Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vuurbol gezien

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vuurbol gezien

Hallo iedereen,

Op dinsdagavond 1 november zag ik om 23.27 u. tussen Leeuwarden en Sneek een enorm heldere vuurbol. Hij was in het oosten zichtbaar, had een geschatte helderheid van -7 of zelfs -8 en was wit-groen van kleur, met een kort nalichtend spoor. Daaronder zag ik nog even een blauwachtig rookspoor. Hij schoot ongeveer door het sterrenbeeld Orion of iets ten noordoosten daarvan. Ik heb alleen de positie niet precies kunnen vaststellen, omdat ik hem zag door de voorruit van mijn auto. Op dat moment bevond ik me dicht bij het dorp Irnsum.
    Het kan geen vuurpijl geweest zijn, omdat het object daarvoor te langzaam bewoog.

Heeft iemand van jullie rond dit tijdstip ook een vuurbol gezien? Ik ben benieuwd! Ik zal direct proberen om bevestiging hiervan te krijgen van andere amateurs en van sterrenwachten in de buurt.

Vriendelijke groet,
    Hendrik.
    (Beheerder van "Het Onbekende Heelal")
    Carpe Diem

cool!! maar nee heb hem niet gezien.. helaas..

Commentaar

een paar weken ten noorden van ameland richting groningen.
      Helder geel/oranje met een donkere staart die leek na te gloeien.
      Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
      Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Je bent niet de enige Hendrik!

Ik kreeg dit mailtje via Contact op AstroStart:

Hoi Tim,
        Ik heb 1 November J.L. om 23.26 een prachtige Bolide gezien. Hij was zeer fel en breed, de mooiste uit mijn leven tot nu toe. Ik denk dat het een vroege Leonide-Bolide was. Ik zou deze vuurbol graag willen melden. Weet jij er een goed meldpunt voor? Alvast Bedankt. Gr, Bas

Commentaar

Heb hem ook gezien (was mijn mailtje naar Tim)

Hoi Hendrick, Tim en de rest.

Ik heb de vuurbol ook gezien op 1-11-2005, zelfde tijd.
          Het mailtje naar Tim was namelijk van mij.
          Hij was prachtig groen/wit met mooie blauwe rookpluim. Hij schoot ten oosten van Orion, net iets boven de horizon. Ik zat toevallig sterren te kijken met mijn telescoop toen ik hem zag. Ik was op dat moment in Schijndel (Brabant).
          Zeker de mooiste uit mijn leven tot nu toe.

Gr, Bas
          "Messier Vrienden Club Berlicum"
          **Bresser Skylux 70/700**
          **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Khad gister ook een redelijk heldere vallende ster gezien, maar dat was rond kwart voor 11

Commentaar

Hallo Bas, Tim, Huy en de anderen,

Zoiets zie je wsch. maar n keer in je leven, hoewel het voor mijn part wel vaker mag gebeuren :rolf:
              Die vuurbol verscheen hier in Friesland iets hoger boven de horizon dan bij jou, Bas: ik schat dat 'ie verscheen op een hoogte van pakweg 20-25 graden. Als ik er een sterrenkaart bij pak en de baan probeer te volgen, dan kwam hij uit de richting van de Stier en Perseus. Ik zag hem iets ten oosten van Orion. Hij was echt gigantisch helder. Het rookspoor zag er heel apart uit, met allemaal kleine blauwe kringetjes, die al snel vervaagden. De helderheid was moeilijk te schatten, maar hij was in elk
              geval vl helderder dan Venus, die max. -4,4 is.
              Ik denk dat het een Tauride was. In de Sterrengids kwam ik bij de beschrijving van november het volgende tegen:

"Gedurende de hele maand november kunnen heldere trage vuurbollen ons verrassen, want de meteorenzwerm van de Tauriden is actief tot 25 nov. Deze vaak oranjekleurige meteoren vertonen soms opvlammingen. Begin nov. kunnen onder gunstige omstandigheden tot tien meteoren per uur vallen. De zwerm heeft een noordelijke en een zuidelijke radiant die zich beide van begin okt tot eind nov van de omgeving van Pegasus en Vissen naar de Stier verplaatsen."

Hoe dan ook, zodra het weer helder is zal ik maar 'es vaker naar de sterren kijken, want dit was echt een toevalstreffer omdat ik op dat moment in de auto zat en 'm plotseling bijna recht vr me zag.

Groeten,
              Hendrik.
              Carpe Diem

Commentaar

even voor de goeie orde.. een vuurbol is toch een hele heldere vallende ster?? of blijft ie ook langer een vallende ster?

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
                  even voor de goeie orde.. een vuurbol is toch een hele heldere vallende ster?? of blijft ie ook langer een vallende ster?
                  Ja, volgens mij zijn de grotere deeltjes die in de atmosfeer vallen tijdens een meteorenregen helderder (ze moeten langer verbranden) en worden vuurbollen genoemd.

Commentaar

Hoi Miranda en Tim,

Een vuurbol is een meteoor, maar dan moet 'ie helderder zijn dan de planeet Venus, die een max. helderheid heeft van -4. Is een meteoor zwakker, dan mag je 'm geen vuurbol noemen. Die indeling is ook maar willekeurig natuurlijk.
                    De meeste meteoren zijn heel kleine stof- of gruisdeeltjes; vuurbollen zijn een paar centimeter of decimeter groot. Sommige vuurbollen zijn zelfs helderder dan de volle maan (magn. -12).

Groeten,
                    Hendrik.
                    Carpe Diem

Commentaar

ohja.. dus eigenlijk gewoon vallende sterren, maar grotere stukken zodat ze langer nodig hebben om te verbranden,en daarom helderder en vaak groter zijn, en langer te zien zijn. ik snap hem weer thanx!

Commentaar

in dat laatste geval is het mogelijk dat er zelfs brokstukken neerkomen , opletten dus.
                        maar helaas (of gelukkig maar) verbrandden ze geheel in onze atmosfeer. tot nu toe waren er geloof ik 2 gevallen bekend van brokstukken die neerkwamen in NL waarvan 1 door een dak van een huis niet zo heel lang geleden

Commentaar

nee idd. dat heb k toen gezien ja op het nieuws. stel je voor dat je naar die net zit te kijken, en dat ie opeens wel heel erg dichtbij komt.. best eng :schrik2:

Commentaar

lol even een stap opzij doen :rolf:

Commentaar

ja lijkt me wel verstandig ja :lol:

Commentaar

Werken...
                              X