Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(bijna) Niet meer volledig donker 's nachts... Nou en?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(bijna) Niet meer volledig donker 's nachts... Nou en?

't Zal jullie niet ontgaan zijn dat de komende maanden de slechtste van het jaar zijn v.w.b. astronomie onder een donkere hemel. Dat wil gelukkig niet zeggen dat je helemaal niks kan bekijken!

Vanavond, 13-14 mei ben ik nog gaan observeren. Hoewel het hard waaide heb ik toch genoeg kunnen zien.
    Mijn aanraders voor deze tijd van het jaar zijn de drie fabuleuze clusters Messier 3, 5 en 13. Rond middernacht zijn ze alledrie zeer goed waarneembaar! Erg leuk om de verschillen te zien tussen deze drie globulars (bolhopen), de felsten van het noordelijk halfrond.

Ik leg al mijn waarnemingen vast en geef alle DSO's een cijfer, van 1 tot 10. Deze drie kregen van mij respectievelijk een 9, 10 en nog een 10! Het zijn echt uitschieters en het bekijken ervan kan juist nu (nog) erg goed, dus ga ervoor!
    Mocht de lucht dan toch te licht gaan worden voor DSO's, bedenk dan dat er nog dubbelsterren genoeg zijn, in veel kleuren. Die vinden en splitsen is altijd een mooie uitdaging.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Hartstikke goed, maar hoe houd jij je kijker dan stil? Ik moet altijd in de volle wind gaan staan. Dan is meer dan 4 Bft al teveel voor mijn kijker.
    Mijn laatste plek om uit de wind te gaan staan wordt al een paar jaar opgesierd door felle straatlantaarns. Sindsdien is het echt uit met de pret

Commentaar

M'n 'vaste' observatieplaats is het veldje van een modelvliegclub. Er staat een schuurtje met daarnaast een windscherm. Zolang de wind niet uit een oostelijke richting komt zit ik aardig beschut. Vannacht was de wind precies uit het zuiden en pakte ik nog aardig wat mee, maar het was te doen.
      Ander voordeel is dat die plaats een harde ondergrond (tegels) heeft en dat er twee bankjes + tafeltje staan!

Groeten,

Victor

Commentaar

ziet er leuk uit Victor!
        kan je dat schuurtje niet huren?
        leuke koepeltje erop en huppa klaar! en nog uit de wind ook!

ps. laat maar een keer weten als je weer gaat waarnemen, dan komt de lxd75 ook die kant op
        Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Goed plan! Wie nog meer?

Dat schuurtje is het 'clubhuisje' van de modelvliegclub. Ze zijn er met goed weer regelmatig te vinden en zijn allemaal reuze ge´nteresseerd in wat astronomen doen. Stonden laatst zelfs met vijf man na het vliegen nog te wachten: "Ja, het was helder en wie weet komt die astronoom dan wel!", zeiden ze. Eentje liet me zelfs zien hoe je het hek los kon maken en er dan een zeil overheen zou kunnen spannen dat ik dan weer in de bak naast de schuur mocht opbergen, enz. enz.
          Bovendien zijn de blij dat ik er regelmatig 's avonds sta want zulke schuurtjes zijn nogal eens onderhevig aan vandalisme.

Voor mij is het gewoon de beste plek in de buurt. Zeker 's zomers wanneer de ma´s hoog staat is het er goed, dan heb je ook geen last van de lichten van de boerderijen in de omgeving.

Groeten,

Victor

Commentaar

Werken...
          X