Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17-05-07: Wateren + First Light Meade DS2070AT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17-05-07: Wateren + First Light Meade DS2070AT

Eigenlijk was het gewoon mijn laatste kans dit seizoen, dus het moest er maar van komen. Het KNMI had aangegeven dat het eindelijk weer eens helder zou worden ’s nachts en daar moet natuurlijk gebruik van worden gemaakt!

Een week geleden heb ik een Meade DS 2070AT gekocht. Dit is een 70/700 refractor met Autostar op een aluminium montering met een gemotoriseerde “zwenkarm”. Hij werd gekocht ter vervanging van mijn Luxon kijkertje.

Sneek kent weinig heldere plaatsen, en aangezien Wateren redelijk dichtbij is en de vorige keer fabuleasastischachtig was, snel een berichtje gepost bij “Starpartys” in de hoop dat er nog iemand zo gek zou zijn om mee te gaan. En jawel hoor na slechts een paar minuutjes had Roel al toegegeven aan de roep van de duisternis, en nam in zijn kielzog Steem ook gelijk maar even mee.

Ik was zelf zo rond 22:30 op locatie, vroeg, maar even proberen met opbouwen en uitlijnen doe ik het liefste met nog een beetje licht er bij. Onder een zalmroze hemel, met als stralend middelpunt Venus en wat prachtige mistbanken op de hei, met hier en daar een verdwaalde koe die er half bovenuitstak… Ik baal nog dat ik mijn camera niet bij me had. Maar goed: to the point.

Het uitlijnen was werkelijk een fluitje van een cent! Tenminste, in de basis… Mijn ongeduldige karakter brak me later op. Ik heb namelijk de “referentiesterren” in mijn 20mm gecentreerd, en ja, als je dan later met je 9mm gaat waarnemen, krijg je net niets in beeld! Weer wat geleerd voor de volgende keer!

Goed, uitlijnsterren waren Arcturus en Vega, vrij makkelijk te herkennen zo vroeg in de avond. Het waarnemen kan beginnen!

Ik had net Venus in beeld (mooi helder bolletje, deels verlicht) toen Hyperion onaangekondigd aan kwam waaien! Hoe meer zielen hoe meer vreugd, en hij had er zoveel zin in dat hij in een persoonlijk record de Lightbridge opbouwde en collimeerde!

Ondertussen had ik de Meade laten zoeken naar Saturnus, en deze kwam in mijn 20mm goed naar voren. Mooi scherp beeld, netjes de ringen te zien, en na het toepassen van het 9mm occulair ook de cassinischeiding te zien.

Daarna door naar de “M-etjes”. Probleem is, met een beperkte sterrenhemelkennis en geen ervaring, dat je Autostar wel kan laten zoeken, maar je geen flauw idee hebt waar je naar moet kijken! Maar met behulp van Hyperion, en even later ook Roel en Steem die om +/- half een arriveerden, toch nog een leuk lijstje weten te spotten!

Komt ‘ie:
    M13 in Hercules- Prachtig rond hoopje, duidelijk te zien, helaas geen opgeloste sterren
    M44 (praesape) – Absoluut een van mijn favorieten. Mooi, helder en haarscherp.
    M31 Andromeda Galaxy – Een droom in vervulling! Had ik altijd al eens willen zien! Duidelijk wit wolkje/streepje. Hij stond vrij laag in het Oosten, maar als ie hoger komt te staan verwacht ik betere beelden.
    M57 Ringnevel- Na heel lang zoeken toch nog in beeld gekregen. Duidelijk de ringvorm onderscheiden, maar wel heel lichtzwak
    M16 Adelaarsnevel- Weinig nevel (geen) maar wel het clustertje kunnen zien
    M11 Wild Duck Cluster- Helemaal super. Duidelijk een wolkje met een centrale ster zichtbaar. Absoluut een van mijn nieuwe favorieten!

Ook van Roel trouwens. De hele avond Kosmastische kreten bij de meest fantastische nevels, sterrenhopen en nog veel meer Messiers. En terecht, in zijn telescoop zag het er geweldig uit! Nog dank daarvoor Roel. En trouwens ook Steem en Hyperion voor de hulp, uitleg en assistentie! Om 03:00 hebben we de boel weer opgeruimd, en om 04:00, in de eerste ochtendschemering, was ik weer thuis. Grootste nadeel van sterrenkijken: ik ben zo brak als een verkouden valkparkietje… Het was een lange, maar zeker geweldige avond.

