Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen Wateren, 5 mei 2007: waanzinnig!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen Wateren, 5 mei 2007: waanzinnig!

Gisteren was waarschijnlijk het laatste weekend waarin het nog echt donker zou worden. De komende week zijn de voorspellingen niet goed en na komend weekend komt de Zon niet meer verder dan 18 graden onder de horizon...

Rond 21.00 ben ik vanuit Deventer vertrokken naar Wateren, waar het volgens de verhalen erg donker is. Toen ik om 22.15 aankwam waren er al enkele fanatiekelingen gearriveerd met hun telescopen. Het was nog niet donker, maar het zag er veelbelovend uit. Vrij uitzicht van oost tot noord en een verhard fietspad om de telescopen op te kunnen zetten.

Als eerste zette ik de Polarex in elkaar om Saturnus te bekijken. Ik gebruikte mijn zelfgeprutste oculairadapter om mijn 31,7mm oculairen te kunnen gebruiken in de 24,5mm vatting van de ouwe Polarex. Wat een beeld!! Haarscherp door mijn 5mm Orthoscopisch. Mijn doel was om de Cassinischeiding te zien met de kleine 6cm Polarex en af en toe popte hij te voorschijn! Yes! Met zo'n klein kijkertje, prachtig! Wel lastig volgen met zo'n hoge vergroting.

Inmiddels kwamen er steeds meer mensen bij en uiteindelijk stonden we met ongeveer 10 man waar te nemen! Ko, Teus, Jeffrey, Nop, Sanne, Roy, Edjuh, Ionize, Lieuwe, Hyperion en ik. (en nu maar hopen dat ik niemand vergeten ben...) Leuk om een paar nieuwe gezichten te zien, het was zeer gezelig!

Het werd langzaam donker, tijd om de 20cm Dobson op te zetten voor wat Deepsky-werk. De zuidelijke horizon was helemaal vrij dus ik ging op zoek naar M68, een bolhoopje ONDER de Raaf! Tot mijn verbazing was ie vrij snel gevonden en was duidelijker dan ik had verwacht. Door mijn 9mm Plossl dacht ik zelfs wat losse sterren aan de rand te kunnen onderscheiden. Mooi, die was binnen!

Door al dat gehannes zo laag aan de horizon vergat ik het zenit. Ik keek dus omhoog en zag daar een fabelachtige sterrenhemel! M44 knalde er uit met het blote oog en in het noorden was eenvoudig de dubbelhoop te zien (zo'n 15 graden boven de horizon) Ook de Melkweg was in het noorden te zien vrijwel op de horizon!! Wat een locatie!

Ko riep dat hij M51 in zijn 35cm Dobson had staan. WOW, zo mooi had ik de spiraalarmen nog nooit gezien. Er was zelfs structuur te herkennen in de afzonderlijke armen en de brug was ook prima te zien. Be-la-che-lijk mooi was dat! Alleen dat beeld was de rit van een uur al waard.
    Maar ook door mij eigen Dob zag hij er schitterend uit. Ik heb zelfs besloten om geen grotere Dobson aan te schaffen, maar gewoon wat vaker naar deze locatie te rijden. Een grotere opening kan gewoon niet op tegen een duistere hemel.

Jammer genoeg hingen er gisteren wel verschillende mistbanken die langzaam over de hei naar ons toe dreven en daarna weer verdwenen. Eigenlijk een heel mooi gezicht, maar we waren hier niet voor mistbanken, maar voor moeilijke hemelpluisjes. Het klaarde regelmatig weer goed op, maar omdat er niet veel tijd meer was voordat de Maan zou opkomen, ben ik niet meer aan mijn vooraf gemaakte waarneemlijstje toegekomen.
    Een paar klassiekers heb ik nog schitterend kunnen zien waaronder de Whale Galaxy. In mijn 25mm Plossl samen in beeld met het hockeystick-stelsel. Die laatste was in Kootwik redelijk lastig, maar hier in Wateren was ie onmiskenbaar. Ik dacht dat het misschien zelfs mogelijk was om het "walvisveulen" te spotten; een begeleidend stelsel van de Whale Galaxy, vergelijkbaar met de Magelhaense wolken bij onze eigen Melkweg. Na lang turen en perifeer rondkijken heb ik hem toch echt gezien! Zeer lastig te zien. Heel zwak, maar te zien. Yes yes yes yes yes!!!

