gemonteerd, kwestie van fotodraad vastdraaien), objectje zoeken met de 25mm erin (vergt enige behendigheid i.v.m. beperkte nauwkeurigheid van het statiefhendeltje) en instant waarneemplezier. Hoewel de scoop technisch gesproken wel wat moet afkoelen en je dus het beste even kunt wachten, heb ik er direct mee waargenomen. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is niet zo heel groot deze tijd van het jaar.

Allereerst even de maan in beeld gebracht: met de 25mm staat ze overzichtelijk in haar geheel in het beeldveld (beslaat ruwweg 40% van de beelddiameter) - en het beeld was (voor zover de seeing toeliet) erg scherp! Uiteraard volgden de 15mm en de 6mm al snel, en de scoop stelde beslist niet teleur. Veel detail zichtbaar nabij de terminator uiteraard, met als juweeltje een nog net oplichtend centraal gebergte in een verder aardedonkere krater. Ook mooi om de heuvelruggen/breuklijnen in de maria te zien bij deze maanfase.

Op naar Venus, waar naar verwachting zo zonder filters niet bijster veel detail aan te ontdekken is. Natuurlijk wel leuk om de fase zo helder te zien: net een miniscuul extra maantje. Bij Venus was het effect van de onrustige seeing een stuk duidelijker dan bij de maan, desondanks was het beeld nog behoorlijk stabiel (dankzij de beperkte opening van deze kijker?).

Hierna heb ik een snelle stertest gedaan op Arcturus: lekker dicht bij het zenit, dus een veel stabieler beeld. In- en outfocus keurige donuts (weliswaar met de 25mm), en in focus was een mooie kleine diffractiering zichtbaar. Ik zal nog stertests gaan ondernemen bij hogere vergrotingen, maar tot nu toe is er geen spoor van astigmatisme te bekennen. Dat schijnt nog wel eens voor te komen bij deze scopen omdat er in de fabriek hier en daar wat schroefjes iets te enthousiast aan worden gedraaid, waardoor er soms spanningen op de optiek komen te staan. Bij de recentere versies van deze scoop is dat strakdraaien doorgaans verholpen, deze lens stamt echter uit 1998. Tot zover niets mis mee dus!

Wat wel erg welkom gaat zijn is een externe focuser. De focusring om de buis die ik nu gebruik draait regelmatig maar zwaar, en gecombineerd met het lichte statiefje wil het beeld nog wel eens heen en weer zwabberen bij het scherpstellen. Een beetje vervelend als je met 166x vergroting een planeetje in beeld probeert te houden (en je bovendien nog zonder zoeker werkt). Die red-dot finder die ik nog had rondslingeren gaat hierop gezet worden!

Bij de aanschaf zat ook een handige L-bracket van TS om de scoop mee op een Vixen-achtige dovetailhouder te bevestigen. Leuk, omdat ik ook nog wel wat wil gaan webcammen met deze scoop - en dan is een stevigere montering wel mooi meegenomen.

Als reiscombinatie vind ik deze scoop + dit statief trouwens wel erg geschikt! Als je genoeg geduld hebt om objecten te zoeken met zo'n statiefhendel (en geen fotoplannen ermee hebt) is het een dikke aanrader. De combinatie scoop + statief past makkelijk in je handbagage, en je houdt nog ruimte over ook.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!
Werken...
X