Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

03-07-2007 First Light Polarex 60 mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

03-07-2007 First Light Polarex 60 mm

Eerste object voor de nieuwe Polarex was Venus. Zoals verwacht een felle bol zonder details. Wel behoorlijk scherp. De montering is boven verwachting robuust. Focusen is een fluitje van een cent. Het beeld staat dan veel eerder stil dan bij mijn Dobson, en die heeft geen houten poten van anderhalve meter hoog. Ongelofelijk. De fijnregeling werkt fantastisch. Soepel en echt trillingsvrij. Wat een apparaat!

Het werd donker genoeg voor Saturnus. WOW. Da's scherp! Natuurlijk niet zo veel detail als in de 200mm Dob of de 150mm Newton, maar voor een 6cm kijkertje presteert ie erg goed. Ondanks wat ik telkens maar weer lees is er bij de felle planeet wel degelijk een kleurfout te zien, zij het miniem. Ik vermoed trouwens dat dit in het zenitprisma (geen spiegeltje) zit.
    Ik zag twee maantjes, de ring voor de planeet, met veel moeite een wolkenband en met vlagen dacht ik zelfs de Cassinischeiding te zien!!! De seeing was niet top, maar ik verwacht in een goeie nacht met deze kijker de Cassinischeiding met zekerheid te kunnen zien, nu twijfel ik nog een beetje.

Dat voor een 6cm kijker! Whoehaah! De optiek is erg goed, maar wat me vooral opviel is de onwaarschijnlijke mechanische stevigheid! Zo'n klein monterinkje, zo'n smal hoog statiefje, maar ik zou er zo een 15 cm Newton op zetten!

Voor snel planetenwerk is dit volgens mij de perfecte telescoop. Deepsky wordt niks. Ook geeft mijn Dob op planeten gewoon betere beelden, maar voordat dat ding buiten staat en is afgekoeld ben je drie kwartier verder. De Polarex hoef je alleen maar buiten te zetten. Klaar.

Coclusie: topding, blijvertje, sierraad in de huiskamer, (zelfs Maayke vindt hem erg mooi). En het feit dat ie maar 30 euro heeft gekost zal het goed doen op verjaardagen!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Nogmaals gefeliciteerd met je aankoop. En mooi dat je der blij mee bent.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
    X