Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maandag 18 juni Gat in de wolken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maandag 18 juni Gat in de wolken

Gisteravond was er hier in Amsterdam rond elf uur even een gat in de bewolking. Ik was de hele avond met de lokale politiek in debat geweest over nut en noodzaak van een ondergrondse parkeergarage onder het plein waaraan ik woon, dus een beetje stoom afblazen was gewenst.
    Uiteraard geen tijd om de dob af te laten koelen, maar juist voor deze gelegenheden staat de 80mm refractor paraat. Het wordt op 18 juni niet donker en zeker om elf uur nog niet, dus het was mooi dat Jupiter boven de huizen aan de achterzijde tevoorschijn aan het komen was (en dat de meeste mensen op het ogenblik niet meer stoken, helaas nog wel douchen, maar ja, .... je kunt niet alles hebben)
    Tegenwoordig kan ik kiezen: kijk ik met twee ogen of met een oog. Ik moet zeggen dat ik in de korte tijd dat ik ik die keuze heb best een afkeer heb gekregen van wat Amerikaanse binoviewer-fanatici wel de 'cylops-mode'noemen. Daarvoor zijn eigenlijk twee redenen: de eerste is dat het met twee ogen simpelweg meer ontspannen kijkt. Of je het andere oog nou dichtknijpt of openlaat of afdekt of wat dan ook, het haalt gewoon niet bij het gewoon mee laten kijken. De tweede reden is dat ik met twee ogen minder vergroting nodig heb om dezelfde details te kunnen zien. En bij minder vergroting zijn de beelden (vind ik) meestal veel esthetischer.
    Ik moet er natuurlijk bij zeggen, dat deze conclusies gebaseerd zijn op korte, anekdotische waarnemingen van voornamelijk maan en planeten. Ik hoop de komende maanden in Italie en de Alpen ook anderssoortige objecten te kunnen vergelijken. Maar voorlopig kan ik heel duidelijk zijn: twee ogen is erg fijn.

Nog een opmerking over Jupiter: er blijft in mijn waarneming een enorm verschil tussen de beide hoofdbanden: noord is veel duidelijker dan zuid. Zou dat voorlopig zo gaan blijven?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd
Werken...
X