Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneem verslag Optisan 203mm f4

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneem verslag Optisan 203mm f4

Vorige week heb ik alles afgrond van de optisan, Hij is nu bekleed met vilt, en dunnere spidervanes.

Heb voor mijn verjaardag een Orion Cheshire collimator gekregen, en alles goed afgesteld. Collimeren is nog nooit zo gemakelijk geweest.

En dat alles goed stond dat bleek wel uit de resultaten. Om 14:00 uur naar buiten voor waarnemen van de zon.
    Adembenemend mooi en strak, er was duideljk 1 paar zonnenvlekken te zien in het midden van de zon.
    Bij groter vergroting van 6mm wide angele ook duidelijk kleine bewegingen van het opervlak te zien
    Heb geprobeer om vast te leggen, valt echt vies tegen. Iemand tips om dat te kunnen doen.
    Zie echt geen..fluit op m'n scherm zelfs nauwelijks iets met een zwarte parablu erbij.

Vanavond naar buiten voor jupiter en enkele Messier objecten kan niet wachten
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Re: Waarneem verslag Optisan 203mm f4

Origineel geplaatst door ArieV
    Bij groter vergroting van 6mm wide angele ook duidelijk kleine bewegingen van het opervlak te zien
    Wat bedoel je?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Het leek me een beetje op kleine stipjes wat een beetje bewoog, maar kan ook aan mij gelegen hebben.
      Wat ik ook met de 102mm heb gezien en daar ben 100% zeker van, uitschieters (daar leek het op) aan de rand van de zon. (vlametjes).

Commentaar

10-06-7

Gisteren de scoop op 2 planeten gericht en gekeken wat het resultaat zou zijn.
        Na een snelle collimatie om weer alles in een lijn te zetten, de kijker op Jupiter gericht.
        Zeer mooi en scherp, viel me op dat naar mate de planeet verder buiten beeld trekt, en beelt onscherper wordt. In het midden is de planeet bol mooi scherp, en waren er duidelijk wolkenbanden, rode vlek en noordpool te zien. Aan weerszijde van Jupiter stonden aan elke kant 2 maantjes en goed duidelijk te zien, zolang Jupiter maar in het midden staat.
        Venus
        Venus is zeer helder te zien bij 6mm Wide expanse, is hij erg scherp en helder.
        De seeing was zeer slecht door veel dauw, en mijn concentratie werd telkens verstoord door rot muggen.
        Heb een foto van Venus weten te maken, maar steld echt bar weinig voor, overbelicht en door de vocht in de lucht, is het beeldje wat uitgestrekt.
        Volgende week zijn de messier objecten weer aan de beurt.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
          Zeer mooi en scherp, viel me op dat naar mate de planeet verder buiten beeld trekt, en beelt [sic] onscherper wordt.
          In een 203mm f/4 vooral een pak randastigmatisme door het oculair veroorzaakt; ook voor een deel veldkromming, maar daar kan je oog meestal voor corrigeren.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
          X