Verder nog wat showobjecten bekeken (M81 & M82 - HELDERR, M13, M57, M104, M3, M92 etc.) Uiteindelijk werd de mist erg vervelend en de Maan kwam ook op. Het niveau van de gesprekken daalde zoals gebruikelijk weer naar een bedenkelijk niveau (pisrillen, harige an*ssen, glibberige vochtige tubussen etc). Tijd dus om de boel op te ruimen en naar huis te gaan.

Maar wat een nacht!! Wanneer het in augustus (grrr, hoe overleef ik die tussentijd?) weer echt donker wordt ga ik hier zeker vaker naartoe. Waanzinnig, wat een sterrenhemel! Ik ben zeer benieuwd naar de foto's.

Kootwijk? Bwahahaha!

P.S De cake van Hyperions vrouw was super. Met sterretjes!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Amen!

Heel weinig gezien helaas door continu beslaande oculaire maar de gezelligheid maakte heel veel goed. Toplocatie als het straks op het eind van de zomer een graad of 10-15 blijft 's nachts. Toen ik rond 1.45u wegreed was het in de mist slechts 2 graden...

Een paar foto'tjes geschoten voor een kleine sfeerimpressie. Slechte korrelige foto's, maar wat wil je met zo'n klikkerdeklakkertje die niets ziet in full-dark. Helaas is de oostkant van het fietspad er niet goed opgekomen en is er van de joekel van Ko niets meer te zien. Geweldige avond met lekkere koffie, heerlijke cake en niet te vergeten de NCG-NCG's van Nop die niet smelten in de hand, maar wel in de 20mm harige...........

ben overigens ook benieuwd naar de foto's van Jeffrey!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Leuke foto's! Het blijft een belachelijk gezicht, zo'n rooie lamp op je voorhoofd..

Nog bedankt voor je koffiekopje, trouwens!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Voor mijn waarneemverslagje kijk eens hier.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Gaaf, dat verslag en die foto's! Gezelligheid straalt er vanaf Als het weer wat donkerder wordt ga ik een keer mee naar Wateren!

Roel, is je kijker niet onzichtbaar in het donker?

Commentaar

het was er idd zeer gezellig.
            door dat ik een rode laser mee had konden we snel merken dat er veel mist kwam (zag mn rode in de lucht)
            ik hoop dat we elkaar nog vaak tegen zullen komen.

Commentaar

Toffe verslagen. Ikzelf voel teveel brakheid voor zo'n verslag.
              Wel een nadeeltje aan deze avond: normaal ben ik altijd degene met de grootste kijker, maar werd nu gewoon 3 maal overtroefd (Ko's 35cm, iemand's 30cm lightbridge en Nop met z'n C11). Bah!!
              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Ik voelde me erg Calimero gisteren, met mn Luxon'tje... Maar ik heb me geweldig vermaakt!! Ook omdat ik door de andere scoops heb kunnen/mogen kijken... Dus nu maar een andere scoop aangeschaft!
                SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Ik vond het ook erg geslaagd. Leuk dat zo velen de reis ervoor over hadden. Zou ik zelf niet zo snel doen. Maar ja, verder reizen betekent voor mij ook meer lichtvervuiling, zoals jullie gisteren wel hebben kunnen zien. Leuk eens wat mensen van dit forum eens gesproken te hebben. Zien komt misschien nog wel eens.

Hier bij nog een fotootje.

Commentaar

Hey Jeffrey, ik dacht dat je ook foto's op de hei had gemaakt van de groep of was jij dat niet met dat statief?
                    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                      Hey Jeffrey, ik dacht dat je ook foto's op de hei had gemaakt van de groep of was jij dat niet met dat statief?
                      Ja, dat was ik inderdaad, alleen was er op die foto's zo goed als niets te zien...

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                        Origineel geplaatst door Ionize
                        Ja, dat was ik inderdaad, alleen was er op die foto's zo goed als niets te zien...
                        Alleen een paar " Gorillazz in da mist"
                        SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                        Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Foto! En weg is je nachtzicht. Wat zijn die gekke vlekken op de foto's eigenlijk?

Commentaar

mist
                            EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Nee dat zijn orbs!

Nogmaals mijn excuus dat ik zo op het laatste moment af heb gezegd, maar ik ben slecht in afspraken onthouden en als je dan wat dubbel hebt moet je een keuze maken. Ik had al eerder ja gezegd op het feest dan op het waarnemen, maar anders was ik ook net zo lief gaan waarnemen.

Gelukkig ben ik niet onmisbaar voor een starparty en hebben jullie het prima gehad zo te lezen. Dat Roel lacht om Kootwijk zegt mij al genoeg. Jammer van de mist, maar ik neem aan dat we een nieuwe waarneemlocatie hebben?
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X