Al met al een geweldige First Light voor de Meade DS2070 AT. Hij presteert zoals je mag verwachten van een 70mm refractor, optisch goed genoeg, redelijk stabiel statief en het grote voordeel voor ongeduldige mensen: Autostar. Die ook nog eens echt eenvoudig te gebruiken is, mits je maar een beetje geduld hebt. Volgend waarneemseizoen…. Ik kan haast niet wachten!!!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Re: 17-05-07: Wateren + First Light Meade DS2070AT

Gefeliciteerd met je succesvolle first light! Meestal heb je eerst een paar maanden bewolking, maar jij valt met je neus in de boter!
    Heb wat tips voor je:

Origineel geplaatst door Lieuwe
    Het uitlijnen was werkelijk een fluitje van een cent! Tenminste, in de basis… Mijn ongeduldige karakter brak me later op. Ik heb namelijk de “referentiesterren” in mijn 20mm gecentreerd, en ja, als je dan later met je 9mm gaat waarnemen, krijg je net niets in beeld!
    Autostar's GOTO's zijn zelden tot nooit superexacte GOTO maar eerder GOTO-de-omgeving-van-het-object. Dat heeft een aantal oorzaken: De opstelling (hoe nauwkeurig je alles neerzet), de Autostar instellingen (positie op aarde en lokale tijd), "drive training" en het centreren van de referentiesterren. Daarnaast maakt de nauwkeurigheid van de coördinaten natuurlijk ook veel uit. Zijn die niet nauwkeurig dan kan je GOTO nog zo precies zijn maar het object nog steeds niet precies in het beeldveld vallen! Gelukkig krijg je met een beetje precisie de meeste objecten wel in je beeldveld. Je hebt al gemerkt dat je daarbij niet de hoogst mogelijke vergroting moet gebruiken! Zelf gebruik ik daarvoor meestal een vergroting van 78x (26mm plossl), om heb object te vinden. Daarna bepaal ik pas de optimale vergroting voor het object. Voor de volgende GOTO gaat dan meestal de 26mm plossl eerst weer terug.

Goed, uitlijnsterren waren Arcturus en Vega, vrij makkelijk te herkennen zo vroeg in de avond. Het waarnemen kan beginnen!
    Het kiezen van je alignment sterren heeft ook invloed op je GOTO's. Autostar berekent immers de afwijkingen door het initieel centreren van deze sterren. Op internet (klik!) kan je het programma "Best Pair" gratis downloaden. Voor je gaat observeren kan je daarmee even checken welke sterren je het beste kan gebruiken.

Daarna door naar de “M-etjes”. Probleem is, met een beperkte sterrenhemelkennis en geen ervaring, dat je Autostar wel kan laten zoeken, maar je geen flauw idee hebt waar je naar moet kijken!
    Remedie is veel observeren en met regelmaat ook omhoog kijken waar je scope naar wijst, in plaats van alleen naar de controller te staren. Wat het meest helpt, gewoon om de sterrenbeelden te leren herkennen, is met een sterrengids op je knie een aantal felle objecten proberen te vinden zonder gebruik van GOTO, dus gewoon met de pijltjes van Autostar gaan starhoppen. Thuis kan je alvast vooroefenen op je computer met een programma als Stellarium o.i.d.

Succes!

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Viel me op hoe stabiel de zwenkarm en alles nog is, alhoewel ik het statief erg wankel vond. Maar je had deze niet helemaal vast, dus graag wil ik het de volgende x nog eens voelen!

En jij bent zo slim geweest het bewolkingsdoosje dicht te laten, en zie wat je er voor terug krijgt! Een betere first light lijkt me in Nederland niet snel mogelijk. Gefeliciteerd met de kijker!
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
        Viel me op hoe stabiel de zwenkarm en alles nog is, alhoewel ik het statief erg wankel vond. Maar je had deze niet helemaal vast, dus graag wil ik het de volgende x nog eens voelen!
        Klopt, viel mij ook mee. De " zekering" van het statief maakt echter niets uit, heb het zojuist ff getest. Die zorgt er alleen voor dat als je er een trap tegenaan geeft de boel niet instort.

Origineel geplaatst door Steem
        En jij bent zo slim geweest het bewolkingsdoosje dicht te laten, en zie wat je er voor terug krijgt!
        Daar heb ik toch meer dan een week op moeten wachten... zucht.. Maar het was het wachten wel waard!!

Commentaar

Leuk verslag!

Let op mijn woorden, de volgende keer heeft iedereen daar zo'n Autostar!!

Helaas heb ik gisteren vanuit een donker steegje, met zeer beperkt uitzicht nog even 2 uurtjes waargenomen.
          Ik kwam om 1 uur thuis en zag dat het kraakhelder was, dat moet bij jullie waarneemplaats helemaal een spektakel zijn geweest.

Ik had eerst m'n elfje gepakt, die heb ik laatst opnieuw afgesteld, maar werd toch even kriegel van de montering. (naar later bleek iets "andersom" te zitten wat ik in het donker niet zo goed zag)

Toen de Dobson maar in zijn kladden gepakt, wow, dat was het wel waard.
          M57, M13, M81 en M82... ik had al een tijdje niet meer waargenomen en moest me weer even helemaal opnieuw orienteren aan de sterrenhemel.

Ik heb genoten, maar toch volgende keer maar weer eens naar een écht donkere plaats.
          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Commentaar

Hup, naar Wateren! En een Dobson bij zijn kladden pakken is het volgens mij altijd waard!

Commentaar

Werken...
            X