Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

5-6 mei 2007: Drenthe was net iets te ver, maar.....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

5-6 mei 2007: Drenthe was net iets te ver, maar.....

heb me in Brabant toch uitstekend vermaakt!

Was net voor donker op m'n vaste stekkie en heb in alle rust opgebouwd. Het waaide nog behoorlijk maar achter het schuurtje van de modelvliegclub stond ik aardig uit de wind. Nadat alles stond heb ik lekker een half uurtje achterover geleund terwijl de scope op temperatuur kwam en het echt donker werd.

Tot even voor drie uur 's nachts heb ik Bootes, Corona Borealis, Libra en Draco "schoon geveegd". Deze sterrenbeelden bevatten maar weining DSO's, dus het waren voornamelijk dubbelsterren vannacht. Met name in Draco heb ik er veel gezien die mooier waren dan ik verwachtte. Caldwell 6 (Cat's Eye Nebula) in Draco was een uitschieter. Ik had het object niet eerder gezien. Niet zo groot en fel als Caldwell 59 (Ghost of Jupiter) in Hydra maar het leek er wel op. De groenblauwe kleur was duidelijk en bij een vergroting van 300x kon ik de centrale ster ook onderscheiden.
    Messier 68 en 83 in Hydra heb ik niet waargenomen, stonden te laag bij de horizon, precies daar waar de lichtvervuiling van Veghel het ergst is. Alleen daarom al zou ik graag een keer naar Drenthe gaan, afgaande op de verhalen in die post!
    Na maansopkomst heb ik Jupiter nog even bekeken en ondanks de lage positie t.o.v. de horizon viel het me niet tegen. De seeing was echt goed, al is het zo laag natuurlijk altijd behoorlijk wiebelig.

Een geslaagde nacht was 't! Komende maanden zal het wel iets minder worden, maar ook zonder dat het astronomisch donker is zal er nog genoeg te zien zijn. Sommige DSO's zullen moeilijk zijn, maar mooie dubbels zijn altijd wel zichtbaar, zelfs bij volle maan!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."
Werken...
X