Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zeer helder "voorwerp" of "ster" gezien

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zeer helder "voorwerp" of "ster" gezien

Vanochtend om 5u10 kijk ik naar buiten en ik zie een zeer helder iets, ik kijk terug om 5U 20 en het is weg. Ik weet niet welke richting het was, het was lijk de heldere venus. de zon kwam op achter mij en het voorwerp was tegenover de zon.

Kan dit ,dat die zogenaamde ster opeens verdween in 10 minuten tijd?

alvast bedankt

Jupiter?

Als de zon opkomt verdwijnen de sterren, net zoals ze 1 voor 1 plots verschijnen als de zon ondergaat, en planeten zijn meestal toch het eerst en het laatste zichtbaar.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Als de zon achter je opkwam dan stond het voorwerp in het Westen. Jupiter komt erg laat op en staat bij zonsondergang nog boven de horizon. Hij is behoorlijk dominant aan de hemel en na de Zon, Maan en Venus het helderste hemellichaam dat wij zien. Maar hij verdwijnt niet plots van heel helder naar niks. Venus zie je ruim van tijd ook verschijnen, en zwelt langzaamaan uit tot zeer helder. Het kan ook zijn dat je een vliegtuig hebt gezien die op hoge hoogte al zonlicht ving en jouw kant of net de andere kant op vloog. Dan lijkt het soms minuten alsof het stil staat aan de hemel terwijl dat niet zo is.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Waar woon je Fauve?

Commentaar

mmm, ja waar woon je,
          steem hier komt jupiter niet zo laat op hoor om middernacht is ie hier al goed te zien, en tegen 5:20 s'ochtends is ie al bijna onder.... maar niet helemaal tegenover de zon das waar.

En je hebt toch het moment, breekpunt waarin dat het zonlicht overhand neemt over het weerkaatste licht van bv. jupiter, en dan is ie op een bepaald moment toch plots weg...
          Ja kweet niet wat het was, het helderste wat ik vannochtend zag was jupiter.. want het was bewolkt en die zag je zelf door lichte bewolking heen.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

De ISS misschien? OK, die beweegt wel vrij duidelijk tov sterren, maar momenteel zijn om 5:10 al veel sterren niet meer te zien. Ik heb de baan niet gecontroleerd..
            Of een Iridium satteliet. Hiervan zie je binnen ca. 20 seconden een enorme herderheids toe- en afname. Deze bewegen veel langzamer ten opzichte van de sterren (voorzover zichtbaar) dan de de meeste satellieten. Ook hiervan heb ik geen banen opgezocht.
            Een goede kandidaat kan ook een vliegtuig met flinke lampen zijn. Een vliegtuig op 50 of 100 km afstand kun je laag boven de horizon zien, en het kan lijken alsof deze lange tijd stil staat, maar ze kunnen erg goed waarneembaar zijn. Van het ene op het andere moment kan het lichtje doven, bijvoorbeeld omdat de bemanning de verlichting uitdoet of omdat het vliegtuig een bocht maakt. Ik heb afgelopen week weer verschillende keren zulke dingen gezien. In een telescoopje kun je (en als ze dichterbij zijn met het blote oog) vaak nog wel de groene en rode knipperlichten zien.

Groeten, Marc
            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Middernacht noem ik toch redelijk laat, maar dat bedoel ik dan ook in vergelijking met wat we van Saturnus gewend waren de laatste maanden! En rr is natuurlijk wel een breekpunt, maar dan gaat het niet van zeer helder naar niet meer zichtbaar.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

mogelijk een Iridium flare?

Commentaar

Ja het wordt nu al laat donker, en saturnus eind maart en april was inderdaad wel erg op een presenteerblaadje.. en toen zag je mss heel vroeg ochtends jupiter effe de kop opsteken, terwijl ie nu om middernacht toch al lekker in mijn gezichtsveld staat

Iss heb ik ook al gezien en is wel vet helder.

Boeings als ze hun lampen vol aan hebben zijn ook wel indrukwekkend en op afstand even moeilijk te indentificiŽren, want meestal stelt de knipper je gerust van, ah een vliegtuig.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

ik woon in wevelgem in west vlaanderen ,niet ver van kortrijk.

Commentaar

Werken...
                    X