Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter een band kwijt?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter een band kwijt?

Ik weet dat Jupiter momenteel niet hoog staat en dat vanavond de atmosfeer ook niet geweldig was en dat 80x met een 8cm refractor en binoviewer ook geen vergroting is waarmee je alles op de planeten kunt zien, maar ....
    ... de ene band van Jupiter was er duidelijk wel en de andere niet. Heb ik iets gemist, naast het verbleken van de de Grote (niet meer zo) Rode Vlek en het ontstaan van een Iets Minder Grote Rode Vlek?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Ik hoop niet dat je gelijk gaat krijgen, maar ik weet nog van jaren geleden dat Jupiter ook niet erg spectaculair was ook maar een band.
    Let wel met de wat "kleinere" kijkers.

Commentaar

Dat viel me dus vanavond ook op!

Ik had mn kleine 70/700 refractor buiten staan waar ik normaal gesproken 2 banden mee kan zien. Ik zag er maar 1!
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

hee Eric,
        goed dat je dit meldt. Jupiter leek me niet interessant genoeg nu ze zo laag aan de hemel staat, Maar vanavond zal ik zeker de 15cm skywatcher hiervoor uit de kast halen.

PS: heb je mercurius al bekeken ?
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

phoe dacht dat het aan mijn scoop lag. Met mijn 102mm zag ik ook maar 1 band
          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Ik heb gisteravond ook naar Jupiter gekeken. Het viel me ook op, het leek net of er een band weg was, maar ik dacht dat het door de seeing kwam. Vreemd..

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
              Ik heb gisteravond ook naar Jupiter gekeken. Het viel me ook op, het leek net of er een band weg was, maar ik dacht dat het door de seeing kwam. Vreemd..
              Als je naar de ALPO site kijkt naar opnamen van Jupiter door onze zuidelijke collega´s zie je inderdaad dat de zuidelijke band minder opvallend is. Maar het is een enorme beroering in dat gebied, dus interessant blijft het wel. Wij moet en nog 3 jaartjes wachten eer Jupiter weer gunstig staat voor hoge res opnamen, dus afwachten maar...

Gr,

Arnaud

Commentaar

Toevallig met het uittesten van de montering heb ik gisteren even heel snel een blik geworpen op Jupiter.

Hij stond veel te laag en vlak boven de huizen je zag het licht van de maan ook al een klein beetje er onder (later wel een mooi soort samenstand overigens).

Het leek, nu jullie er zo over beginnen, dat ik vanuit de kijker gezien alleen de onderste band goed zag, maar nogmaals de condities waren niet goed en echt veel aandacht heb ik er ook niet aan geschonken.

Rest mij de vraag, zal Jupiter een reserveband hebben of moet hij het maar met een thuisbrengertje doen..
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje

Rest mij de vraag, zal Jupiter een reserveband hebben of moet hij het maar met een thuisbrengertje doen..
                  Ik denk zelfs dat nieteens... ik ben bang dat ook jupiter het tegenwoordig met zo'n spuitbusje afdichtmeuk moet redden.
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Bevestiging!

Kijk voor de grap eens hier.
                    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Mijn 70/700 kreeg de bovenste wolkenband ook niet te pakken, ik dacht dat het aan mijn oculairs scheelde.
                      Bresser Hunter 10-30x50
                      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Niet zo'n zin om een nieuwe thread aan te maken over m'n waarneming van afgelopen zaterdag

M'n ogen waren wat moe, en ik zat wat te klooien met stellarium en het idee dat ik, bij helder weer, toch eens weer naar de sterren wou staren.

Aldus geschiedde: voor het douchen zag ik opeens een lichtpuntje boven de daken schijnen (het was nog wat aan het schemeren), een blik op Stellarium leerde mij al ras dat ik naar Jupiter aan het kijken was. M'n vriendin had iets van "waar kwam die w00t kreet net vandaan joh?" "oh nou ja kijk weet je, daar hangt jupiter!"

Goed, simpel de ETX opstellen "Motor failure"... zucht, batterijen probably beet je op, nou ja, was toch te moe om er een lange nacht van te maken, dus maar handmatig op jupiter gericht. Meteen een mooie gelegenheid om eindelijk eens wat nieuwe tweedehands forum aankopen te testen.

Al snel had ik een kleine gele schijf in beeld, met er linksonder een klein stipje. 2x barlow erin met de 26mm SP....... en het werden 3 kleine stipjes in een soort V vorm. Nog iets verder vergroot met een 9.7mm, en ik zag een mooie gele stip, met een schuinlopende donkere band, en 3 diamantjes die de manen voor moeten stellen. Heb nog niet bij stellarium gekeken welke manen ik dan wel gezien zou hebben, ze hingen allemaal links onder...... (dit is wel met een gespiegeld beeld door de flip-mirror en het lenzen systeem..... dus ze zullen wel, ehz, rechtsboven hebben gehangen?)

Mooie first sighting van Jupiter voor me
                        --
                        Meade ETX70
                        Bresser 10x50

Commentaar

voor mij een paar dagen geleden ook first sighting van Jupiter.
                          met mijn meade lx-50 10" zag ik met mijn 26 mm (96x) jupiter ook met 1 band en een paar manen er rond. Ik ben wel een beetje geschrokken
                          van hoe helder jupiter eigenlijk wel is. Het leek wel alsof hij overbelicht was. Tevens ook mijn nieuw oculair geprobeerd de takahsi 7,5 mm maar die vergroting was te groot voor jupi!ter (333x) .
                          Ik ga zeker de komende weken en jaren nog een glimp op jupiter werpen om meer details te bespeuren.
                          Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Vorige week heb ik Jupiter vanuit Zuid Frankrijk bekeken met mijn 15 cm newton en de nieuwe SPL oculairs van William Optics. Met het 6 mm ocualir (vergroting 170 x) en het 3 mm oculair (vergroting 340 x) zagen we in plaats van twee donkere banden één donkere band en op de plek van de andere band vier lichte bandjes lopen. Verder een hele berg aan vlekken. Echt cool. De volgende avond waren van de vier bandjes er nog maar twee zichtbaar. Erg goede seeing dus.

Groeten, Teus
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                            X