Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Enorm fel oranje voorwerp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Enorm fel oranje voorwerp

Zojuist, rond 22:44, verscheen in het ZW een fel oranje licht die zich bijna door het Zenit naar het NOO bewoog. In eerste instantie ging mijn gedachte uit naar een vliegtuig, maar het ding was wel héél erg fel en oranje. Toevallig stond de telescoop net buiten en heb ik het object eerst met 117x en daarna met 234x vergroot gevolgd. Bij 117x bemerkte ik al snel dat het niet om een vliegtuig ging, maar eerder om een fel oranje punt met 'iets' eromheen/erachter. Op 234x bleek het om (zeer waarschijnlijk) vlammen te gaan, maar dan wel vlammen met iets meer structuur dan dat ik uit een raket zou verwachten (richting haardvuur aangaande). Verder bewoog het object zich niet helemaal in een rechte lijn en nam het in zwakheid af om na een tijdje weer een paar keer erg fel op te lichten. Het object bewoog ongeveer met de snelheid van een vliegtuig vanaf de grond gezien, maar is dit zekerste weten niet geweest. Wie o wie heeft het ook gezien maar nog liever, wie o wie kan mij vertellen of ik bij toeval een raket of wat anders heb gezien? Ging het misschien om een extreme vuurbol? Nemen die in zwakheid af om plots weer in volle glorie op te lichten?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

knipperde het?
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Nope, ik weet echt zeker dat het geen vliegtuig was. Dat verschil zie je wel op 234x. Richting het zenit begon het object in magnitude te verliezen om in het zenit weer een aantal keren in volle magnitude op te lichten. Het felst was het object nog wel toen het circa 40 tot aan 50 graden boven de horizon stond.

Ik hoopte nog te kunnen filmen met mijn telefoon maar dat werd hem niet.
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ruimtepuin dat terug de dampkring in kwam?
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Brok ruimtepuin in de atmosfeer?

Edit: Clearskies was me net voor.

Commentaar

Van alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien van terugvallend ruimtepuin leek het er niet echt op. Ik ben enorm benieuwd wie dit nog meer heeft gezien, want er moeten meer getuigen zijn geweest!
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik weet de naam er niet van maar het was waarschijnlijk een balon met een brandende bak eronder. De afgelopen paar maanden zijn er veel gezien in nederland. Zelf heb ik er nog geen gezien, maar mijn ouders wel. Ook heb ik hier op het forum al wel paar keer een beschrijving gelezen die erg lijkt op deze brandende balonnetjes. Ik weet het niet zeker, maar als je zeker bent dat het geen vliegtuig of ruimtepuin was, zal het dat wel zijn geweest.
              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben Kwast
                ik weet de naam er niet van maar het was waarschijnlijk een balon met een brandende bak eronder. De afgelopen paar maanden zijn er veel gezien in nederland. Zelf heb ik er nog geen gezien, maar mijn ouders wel. Ook heb ik hier op het forum al wel paar keer een beschrijving gelezen die erg lijkt op deze brandende balonnetjes. Ik weet het niet zeker, maar als je zeker bent dat het geen vliegtuig of ruimtepuin was, zal het dat wel zijn geweest.
                een ballon met een brandende bak eronder??? wat is het nut daarvan?
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                  Origineel geplaatst door Ruben Kwast
                  een ballon met een brandende bak eronder??? wat is het nut daarvan?
                  Sommige mensen vinden het leuk om anderen te verbazen. En hoe stoer is het als jouw ballon in de krant komt alszijne een UFO... Wij Nederlanders zijn alleen veel te nuchter.

Commentaar

ehm, niet stoer? En volgens mij heeft dat niet veel met nuchterheid te maken. Maargoed ontopic.

Als het echt een ballon was geweest dan was die zeker bij vergrotingen wel zichtbaar geweest. Het schijnsel van het vuur zou die hele ballon doen oplichten.
                    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                      Het schijnsel van het vuur zou die hele ballon doen oplichten.
                      Of doen verduisteren. Een vel licht met donkere achtergrond kan andere voorwerpen verhullen. Als je immers naar de maan staart, zijn nabije sterren veel minder goed zichtbaar. Een vuur kan dezelfde werking hebben. Daarbij komt dat ze zo'n ballon wel niet wit hebben gemaakt. En een zwarte ballon tegen een donkere achtergrond, no matter hoeveel licht je erop doet schijnen, zie je niet. Ik ben benieuwd of steem zich een beetje kan vinden in het idee van een brandende ballon. Het begint langzaam maar zeker een beetje een hobby van mensen te worden geloof ik...

Commentaar

misschien een luchtballon geweest? zodra de vlam wordt ontstoken om weer hete lucht de ballon in te jagen kan zo'n ballon oranje oplichten door de grote vlam die eronder hangt op dat moment en als de ballon van zichzelf ook een oranje of rode kleur had kan het goed zijn dat de boel fel oplicht.

misschien kun je erachter komen of er op die dag en dat tijdstip een luchtballon is opgelaten?
                        tis maar een idee natuurlijk.
                        maar je maakt in je tekst melding van het feit dat het voorwerp ongeveer met de snelheid van een vliegtuig bewoog, dit kan bij een luchtballon bijna niet, tenzij door de afstand de boel enigsinds vertekend kan zijn natuurlijk.
                        blijft altijd intrigerend om erachter te komen wat het is geweest.

zag net op internet trouwens een site over locaties waar er vaste luchtballon oplaadtplaatsen zijn, en het blijkt dat er in apeldoorn 1 is en arnhem en nijmegen ook, die plaatsen liggen meer naar zuid tot zuidwesten.
                        en zover ik het kon nagaan was de wind op dat moment dat jij het voorwerp voorbij zag komen zuidwest dus het luchtballonverhaal lijkt me een mogelijkheid?

mogelijk dat er bij jou in de omgeving een locatie is waar er geregeld luchtballonnen worden opgelaten?
                        Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Heb nog nooit gehoord van ballonnen die bij nacht vliegen.
                          Het zou me niet verbazen als dat zelfs verboden is, je ziet namelijk geen fluit als je moet landen.

Commentaar

Re: Enorm fel oranje voorwerp

Origineel geplaatst door Steem
                            Zojuist, rond 22:44, verscheen in het ZW een fel oranje licht die zich bijna door het Zenit naar het NOO bewoog. In eerste instantie ging mijn gedachte uit naar een vliegtuig, maar het ding was wel héél erg fel en oranje
                            IK WEET 'T, IK WEET 'T !!!!!!!!!!

Het was ons medeforumlid "Darksteel" (zie dit topic) die het prototype van z'n nieuw supergeheime interstellaire transportatiemiddel testte! Kan niet missen!
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Nou had ik even op de windrichting moeten letten gister, maar toevallig heb ik een foto van een windwijzer die iets eerder die avond is gemaakt. Als die windwijzer klopt stond de wind bijna precies de andere kant op, en daarom lijkt een ballon me wat onwaarschijnlijk. Ik had overigens ook al eens gehoord van die lichtballontjes die men op laat, een soort van chinese lampionnetjes. Maar het vuur leek wat haaks te staan en ik had het gevoel dat het object wel erg hoog vloog. Zo'n ballon is tot nu toe echter wel het meest bevredigende antwoord, maar dan moet ik toch even zeker weten waar de wind heen stond..
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X