Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17-05-2007 / Waarnemen Wateren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17-05-2007 / Waarnemen Wateren

Om 23:25 Roel op de stoep, tegen 0:45 in Wateren (inclusief verkeerde afslag). Op de snelweg door de ramen heen viel me de Melkweg al op, en op locatie was dit nog erger. Voor het eerst kennis gemaakt met Lieuwe en Hyperions nieuwe (12") Lightbridge gezien. Optrekkend en afzakkende mist maakte de boel zeiknat, maar was zelden enorm storend.

M3 - Snel gevonden, helder!
    M11 (Wild duck Cluster) - Zeer mooi object, opvallende heldere ster die op lage vergroting bijna de rest overstraald.
    M26 - Enkele graden boven de horizon maar helder en snel gevonden. Weinig detail.
    M51 - Ook erg helder, beide stelsels duidelijk te zien met wat armstructuur, geen brug.
    M53 - Blijft ook erg mooi, concurrent van M3.
    M64 - Zwak zichtbare donkere vlek in de kern. Enigzins armstructuur te zien.
    M40 - Speciaal object, dubbelster in de grote beer. Zwak maar zichtbaar. Rare messier.
    M81 & M82 - Helder!! Veel en makkelijk structuur te zien, zeker in M82.
    Albireo - Dubbelster. Blijft een juwelensetje met zijn felblauwe en felrode ster.

Waarnemingen zijn gedaan met een 25mm Plössl en een 127mm achromaat.

Saturnus - Met 2x barlow en 7mm TMB. Mooi! Bandstructuur, cassinischeiding, schaduwen en enkele maantjes.
    Jupiter - Met 2x barlow en 7mm TMB. Gemist en nu weer terug! Helaas een niet al te scherp bolletje maar wel met wat bandstructuur. Zeer duidelijk de 4 helderste maantjes te zien.

Toch maar eens een dauwkapje regelen voor de zoeker, was weer beslagen en dat maakte sommige dingen wel wat lastiger. Bedankt Roel voor het rijden en Hyperion voor het lenen van de Hyperions! Lieuwe bedankt voor de gezelligheid (en de andere ook natuurlijk) en het idee!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Nogmaals: het was gezellig! Doen we nog eens!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Jullie hebben zich goed vermaakt zo te lezen
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Wateren.... Wat een plek! Gisteren op de snelweg was het al duidelijk dat de transparantie een stuk beter was dan de vorige keer. Bij aankomst stonden Lieuwe, en onverwachts ook nog Hyperion, al op het nu al legendarische fietspad. Er hing wat mist, maar veel minder dan de vorige keer en op sommige momenten was de hemel mooier dan ik ooit in Nederland heb gezien!

Omdat we maar een uurtje astro-donker hadden, heb ik het schetsen gelaten voor wat het was en ben ik gewoon lekker gaan genieten van vooral Messiertjes in Schorpioen en Schutter die prachtig in het zuiden stonden. Ik heb verschillende objectjes gelogd voor deepskylog.be waaronder enkele extreem lage bolhoopjes! Vooral M62 (bolhoopje, zo'n 5 graden (!) boven de horizon) was geweldig om te zien. Een bolhoopje en de horizon tegelijk in beeld!

Absolute hoogtepunten waren:

M8 - helder!!! Een prachtige nevel naast een open sterrenhoop, schitterend in 1 beeldveld
        M17 - Omeganevel. Duidelijk zwaanvormpje, Ook erg helder
        M16 - Eagle. Open sterrenhoop waar een mooie nevelige stuctuur doorheen zichtbaar was.
        M27 - Zo helder en vol detail heb ik hem nog nooit met mijn Dob gezien! Ook de uitlopers aan weerszijden van de halter waren te zien
        Whale Galaxy - Walvisveulen en hockestickstelsel (zonder hoekje) waren goed te zien

Wat vooral opviel was dat alle objecten zo ontzettend helder waren. Ik dacht dat het na vorige keer niet beter kon. Dus wel!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok, ik ben weer een beetje levend. Ik had nog een verslag beloofd.
          Gisteravond om 22:30 nog aan het dubben of ik de dob buiten zou zetten met het doel om dan de wekker tegen een uur of 2 te laten afgaan. Dan pas zouden de interessante objecten zichtbaar zijn vanuit mijn tuin.
          Uiteindelijk maar niet gedaan. Ik had die dag zelf ook al gewerkt en de volgende morgen moest ik om 8:00 weer beginnen. Eigenlijk een heel verstandig besluit! Maar zoals gebruikelijk las ik nog even mijn mail door en keek of iemand nog wat zinnigs te zeggen had op het forum.
          Bleek een heel onverstandig besluit! Een of andere Fries wilde zijn nieuwe kijker uittesten. Bij Wateren. Alle goede voornemens weg als sneeuw voor Antares. Dob uit elkaar gehaald en in de auto gefrummeld, warme kleren aan, koffiekan mee en op weg...
          Half uurtje later bleek Lieuwe inderdaad achter een pruttelende en ratelende scoop op het bekende fietspad te staan. In het donker dat ding van mij in elkaar gezet en gecollimeerd. En kijken maar. Weer een half uurtje later kwamen Roel en Steem.
          Het was een prachtige avond: een koekoek begon om middernacht lawaai te maken, enkele runderen liepen in de verte in de grondmist over de hei, maar het belangrijkst, er was een formidabele sterrenhemel. Roel wilde al gaan klagen vanwege de lichtvervuiling door de Melkweg. (Bij wie, Roel?)
          Voor mij werd het een bolhoopavondje. Dat de score relatief hoog werd was met name te danken aan Roel, die alleen maar een M-nummer hoefde te roepen of zijn kijker wees er al naar. (Go-to-Roel!) Het was dan wel erg eenvoudig om via de stand van zijn Red-dot de eigen kijker te richten.

Bolhopen:
          M4, M9, M10, M19, M22, M28, M56, M62, M71, M80, M107

Open sterrenhopen:
          M8, M16, M17, M39

Nevels:
          M8, M16, M17 (inderdaad alle drie gecombineerd met sterrenhopen.)

Planetaire nevel:
          M27

Sterrenstelsels
          M31, M32, M110

We hadden nog best wel langer willen doorgaan maar het begon om 3:00 al weer lichter te worden. Met name Sagittarius had nog enkele leuke objecten, maar dat is voor een volgende keer.
          Morgen zal ik proberen alle waargenomen objecten via csv in Deepskylog te plaatsen.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
          X