Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Onbekend neveltje gefotografeerd in Frankrijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Onbekend neveltje gefotografeerd in Frankrijk

Tijdens m'n vakantie in Frankrijk heb ik dit - per ongeluk - op 22 mei om ca. 4:29 gefotografeerd. Ik was die nacht m'n statief aan het uitlijnen om de Saturnus-bedekking later die dag te kunnen filmen, en heb wat testopnames gemaakt. Deze opname lijkt wel een vreemd gevormd planetair neveltje te tonen met een doorsnee van ruim 3 boogminuten precies op de plek waar GSC 6809-449 (magnitude 13) hoort te staan.
    Waar mijn vragen niet over gaan zijn het satellietspoor en de bolvormige sterrenhoop NGC 6235 direct naast het satellietspoor.

Technische gegevens: 76 seconden belicht, 200 mm, f/2.8, iso800, Canon Eos 20D, alleen een UV-filter.
    Noord is boven, het centrum van de foto heeft als J2000 co÷rdinaten RA 16h 51m 47s; DE -22g 28m 38s. De helderste ster is magnitude 8, de zwakste ca. 12. Dit beeldveld meet 90 x 72 boogminuten.

Deze foto is wel bewerkt maar de ruwe opname laat 'm ook overduidelijk zien. (darkframe en flatfield correcties, en gecropped om 'm snel te laten laden. Geen binning) Ik heb ook alle ruwe opnames nog.

M'n catalogi laten op deze positie niets zien. Ik zat daar verstoken van alle communicatie, maar het was er in ieder geval wel donker! Het is nu al 28 mei, wat zouden jullie doen; moet ik het CBAT hiervan alsnog inlichten?
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Ik kan ook geen DSO's vinden op die positie... Ik zou CBAT zeker een berichtje sturen, compleet met foto's. Niet geschoten is.....

Succes!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Spannend!
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Als je CBAT wilt inlichten over het fenomeen, zullen ze waarschijnlijk ook vragen naar de coordinaten van de lokatie waar de foto is genomen...
        Als het vanavond helder is, sporen we hem massaal eventjes op, heb ik het gevoel...
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Hierbij dan het complete verhaal. Ik wilde wel eens weten hoe jullie zouden reageren op zoiets

Inderdaad fotografeerde ik dit vreemde neveltje per ongeluk, samen met Jupiter. De eerste foto is de originele, (verkleinde) foto. 's Nachts zag ik direct aan de helderheid van Juptiter dat ik verkeerd zat, het neveltje had ik toen niet gezien. Ik richtte de telscoop opnieuw, en ging verder.
          De volgende ochtend was ik perplex. Er stond een nevel op die niet in m'n catalogus stond. Het ding leek me te groot en te helder om te ontbreken, zelfs voor een nova leek me dit wel wat onwaarschijnlijk groot. De vorm was ook al niet erg typisch voor planetaraire nevels. De aanwezigheid van een volledig overbelichte Jupiter in het beeldveld wekte ook wel wat arwaan. Een dag lang kon ik aan weinig anders aan denken dan aan wat de reden was van dit vreemde neveltje, en of ik CBAT niet moest gaan inlichten. EÚn foto is toch wel wat weinig materiaal. Ik wilde meer bevestiging. Gelukkig werd de nacht erop weer helder.

Foto's 2, 3, 4 en 5 zijn in de nacht erop vlot na elkaar gemaakt, onder gelijke omstandigheden, maar zijn ieder 4 minuten belicht.
          Foto 2 en 3 laten hetzelfde neveltje op andere plaatsen zien. Staat Jupiter iets meer naar rechts in het beeld, dan gaat m'n neveltje naar links. Een planetaire nevel was het dus niet. En een komeet ook niet. want die beweegt niet zo onregelmatig, en ook de coma en kern zouden erg afwijkend zijn. Foto 4 toont hetzelfde gebied waarin de nevel zich bevond, maar nu is Jupiter flink buiten het beeld gezet (halve beeldveld naar links). Foto 5 laat zien waar eenzelfde soort nevel zich vertoont wanneer ik Jupiter aan de andere kant in het beeldveld positioneer.

Het was voor mij weer een leerzame ervaring erbij, ik zal nog wel wat foto's moeten maken voordat er echt iets bijzonders op staat. Bij het CBAT zullen ze nog wat op me moeten wachten.

Commentaar

huh... maar wat kan het dan zijn?? een rare reflectie in je scope?
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Da's reflectie dat wordt veroorzaakt door de UV filter .
              Ik heb hier al enkele keren precies hetzelfde meegemaakt met mijn 100/400 tele en B+W uvfilter .

Commentaar

"Ghost of Jupiter"
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Voor alle duidelijkheid: natuurlijk is het een reflectie! Na het nemen van de tweede controle foto was ik al bijna zeker, na de 4e foto 100% zeker. Jupiter 240 seconden belichten bij iso800 op een f/2.8 lensen-systeem en dan geen artefacten vastleggen, dat zou pas echt geweldig zijn.

Welk element het precies veroorzaakt, vind ik eerlijk gezegd verder niet meer zo interessant. De foto is met m'n 200 mm lens gemaakt met UV-filter, en ik zal ook niet gauw zonder dit filter gaan fotograferen.
                  Wat ik wel interessant vind is dat ik nu weet hoe het optreedt, en hoe ik er mee moet omgaan voor ik in de toekomst overweeg nova's, kometen of andere objecten te gaan rapporteren!

Groeten, Marc

Commentaar

Haha, originele manier van mededelen! Kan me voorstellen dat het op dat moment tot erg veel nieuwsgierigheid en bezigheid heeft geleid om er achter te komen wat het was. Je kan dan aan vanalles gaan twijfelen.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Jammer dat het niet iets bijzonders is. Anders was het misschien wel de Fokker nevel geworden. HAHA
                      GSO Dobson 250/1200
                      Bresser Skylux 70/700
                      Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Werken...
                      X