Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag first light GSO 8'' F4 in Hellevoetsluis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag first light GSO 8'' F4 in Hellevoetsluis

Gisteren werdt het onverwacht erg helder, dus was het tijd om de pas aangeschafte 20cm F4 newton te gaan proberen.

Na een korte collimatie procedure heb ik de kijker gericht op M81 en M82. Man wat is het donker in Hellevoet in vergelijking met Hoogvliet!!!!
    Duidelijk de 2 stelsels in beeld met zowel het 25 als het 35mmUltima oculair. Tevens is er ook niet veel Coma te ontdekken met deze oculairen in de focusser
    Na beide in de kijker gehad te hebben met mijn 9mm TMB en de 25mm ultima met Shorty Plus ben ik doorgegaan naar M3.
    Ook daar heb ik verschillende oculairen geprobeert, inclusief de 7,7mm super Abbe Ortho. Dat is een mooi oculair voor bolhopen zeg! Veeeel contrast!!!

Na M3 heb ik nog even de uilnevel bekeken, maar daar was het niet echt donker genoeg voor, en ik heb geen UHC filter oid meer.... Maargoed. Ik heb hem gezien!

Daarna ben ik nog doorgefietst naar Herculus. M13 en M92 waren ge-wel-dig mooi en goed opgelost in de 9mm TMB en de 7,7 Abbe ortho.

Als toetje heb ik nog even M57 in beeeld gezet, een oude bekende.

En bijna vergeten, Saturnus met een 3,2mm Super oculair en met de 7,7 mm abbe ortho in de barlow met extensie tube. Hier zag ik dat de collimatie nog niet 100% was. Maar wolkenbanden e.d. waren prima te onderscheiden.

Al met al ben ik super blij met de kijker. Hij presteerd goed. De sterren springen letterlijk in beeld bij focussen! Alleen doordat het zo'n snelle kijker is wil ik nog wel graag er een crayford of magic focusser opzetten. Focussen komt erg nauw bij een F4 kijker en vergt een stabiele en stevige hand. Ook de skyview montering houd hem behoorlijk goed. Zelfs met de harde wind was het aangenaam vertoeven achter het oculair.

Groeten uit het donkere Hellevoetsluis!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

ik ben blij dat je je scoop geweldig vind en ga zo door

Commentaar

Gefeliciteerd! Blijf genieten en je ervaringen delen op het forum!!!
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Mooi dat je kijker bevalt Patrick! Bolhoopjes in een 8" = smullen

Commentaar

He dat is goed nieuws. Dus je hebt een (goed)koopje gehad ?
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Werken...
          X